|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
»
کد خبر: ۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: برقراری پرواز مستقیم به آمریکا نیازمند پیش نیازهایی است که در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری باید موافقت‌نامه هوایی با آمریکا مبادله کند که در آن موافقت‌نامه فرکانس تعداد پروازها و ایر لاینهایی که می‌توانند به نمایندگی از کشورها در این مسیرها پرواز کنند مشخص شود.
حمید غوابش با اشاره به دستور رئیس جمهور برای بررسی و پیگیری برقراری خط پرواز مستقیم ایران ـ آمریکا گفت: قطعا توسعه شبکه پروازی به ویژه در مناطقی که ایرانیان بسیاری زندگی می کنند و به لحاظ گردشگری نیز اهمیت دارند بسیار مهم است.


دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی  با اشاره به اینکه توسعه شبکه پرواز برای اقتصاد حمل و نقل، ایجاد یک شبکه ارتباطی اجتماعی و توسعه موقعیت حمل و نقل کشور در منطقه بسیار مفید است تأکید کرد: برقراری خط پرواز مستقیم قطعا یک تصمیم مفید و مؤثری برای رفاه حال ایرانیان مقیم آمریکا و اقوام آنها که در ایران هستند خواهد بود، ضمن اینکه هزینه سفر مسافران با برقراری خط پرواز مستقیم بسیار کاهش می یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه موقعیت فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با این اقدام به دلیل اینکه مقاصد پروازی مستقیم با آمریکای شمالی برقرار می شود، بهبود می یابد افزود: امروز مسافران کشور از طریق سایر راه های هوایی مانند ترکیه و دبی معمولا به این مقاصد پرواز می کنند و اینکه بتوانند از طریق کشور به صورت مستقیم این پروازها برقرار شود موقعیت خوبی برای رفاه مسافران و حتی بخش حمل و نقل کشور مفید است.

وی گفت: اما اینکه در عمل برقراری پرواز مستقیم با آمریکا قابل تحقق است قطعا نیازمند پیش نیازهایی است که در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری باید موافقت نامه هوایی با آمریکا مبادله کند که در آن موافقت نامه هوایی فرکانس تعداد پروازها و ایرلاین هایی که می توانند به نمایندگی از کشورها در این مسیرها پرواز کنند باید مشخص شود.

غوابش در ادامه تصریح کرد:‌ همچنین باید ناوگان هایی متناسب برای این مسیر پروازی تعریف کنیم زیرا بعضی هواپیماها امکان پرواز مستقیم از تهران به بعضی از مناطق آمریکا بدون نشست و برخاست را دارند اما برخی دیگر باید در میان پرواز در محلی به منظور سوخت گیری فرود آیند. مسلما تحریم هایی هم که وجود دارند مانعی در این زمینه خواهند شد که این موضوع نیز باید از سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری شود و در موافقت نامه هوایی که مبادله می شود به موانعی از تحریم اشاره شود.

وی افزود: اگر به موضوعات مذکور پرداخته شود و نشستی در این زمینه صورت گیرد برقراری خط مستقیم پروازی بین ایران و آمریکا مفید است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه موضع گیری سیاسی طرف آمریکایی در این زمینه را نمی دانیم به خانه ملت گفت: صرف نظر از موضوعات سیاسی اساسا کشورها به دلیل اینکه تعاملات اجتماعی را بین مردم خود برقرار کنند به طور طبیعی باید از چنین ارتباطاتی استقبال کنند اما با توجه به وضعیت فعلی، شرایط برای برقراری این خط پروازی محیاتر از گذشته است.

وی ادامه داد: سیاست کلی هواپیمایی کشوری توسعه شبکه پروازی کشور است که به ارتقاء صنعت هواپیمایی کشور کمک می کند.

کاهش هزینه های پرواز

غوابش درباره میزان کاهش هزینه ها در صورت برقراری خط پرواز مستقیم ایران با آمریکا به خانه ملت گفت: اگر مسافری بخواهد از مسیر ایران به آمریکای شمالی پرواز کند باید اول به یکی از فرودگاه های همجوار برود و سپس از آنجا ادامه سفر دنبال شود؛ از نظر جغرافیایی موقعیت کشور ما در شرایط بهتری نسبت به فرودگاه های همجوار قرار دارد و زمان کوتاه تری طول می کشد تا به مقصد برسد و مسیر مستقیم در مقایسه با مسیرهای غیر مستقیم مانند امارات، بحرین، قطر، ریاض و ترکیه بسیار اقتصادی تر است که این یکی از پارامترهای مؤثر است.

آزادسازی به معنای رها سازی نیست

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به خانه ملت گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که در ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه آمده برای توسعه صنعت حمل و نقل مهم است اما آن چه که مهم تلقی می شود تعریف صحیح از آزادسازی است.

وی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ بلیت به معنای رهاسازی نیست، افزود: بسیاری از عوامل مانند بی ثباتی در اقتصاد کشور، نرخ بالای تورم، نرخ بالای ارز، قیمت بالای سوخت در اختیار ایرلاین ها نیست اما در هزینه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی مؤثر است بنابراین دولت نمی تواند نسبت به عوامل محیطی صنعت حمل و نقل توجه کند.

غوابش افزود: آزادسازی به حسب قانون برنامه پنجم صرفا به این معنا است که شرکت های هواپیمایی بتوانند براساس مدل کسب و کار خود برای کالایی که ارائه می دهند قیمت متناسب با تقاضای واقعی تعیین کنند و به مسیرهایی که اقتصادی است پرواز کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: آن چه که مهم است دولت، سازمان هواپیمایی و شرکت های هواپیمایی باید جایگاه خود را نسبت به این قانون مشخص کنند حتی سازمان های دیگر مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای رقابت باید نسبت به اجرای دقیق قانون آگاه باشند و محدودیت های خود را نسبت به اجرای قانون تغییر دهند و نگرانی از بابت ایجاد این هماهنگی ها و اجرای قانون وجود ندارد.

منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین