|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان آنکه نگاه رئیس جمهور به ایرانیان خارج از کشور تلفیقی از نگاه ˈوظیفه محورˈ و ˈفرصت محورˈ است، بر ایجاد بستر ارتباط میان ایرانیان داخل و خارج و تلاش جهت جلب مشارکت هموطنان مقیم در راستای تحقق منافع ملی تاکید کرد.
دکتر ˈمحمد شریعتمداریˈ در جمع مدیران دبیرخانه و دبیران کارگروه های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، گفت: بسیاری از پزشکان و مهندسان ایرانی مقیم خارج نیازی به ارتباط با داخل ندارند و تنها به خاطر عشق و علقه به وطن مایل به ارتباط با میهن و خدمت رسانی به وطن خود هستند لذا این وظیفه ماست که ضمن استقبال از مشارکت آنها، زمینه های جلب اعتماد متقابل بیش از پیش آنها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به نقش سازمانهای مدنی و مردم نهاد در بسترسازی این ارتباط، افزود: برای ایجاد تعامل نزدیک با ایرانیان خارج از کشور باید به دنبال افق های نو باشیم و با بازنگری در روشهای قبلی و با اتخاذ شیوه های تکنولوژیک و ساختارهای نوین تمام توان خود را برای ارائه خدمات به هموطنان خارج از کشور با وسعت و گستردگی تمام به کار بندیم.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا که دارای جمعیت مهاجرین در خارج، سازمانهای بزرگ و موسساتی را مامور پیگیری امور و صیانت از حقوق شهروندان خود در خارج کرده اند، ادامه داد: کشور ما نیز با دارا بودن جمعیت بالای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور باید متولی و سازمانی همچون دبیرخانه شورای عالی برای رسیدگی به امور آنان در بخش های گوناگون داشته باشد.

شریعتمداری با طرح پیشنهاداتی در راستای جلب مشارکت نخبگان و اندیشمندان ایرانی خارج از کشور، گفت: ایجاد مرکز ملی همکاری های علمی و فن آوری ایرانیان مقیم، تقویت شبکه مجازی ایرانیان و تاسیس موزه و نمایشگاه دائمی از آثار ایرانیان خارج از کشور از جمله طرح های پیشنهادی است که باید عملیاتی شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت انجام طرح های پژوهشی برای شناخت هرچه بیشتر کمیت و کیفیت جمعیت ایرانیان خارج از کشور، تصریح کرد: با اجرای طرح های پژوهشی و سنجش های علمی از اوضاع ایرانیان خارج از کشور می توان مواردی چون میزان رضایتمندی آنان از زندگی در خارج از کشور، میزان تعلق خاطر به سرزمین اصلی، تصور آنان از زندگی در داخل، جایگاه علمی و اقتصادی ایرانیان قبل و بعد از مهاجرت و غیره را ارزیابی و آن را پایه و اساس هرگونه فعالیت اجرایی قرار داد.

وی با دعوت از نخبگان و صاحب نظران برای کمک به غنای تصمیمات و برنامه ریزی های شورا با ارائه نظرات و پیشنهادات فنی و کارشناسی خود، اضافه کرد: هرگونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص مهاجرین ایرانی خارج از کشور به رفع نقایص اطلاعاتی در خصوص کیفیت و کمیت این جمعیت بستگی دارد و تنها در این حالت شورای عالی امور ایرانیان می تواند اصول و اهداف متعالی خود را در راستای خدمت رسانی به هموطنان خارج از کشور تحقق بخشد.

جانشین رئیس جمهور در شورای عالی افزود: این شورا وظیفه دارد انجام این امر مهم را با حمایت نخبگان و صاحبان فکر، اندیشه و فن آوری به انجام برساند.

شریعتمداری اولویت بندی نیازهای ایرانیان خارج از کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به آنان را خواستار شد و با تاکید بر ضرورت حفظ هویت ایرانی و اسلامی ایرانیان مقیم، گفت: از جمله مهمترین این نیازها حفظ و گسترش زبان فارسی بین نسل های دوم و سوم ایرانیان مقیم خارج از کشور است و ما در نظر داریم با ارسال بسته های آموزش زبان فارسی و همچنین تهیه بسته های آموزشی معارف دینی به این امر مهم مبادرت ورزیم.

منبع: روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین