|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۸
کد خبر: ۸۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
این فیلمنامه‌نویس تصریح کرد: شنیده‌ام که بانک اقتصاد نوین هفت‌هزار اصله درخت را خریده، اما ای کاش آن‌ها پولش را می‌دادند تا جشنواره فیلم سبز را برگزار می‌کردیم.
مراسم کاشت درخت توسط هنرمندان و هنردوستان به کوشش جشنواره فیلم سبز و با حضور کودکان کار و با سخنان گلایه‌آمیز هنرمندان و اظهار همراهی وزیر تعاون، کار‌ و رفاه اجتماعی برگزار شد.

 در این برنامه که 20 اسفندماه در سالن همایش پارک پردیسان برگزار شد، هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، رویا تیموریان، علی معلم، مجید مظفری، فرامرزی در کنار فرهاد توحیدی به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم سبز، مهدی توحید‌پور - دبیر اجرایی این جشنواره - و معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست - و علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - سخنان گوناگونی را مطرح کردند.

در آغاز برنامه، مهدی توحیدپور - دبیر اجرایی جشنواره فیلم سبز - گزارشی کوتاه درباره برگزاری پنجمین دوره این جشنواره ارائه کرد و گفت: این جشنواره علاوه بر تهران، در تمام مراکز استان‌ها و همین‌طور جزایر هرمز، لاوان و قشم برگزار می‌شود.

سپس علی معلم - تهیه‌کننده سینما - به‌نمایندگی از هنرمندان این رشته در سخنانی انتقادی گفت: ما ایرانی‌ها در دوران اخیر، واعظان بی‌عمل بوده‌ایم، پر از حرف، سخنگویی و نظریه‌پردازی هستیم؛ اما در عمل، سطحی، ضعیف، خودخواه و منفعت‌طلب رفتار کرده‌ایم. باید جایی در تاریخ، تکلیف خود را روشن کنیم. نمی‌شود مدام حرف‌های شیرین بزنیم، اما عملکرد خوبی نداشته باشیم.

او یکی دیگر از بیماری‌های جامعه امروز را گشتن به‌دنبال مقصر دانست و توضیح داد: ما مدام به‌دنبال مقصری می‌گردیم تا همه تقصیر‌ها را به گردن او بیندازیم و خود را راحت کنیم.

این تهیه‌کننده سینما با اظهار تأسف نسبت به این‌که مسؤولیت فردی در جامعه امروز وجود ندارد، اظهار کرد: همین وضعیت باعث بروز مشکلات زیادی شده است در حالی که در تربیت خانوادگی ما همه‌چیز به وظایف فردی برمی‌گردد؛ اما ما این مسؤولیت‌پذیری را فراموش کرده‌ایم.

معلم ادامه داد: در سینمای ما، تشویق مردم به زندگی خوب و سالم کمتر دیده می‌شود. در حالی که نشان دادن یک رفتار کوچک درباره نگهداری گیاهان و احترام گذاشتن به خلق خداوند می‌تواند در جامعه بسیار تأثیرگذار باشد و بچه‌های ما آن را یاد می‌گیرند؛ اما متأسفانه امروزه بچه‌ها از بزرگ‌ترهایی یاد می‌گیرند که خودشان چیزی نمی‌دانند.

در ادامه، رویا تیموریان - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون - نیز گفت: به‌عنوان یک شهروند از شرایط محل زندگی‌ام گلایه‌مندم؛ در محله ما باغ‌های زیبا را خراب کردند و به جای آن‌ها برج ساختند.

این بازیگر بیان کرد: ما به عنوان مردم، هر سال برای درختکاری و حفظ طبیعت اطراف‌مان همکاری می‌کنیم؛ اما متأسفانه نگاه درستی به این مقوله وجود ندارد.

تیموریان ادامه داد: من گله‌مندم که قبل از تخریب باغ‌های اطراف محله‌ی ما، اعتراض کردیم اما اعتراض‌مان بی‌پاسخ ماند.

او با اظهار خرسندی از حضور فرهاد توحیدی به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم سبز، افزود: او فعال اجتماعی است و با این برنامه‌ها نسبت به وضعیت محیط زیست هشدار می‌دهد.

تیموریان همچنین با اظهار تأسف نسبت به آلودگی هوای تهران، ادامه داد: من به‌خاطر این وضعیت، چند بار در بیمارستان بستری شده‌ام و چند نفر از همکاران‌مان، جان خود را از دست داده‌اند. ما مدام نسبت به این شرایط هشدار می‌دهیم، اما چه کسی پاسخگو است؟!

بازیگر فیلم «کافه ستاره» درباره تهران نیز اظهار کرد: امروزه تهران، شهر بی‌هویتی شده است و هیچ رنگی از زندگی ندارد. شهرداری تلاش می‌کند فضای سبز را گسترش دهد، اما کافی نیست.

تیموریان خطاب به معصومه ابتکار و علی معلم، گفت: ما باز هم تلاش می‌کنیم، اما شرایط محیط زیست مانند سینماست؛ یعنی نهادهای غیرمرتبط در آن دخیل هستند و به همین دلیل، گاه تلاش‌های ما بی‌نتیجه می‌ماند، چون این نهادها باعث تضعیف عملکرد ما و وزارتخانه مربوطه می‌شوند و تا زمانی که جلوی آن‌ها گرفته نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

در ادامه، فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس و دبیر پنجمین جشنواره فیلم سبز - از حضور علی ربیعی به‌عنوان سینمایی‌ترین وزیر کابینه در این مراسم تقدیر کرد و گفت: ما دیگر از آقای جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - ناامید شده‌ایم و کم‌کم داریم از آقای ایوبی - رییس سازمان سینمایی - هم ناامید می‌شویم.

توحیدی از ربیعی خواست تا همان‌طور که به جشنواره فجر کمک کرده است، به جشنواره فیلم سبز هم کمک کند.

او با اشاره به گرم شدن کره زمین، اظهار کرد: امروز 20 اسفند است، اما کمتر کسی این حس را دارد که در چنین روزی هستیم؛ گویی در میانه‌ی ماه اردیبهشت هستیم. من هر روز نگران برف‌های شمیران هستم که به سرعت آب می‌شوند.

وی یادآوری کرد: در تابستان گذشته، معصومه ابتکار همراه نمایندگانی از بیش از 190 کشور، در کنفرانسی جهانی درباره تغییرات آب‌وهوا در پاریس حضور داشت و طرح‌هایی را مطرح کرد که براساس آن‌ها کشورها متعهد می‌شوند، آلاینده‌های هوا را کنترل کنند و اجازه ندهند دمای زمین هر سال بیش از دو درجه گرم شود.

توحیدی بیان کرد: مضوع محیط زیست، فقط یک موضوع ملی نیست. ما امروزه فقط نگران چنارستان تهران نیستیم، بلکه ماجرا این است که چه کار باید انجام بدهیم.

این فیلمنامه‌نویس تصریح کرد: شنیده‌ام که بانک اقتصاد نوین هفت‌هزار اصله درخت را خریده، اما ای کاش آن‌ها پولش را می‌دادند تا جشنواره فیلم سبز را برگزار می‌کردیم.

این هنرمند سینما با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت سد شفارود در رضوان‌شهر گیلان، اضافه کرد: 300 مترمربع از جنگل‌های باستانی ما در خطر است، چون قرار است یک سد ساخته شود، یعنی ما این جنگل‌ها را زیر آب می‌بریم. دولت «تدبیر و امید» جلوی سدسازی را گرفته، همچنان که همه در جهان به فکر بازگشت و احترام به چرخه طبیعت هستند. به همین دلیل، قرار شد به جای 300 هکتار جنگل، 90 هکتار آن زیر آب برود.

توحیدی با اشاره به پیشینه احترام به طبیعت در فرهنگ ایران، افزود: در سال‌های نه‌چندان دور، طبیعت نعمت خدا شمره می‌شد، اما حالا آن جنبه ایمانی که پاسدار محیط زیست بود، از ما رخت بربسته است. از سوی دیگر، دولت به اندازه کافی شکاربان و محیط بان ندارد و تنها راه چاره این است که ما شهروندان احساس مسؤولیت کنیم و حفاظت از محیط زیست به امر وجدانی و ایمانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: کار فرهنگ فقط از عهده یک جشنواره برنمی‌آید، اما امیدواریم در پنجمین جشنواره فیلم سبز، پویشی ملی نسبت به محیط زیست ایجاد شود.

در ادامه‌ی این برنامه، علی فرامرزی به نمایندگی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی، با اشاره به جایگاه طبیعت در این هنرها، ادامه داد: نقاشان همواره در طول تاریخ به طبیعت پرداخته‌اند، همچنان که بعضی مکاتب هنری فقط به محیط زیست و طبیعت توجه داشته‌اند. در ایران، مینیاتور که انعکاسی از بهشت ازلی است نشان می‌دهد که هنرمندان چقدر به این موضوع توجه داشته‌اند و در همین جمع، هنرمندانی مانند آقایان محجوبی و آراسته، عمری را درخت کاشته‌اند و اصولا هنرمندان تجسمی، عمری را پای این هدف گذاشته‌اند.

سپس لوریس چکناواریان - رهبر ارکستر و موسیقی‌دان - در سخنان کوتاهی گفت: هر کسی در این دنیا باید ستاره‌ای در آسمان و درختی در زمین داشته باشد. شما را به خدا می‌سپارم و افتخار می‌کنم که در ایران ما، پارک‌ها و درخت‌ها زیاد می‌شوند، اما باید توجه کنیم که زمین مادر ماست و باید مثل مادرمان به او توجه کنیم.

علی جلالی نیز به نمایندگی از مسافران پاک (کسانی که پس از سال‌ها اعتیاد را کنار گذاشته‌اند) گفت: بیش از 13 سال است که اعتیاد را کنار گذاشته‌ام و در این سال‌ها یاد گرفته‌ام به طبیعت احترام بگذارم. ما در 18 استان درخت کاشته‌ایم. هریک از ما به تعداد سال‌های رهایی‌اش از اعتیاد، درخت می‌کارد.

 مجید مظفری - هنرمند سینما - نیز در سخنانی گفت: چرا هر زمان مشکلی هست از مردم توقع داریم یا از هنرمندان دعوت می‌کنیم؟! چرا هیچ‌وقت از مسؤولان توقع نداریم؟ چون مسؤولان هستند که ترافیک تهران را ایجاد کرده‌اند.

او ادامه داد: خدا لعنت کند کسانی را که هفت - هشت سال پیش بنزین‌هایی را وارد کردند که امروزه تبعات آن را می‌بینیم. آنچنان که سکته قلبی و مغزی بسیار زیاد شده،‌ بچه‌های ناقص به دنیا می‌آیند و سرطان هم هر روز بیشتر می‌شود.

مظفری اضافه کرد: آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم که نیروی هوایی، نیروی دریایی، جهاد سازندگی، وزارت صنایع و کشاورزی و ... با این همه پرسنل در تهران چه می‌کنند؟! دولت قبلی با این بنزین‌ها تهران را از بین برد و به ما خیانت کرد.

مظفری در پایان، به طنز گفت: ببخشید تلفنم زنگ می‌خورد، آقای احمدی‌نژاد است.

در بخش دیگری از این برنامه، معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفظ محیط زیست - خطاب به کودکان کار که در این برنامه حضور داشتند، گفت: بچه‌ها، محیط زیست و طبیعت مال شماست. هر کسی آن را آلوده کند حق شما را پایمال کرده است.

وی ادامه داد: از اینکه امروز به اینجا آمده‌اید و درخت می‌کارید و یادآوری می‌کنید که درخت و محیط زیست چقدر مهم است، از شما سپاسگزارم.

ابتکار با تأکید بر نقش مهم طبیعت در درمان دردها و آلام انسان‌ها، اضافه کرد: ارتباط با طبیعت، بسیاری از فشارها و استرس‌ها را کاهش می‌دهد.

او با ارائه گزارشی از عملکرد دولت یازدهم در حفظ محیط زیست، افزود: ما تلاش خود را می‌کنیم و به نتایجی هم رسیده‌ایم، اما گستره مشکلات به‌گونه‌ای است که در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود. دولت یازدهم اولین جلسه خود را به موضوع دریاچه ارومیه که نمادی از مشکلات زیست‌محیطی ماست، اختصاص داد و حالا بیش از دو سال است که درباره آن کار می‌کند، اما نیازمند تغییر الگوی کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی هوا نیز گفت: چهارماه بعد از استقرار دولت یازدهم، تولید و توزیع بنزین آلوده پتروشیمی متوقف و بنزین استاندارد در سراسر کشور توزیع شد. به‌طوری که امروزه هر هشت کلان‌شهر ما از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند.

او از مقابله با تخلفات در زمینه شکار و حیوان‌آزاری به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت برای حفظ محیط زیست نام برد و ادامه داد: در این زمینه با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد برخوردهای جدی صورت گرفته است. همچنان که برنامه حفاظت از حیات وحش و حفاظت از گونه‌هایی مانند یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه و پلنگ ایرانی، در دستور کار ما بوده است.

ابتکار در ادامه با اظهار تأسف نسبت به این‌که برخی برنامه‌های دولت در حفظ محیط زیست بی‌نتیجه مانده است، ادامه داد: قانون مهم حمایت از حیوانات را به دولت ارائه دادیم که در دست بررسی است. امیدواریم آن را به مجلس دهم بفرستیم، چون متأسفانه مجلس قبلی در کمال ناباوری لایحه بسیار مهمی را در زمینه محیط زیست رد کرد. امیدواریم مجلس جدید با حفاظت از محیط زیست همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - نیز در سخنانی گفت: ما هم محیط و زمین مناسب می‌خواهیم و هم به جامعه سالم نیاز داریم و امروز کسانی که آسیب‌دیده هستند، در این برنامه حضور دارند. خوشحالم که کودکان کار و افرادی که اعتیاد خود را کنار گذاشته‌اند، در این برنامه هستند. خوشحالم که در کنار این دو گروه هستیم و با یکدیگر نهال می‌کاریم.

او با تأکید بر ضرورت توجه به مسؤولیت اجتماعی از سوی تک‌تک افراد جامعه، اضافه کرد: از بی‌توجهی نسبت به این مقوله رنج می‌برم. گاهی می‌بینیم شیشه ماشینی که قیمت آن چند صد میلیون تومان است، پایین می‌آید و از آن، آشغال به بیرون ریخته می‌شود.

وزیر کار با اشاره به ترانه‌ی «مستی‌ام دردِ منو دیگه دوا نمی‌کنه» اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث گرایش مردم به اعتیاد می‌شود، ناامنی‌های روانی است و ما باید این مشکلات را حل کنیم.

وی بیان کرد: توسعه به مفهوم گسترش لوله‌های بزرگ نفت یا دودکش‌های بلند کارخانه‌ها نیست، بلکه توسعه به مثابه شادی و نشاط و گردش در فضای سبز است و ما در این زمینه نیازمند تدوین سیاست‌ها، و برنامه‌ریزی‌ها و داشتن جامعه‌ای مسؤول هستیم.

او خطاب به مجید مظفری گفت: این انتقاد را به شما وارد می‌کنم که فیلم‌های شما بسیار تأثیر دارد. ما با نوستالوژی فیلم‌های شما زندگی کرده‌ایم. من با موسیقی چکناواریان حال می‌کنم، مگر می‌شود کسی فیلمی مانند «سگ‌کشی» را به یاد نداشته باشد؟ من با این‌که سرم شلوغ است، با شما و کارهای‌تان زندگی کرده‌ام.

ربیعی همچنین با لحنی طنزآمیز خطاب به فرهاد توحیدی - نویسنده فیلمنامه «مرد عوضی» - نیز گفت: سعی می‌کنم کنار شما بایستم و «مرد عوضی» نشوم.

وزیر کار با تأکید بر این‌که همه ما مسؤولیم اظهار کرد: هنرمندان جزو گروه‌های مرجع هستند و انتخابات مجلس تهران نشان داد که آن‌ها چقدر تأثیرگذارند. بنابراین همه کارهای شما می‌تواند بر جامعه تأثیر بگذارد.

ربیعی در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: خودِ من، بچه جوادیه‌ام و در بچگی‌هایم خیلی کار کرده‌ام. امروز هم امید دارم که کودکان کار احیا شوند. من دولت آقای روحانی را فروتن می‌دانم، چون وقتی چیزی را نمی‌داند به آن اعتراف می‌کند و کمک می‌گیرد. امیدوارم همه ما کمک کنیم و جلوی پژمرده شدن جامعه را بگیریم.

به گزارش ایسنا، در پایان این برنامه که با حضور فعالان اجتماعی و هنرمندانی مانند کامبیز درمبخش، محسن امیریوسفی، مجید قناد، میترا حجار، شهره سلطانی، همایون ارشادی، مسعود رایگان، نرگس آبیار، اسماعیل خلج، مرتضی رزاق‌کریمی، جعفر صانعی مقدم، علیرضا تابش، نگار اسکندرفر، امیر عابدی و حجت الاسلام محمدعلی زم برگزار شد، هنرمندان و مدیران حاضر همراه با کودکان کار، با حضور در فضای باز پارک پردیسان نهال کاشتند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین