|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۸۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱
تاریخ پر‌افتخار مردم ایران سرشار از تلاش پیگیر و مداوم برای حاکم‌شدن بر سرنوشت خود بوده که توانسته‌اند در این راه حماسه‌های بسیاری بیافرینند.
روزنامه وقایع اتقاقیه در یادداشتی به قلم الهه کولایی، فعال سیاسی نوشت:

تاریخ پر‌افتخار مردم ایران سرشار از تلاش پیگیر و مداوم برای حاکم‌شدن بر سرنوشت خود بوده که توانسته‌اند در این راه حماسه‌های بسیاری بیافرینند.

گونه‌شناسی رفتار نخبگان فکری و اجرائی در دوره‌های مختلف تاریخی، همواره به دلیل تمرکز حاشیه‌ای و توجه‌نکردن به منافع ملی، باعث شد تجربه ده‌ها سال مبارزه مردم کشور ما برای حاکم‌شدن بر سرنوشت‌شان تا زمان پیروزی انقلاب به نتیجه نرسد. این زمینه بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم چگونه تقابل و رویارویی نیروهای سیاسی، هزینه‌های تحولات همه‌جانبه در کشور را بالا برد و امکان استفاده از منابع گوناگون از دست رفت. در آستانه بهار طبیعت از سوی رئیس دولت اعتدال، توجه به نیاز سرنوشت‌ساز آشتی ملی میان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مطرح شد که باید نخبگان در رفتار سیاسی خود منافع عمومی و مصالح ملی را به‌ویژه در شرایط شکننده کنونی منطقه غرب آسیا مبنا قرار دهند. رفتار نخبگان ایرانی می‌تواند نه‌تنها در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه‌ای آثار خوبی در‌بر داشته باشد. بعد از پشت سر‌گذاشتن مرحله دشوار اعتماد‌سازی با جامعه جهانی، امروز بازسازی اقتصاد ملی، خروج از رکود اقتصادی و تحقق رونق اقتصادی ضرورتی است که همدلی همه نخبگان سیاسی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. در سال‌های قبل از دولت روحانی در شرایطی که با‌توجه به درآمدهای عظیم نفتی می‌توانست پایه‌های توسعه همه‌جانبه را در کشور تحکیم بخشد، متأسفانه خسارت‌های عظیمی بر منافع مردم ایران وارد شد. آنچه امروز در مدت پیروزی نیروهای تحول‌‌خواه وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی و دردمند توسعه ایران به دنبال پیروزی در انتخابات مجلس دهم شکل گرفت، زمینه را برای طرح این ایده از سوی رئیس‌جمهوری فراهم ساخت. همه جریانات سیاسی باید با تلاش برای خروج از رکود و پاسخگویی به نیازهای مردم، برای بهبود شرایط عمومی کشور همه توان و ظرفیت خود را بر پایه شکل‌گیری آشتی ملی، زمینه‌ساز تأمین مطالبات مردم کنند تا بتوانند کشور را به الگوی بی‌نظیر در میان کشورهای در حال توسعه تبدیل کنند. سهم مردم در تلاش برای توسعه و پیشرفت کشور مثال‌زدنی بود. آنچه محل اشکال بوده ایفای نقش نخبگان سیاسی است که بدون در نظر‌گرفتن اقتضاهای تحکیم وحدت ملی و جهت‌دادن به تلاش‌ها در مسیر پاسخ‌دادن به انتظارات مردم حرکت کرده‌اند.

 بی‌توجهی به ضرورت ایجاد ثبات در کشور، می‌تواند باعث هدر‌رفتن امکانات عظیمی باشد که برای توسعه در کشور ما وجود دارد. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خسارت، نبود وفاق در کشور، تلف‌شدن منابع قدرت و توسعه‌ای است که در اختیار ما قرار دارد. مجموعه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با ائتلاف خود، تجربه موفقی را در یکپارچگی نمایش دادند که باید در راستای منافع مشترک و مصالح ملی مورد توجه همه گروهای سیاسی قرار بگیرد تا زمینه‌ساز وحدت همه نیروهای سیاسی دیگر باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین