|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
»
کد خبر: ۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
موضوع ایجاد تسهیلات برای اتباع ایرانی و گردشگران در حال پیگیری است و عزم رییس جمهوری بر این است که تسهیلاتی برای اتباع ایرانی خارج از کشور در زمینه های مختلف فراهم و مسایل و مشکلات آنها رفع شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه از دولت پاکستان خواست تروریست های حادثه سراوان را شناسایی و دستگیر کند و بر اساس تفاهم نامه استرداد مجرمان، تحویل جمهوری اسلامی ایران دهد.

«مرضیه افخم» امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی افزود: این حادثه تروریستی و اقدام شرورانه، مایه تاسف است و وزارت امور خارجه سریعا یادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به کاردار پاکستان در تهران ارایه کرد.

وی اظهار داشت که پیگیری اجرای تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور، در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه منطقه و کشورهای مختلف درگیر اقدامات تروریستی هستند، اظهار امیدواری کرد که با همکاری و عزم جدی همه کشورها این پدیده شوم ضدبشری کنترل و محو شود.

افخم اضافه کرد: درباره این موضوع، همکاری و گفت و گوی نزدیکی در داخل کشور میان وزارت خارجه و وزارت کشور در جریان است و به زودی معاون وزیر کشور برای پیگیری این موضوع سفری به پاکستان خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما خواهان شناسایی اشرار و تروریست ها هستیم و انشاءالله دولت پاکستان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در حادثه تروریستی سیرکان که جمعه شب گذشته در نقطه مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست، 14نفر از مرزبانان غیور ایران به شهادت رسیدند و شش نفر نیز مجروح شدند.

پیگیری موضوع پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره راه اندازی پرواز مستقیم به آمریکای شمالی و کانادا نیز گفت: موضوع ایجاد تسهیلات برای اتباع ایرانی و گردشگران در حال پیگیری است و عزم رییس جمهوری بر این است که تسهیلاتی برای اتباع ایرانی خارج از کشور در زمینه های مختلف فراهم و مسایل و مشکلات آنها رفع شود.

وی برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را یکی از این موارد بیان کرد و افزود: این اقدام نیازمند بررسی های فنی و اجرایی است و پس از بررسی این موارد توسط دستگاه های ذیربط و نیز رسیدن به نتایج قابل اجرا، امیداریم امکان برای تسهیل تردد ایجاد شود.

 گزارش احمد شهید، رویکردی سیاسی و مغرضانه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدام جدی ایران در برابر گزارش اخیر احمد شهید علیه حقوق بشر در ایران چیست؟ گفت: در تهیه گزارش حقوق بشری علیه کشورمان به مستندات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه گزارش احمد شهید، «رویکردی سیاسی و مغرضانه» دارد، تصریح کرد: البته لحن این گزارش در ارائه به کمیته سوم مجمع، لحنی ملایم تر از قبل بوده است.

وی با بیان این که پاسخ ما به اصل گزارش و آن گزارش مکتوب بوده است، ادامه داد: متاسفانه این گزارش رویکرد سیاسی دارد و منابع تهیه آن نیز منابعی هستند که نسبت به جمهوری اسلامی ایران کاملا مغرض هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه مستنداتی که جمهوری اسلامی ایران در موارد گذشته و در پاسخ به سوالات، ابهامات و ادعاهای احمد شهید، ارائه کرده، در تهیه گزارش دیده نشده است.

افخم تاکید کرد: تداوم این رویکرد و اینکه یک سویه و بدون توجه به روند تحولات و واقعیات ایران، موضوعات حقوق بشری طرح و به مجامع بین المللی ارائه شود، جای تاسف بسیار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اظهار امیدواری از این که این رویکرد سیاسی و مغرضانه باید تغییر یابد و متناسب با تحولات واقعی جامعه ایران باشد، اظهار داشت: یکی از مثبت ترین تحولات، برگزاری انتخابات در 24خرداد ماه بود که با مشارکت بالای مردمی، انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزارشد.

افخم از اینکه در گزارش احمد شهید هیچ گونه توجه و اشاره ای به این مشارکت مردمی و حضور گسترده مردم و فضای انتخاباتی ایران نشده است، اظهار تاسف کرد.

 تحولات ایران واقع بینانه سنجیده شود

خبرنگاری در ادامه این نشست، درباره اقدام دستگاه دیپلماسی نسبت به اظهارات وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه 1+5 پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: هفته گذشته پاسخی دادیم و شاهد بودیم که مقامات آمریکایی اعلام کردند که سوء تفاهم بوده و این اظهارات دقیق منتقل نشده است.

وی افزود: فکر می کنم از نظر مباحث رسانه ای، شاید تداوم این موضوع به مفهوم درخواست برای اقدام بیشتری باشد که به نظر می رسد همین که پاسخ دادیم، روشنگری و تاکید کردیم که اظهارات باید واقع بینانه، مبتنی بر احترام و تکریم ایرانیان باشد، برای پایان یافتن موضوع کافی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد: رویکردها واقعی باشد و تحولات ایران نیز واقع بینانه سنجیده شود و اظهار نظرها نسبت به آنها مبتنی بر واقعیات و تحولات باشد.

«مرضیه افخم» در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره نصب بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» که وزیر امور خارجه از آن به عنوان «دیپلماسی خیابانی» و «مهرورزی» یاد کرده است، با بیان این مطلب افزود: چنانچه این مخالفت ها براساس قانون و رعایت اصول بازی سیاسی باشد، مسلما نقدها شنیده خواهد شد.

وی گفت: پیش از آنکه وزارت امور خارجه بخواهد اقدامی در این خصوص انجام دهد، شهرداری تهران این بیلبوردها را جمع آوری و اعلام کرد کاری غیرقانونی صورت گرفته و هماهنگی های لازم در این خصوص صورت نگرفته بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه تاکید کرد که هر رویکرد و سیاستی با موافقت 100 درصدی همراه نخواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد مسیر اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد و در اعتماد مردم نسبت به گروه مذاکره کننده و هیات دیپلماسی ایجاد تردید نکند.

افخم مسوولیت رسانه ها را ایجاد اعتماد مردمی به نحوی دانست که خلل و خدشه ای به روند در حال انجام در حوزه سیاسی نشود و افزود: تحلیلگران و گروه ها نیز در چارچوب قانون و براساس مبانی مشخص فعالیت کنند تا به سمت شکل گیری بازی زیبای سیاسی پیش رویم که در آن همه گروه ها منافع ملی را مقصد اقدامات خود بدانند.


سفر خالد مشعل به تهران در سطح رسانه ای مطرح شده است

افخم در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اخبار منتشر شده در رسانه های عربی مبنی بر اینکه علت به تعویق افتادن سفر خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس به تهران، مشغله کاری مقامات ایرانی بوده است، گفت: این سفر در سطح رسانه ای مطرح شده و چنانچه قرار باشد ایشان به تهران سفری کنند، درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره مشغله کاری مقامات ایرانی که باعث به تعویق افتادن سفر خالد مشعل به تهران نیز گفت: من خبری در این خصوص ندارم ولی بازهم این خبر در محافل رسانه ای مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال ارتباطات ایران با جریان مقاومت در منطقه را خیلی خوب دانست و افزود: همیشه در جهت منافع ملت فلسطین و به این جهت که به تقویت دوستی ها کمک کند، این روابط ادامه خواهد داشت.

کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس هنوز نهایی نشده است

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس نیز گفت: متعاقب نهایی شدن این موضوع، درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

طرف های مقابل به رویکرد شکست خورده «فشار و مذاکره» روی نیاورند

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره تداوم تحریم اتحادیه اروپا درباره 12 شرکت ایرانی اظهار داشت: رویکرد شکست خورده اعمال شده در گذشته، رویکرد فشار و مذاکره بود.

وی ابراز امیدواری کرد طرف های مذاکره کننده با ایران بار دیگر به این رویکرد شکست خورده روی نیاورند زیرا این رویکرد ناکارآمدی خود را بارها نشان داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید در مذاکرات به آینده نگاه کرد، خاطرنشان کرد: ما مذاکره برای نتیجه را مطرح کرده ایم و البته در مذاکرات گذشته نیز گروه 1+5 شاهد بود که سیاست ما مذاکره برای مذاکره نبود.

افخم اظهار امیدواری کرد: این مباحث صرفا در حوزه خبر و رسانه بماند و آنها که به دنبال رویکرد ناکارآمد گذشته هستند، خود را با مسیر جدید و تعامل میان دو طرف برای رسیدن به راه حل عادلانه، منطقی و مبتنی بر رفع نگرانی های متقابل با تامین حقوق کامل هسته ای ایران تطبیق دهند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین