|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
در این جلسه مقرر شد با توجه به توانمندی شهر ماریبور اسلوونی در بخش پرورش گل و گیاهان زینتی، موضوع حضور هیئت اسلوونی در نمایشگاه گل محلات مورد بررسی قرار گیرد.
مقدمات خواهرخواندگی شهرهای محلات و ماریبور اسلوونی فراهم شد.

در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی، فرماندار محلات، نماینده شهردار ماریبور و دیگر مسئولین شهرستان برگزار شد، آمادگی شهردار ماریبور برای خواهرخواندگی توسط نماینده وی اعلام شد.

در این جلسه مقرر شد با توجه به توانمندی شهر ماریبور اسلوونی در بخش پرورش گل و گیاهان زینتی، موضوع حضور هیئت اسلوونی در نمایشگاه گل محلات مورد بررسی قرار گیرد.

 در این جلسه مصوب شد که نمایندگان طرفین از شهرهای یکدیگر بازدید به عمل آورند.

خواهرخواندگی قراردادی است برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بین دو شهر که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی و اخیرا ورزشی را شامل می‌شود و علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبان‌های دنیا واژه شهر مونث است.

ماریبور دومین شهر بزرگ کشور و دارای جمعیتی حدود 95 هزار و 200 نفر طبق سرشماری سال ۲۰۱۱ است.

اسلوونی سرزمینی ناهموار با آب و هوای متنوع است. مناطق شمالی آب و هوایی سرد و کوهستانی و مناطق جنوبی و غربی آب و هوایی معتدل دارند. پست‌ترین بخش این سرزمین در ساحل دریای آدریاتیک(هم‌سطح آب‌های آزاد جهان) و بلندترین نقطه آن در قله "تری‌گلاو" با ۴۶۸۲ متر ارتفاع واقع است. حداقل ۸۲ درصد از پهنه این سرزمین مستعد کشاورزی است.

پراکندگی جمعیت در اسلوونی از شرایط توپوگرافیک تابعیت می‌کند به‌ گونه‌ای که با غلبه شدید ناهمواری‌ها، ساکنان اولیه آن یعنی اسلاوها به دنبال مسطح ترین مناطق بوده و هرجا به نقطه‌ای صاف و هموار رسیده‌اند در آنجا مستقر شده‌اند و از آنجا که این نوع محدوده‌ها در اسلوونی کمتر به چشم می‌خورد با نگاه به نقشه دموگرافیک موجود متوجه عدم تعدد در مراکز جمعیتی شهری و روستایی می‌شویم. در این میان دو شهر لیوبلیانا و ماریبور بزرگترین دشت‌های واسطه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

محلات نیز بزرگ‌ترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل، مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و پایلوت گل‌کاری کشور است و رتبه اول را از لحاط تنوع تولید گل در کشور داراست. محلات دارای منابع متعدد و غنی معادن سنگ زینتی، معادن سنگ تراورتن و مرمریت است که از لحاظ کیفیت در دنیا کم نظیر است.

در حال حاضر مقدمات خواهرخواندگی دو شهر یاد شده در حال پیگیری است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین