کد خبر: ۸۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
این فعال سیاسی با بیان اینکه تخصص تندروها شعار دادن است تاکید کرد: آنها خوب بلدند داد و فریاد راه بیندازند و از آتش زدن سفارت دفاع کنند و بعد زیرش بزنند بدون اینکه دغدغه مردم و منافع ملی را داشته باشند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: آن نیروی اجتماعی-سیاسی که در سال 92 ، آنهایی را که از رد صلاحیت آقای هاشمی حمایت کرده و انتخابات را تمام شده دانسته بودند، غافلگیر کرد در انتخابات 94 نیز می تواند این کار را تکرار کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،حمید رضا جلایی پور روز دوشنب افزود: علیرغم رد صلاحیت های گسترده، این نیرو قادر است دوباره جامعه را خوشحال کند و مجلسی معتدل و همسو با دولت را سر کاربیاورد که در آن هم شاهد حرکت بهتر جامعه به سمت توسعه متوازن باشد و هم به تغییر نسل و جوان شدن بدنه سیاسی کشور کمک کند.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه عده ای می خواهند انتخابات را کاملا هرس کنند تا در شرایط خطیر آینده آنطور که می خواهند محصول مورد نظرشان را برداشت کنند افزود: نیرویی که در مقابل گشایش سیاسی و فرهنگی آقای روحانی به شدت مقاومت می کند به این امید بسته است که مجلسی با اکثریت مخالفان دولت را تشکیل داده و پس از آن بار دیگر کرسی ریاست جمهوری را نیزازآن خود و حاکمیت را یکدست کند. یعنی تکرار تجربه زیانباری که در دولت قبل اتفاق افتاد.

اگر انتخابات 92 را تحریم می کردیم الان چه وضعیتی داشتیم؟

وی تاکید کرد: همین ها در سال 84 پس از یکدست شدن حاکمیت صحبت از افتادن کشور در مسیر صحیح و آغاز معجزه هزاره سوم کردند. اما در واقع مسیرشان ضد توسعه برای کشور بود. ولی برای عده معدودی این پربرکت بود. هم سود گروهی برایشان داشت و هم سود شخصی.

جلایی پور با بیان اینکه پرونده ایران را تا آستانه قرار گرفتن تحت بند 7 شورای امنیت بردند گفت: راه مقابله با این تفکر افراطی و طرفدار تحریم، شرکت در انتخابات است. منتقدانی که فقط از ابعاد منفی ردصلاحیت ها در انتخابات صحبت می کنند توجه کنند که این دو انتخابات در ایران برگزار می شود نه در سوئیس؛ در کشوری که یک نیروی سیاسی برای هشت سال از اجرای سیاست های غلط دولت احمدی نژاد دفاع کرده است و الان هم این نیرو هست، ولی این نیرو در سال 92 از رای مردم به روحانی غافلگیر شده بود.

وی ادامه داد: نباید با معیارهای انتخابات در جامعه ای که دهه ها است وارد مرحله تحکیم دموکراسی شده مثل سوییس را با کشور ما که یک نیروی سیاسی مجهز به امکانات عمومی هنوز به اجرای همه الزامات دموکراسی اعتقاد ندارد، مقایسه کرد. دیدیم روحانی از دل همین رد صلاحیت عجیب هاشمی در انتخابات 92 بیرون آمد و روحانی در همین شرایط توانست شعار تعاملی خود را (در برابر سیاست تقابلی دولت قبل) در سیاست خارجی اجرایی کند و ایران را از خطر تشدید بحران اقتصادی وفشار جهانی بیرون آورد. اگر مردم در انتخابات 92 انفعال پیشه می کردند و تقابل گرا ها سکان ریاست جمهوری را برعهده می گرفتند الان معلوم نبود چه وضعی داشتیم؟

عضو انجمن جامعه شناسان ایران تاکید کرد: نقش آقای روحانی در این پرونده بسیار ممتاز بود. درست است که در این پرونده آقای ظریف و تیم دیپلماسی ایران حرفه ای بودند ولی اراده سیاسی رییس جمهور پشت این تیم مذاکره کننده بود. سیاست نرمش قهرمانانه مقام رهبری مهم بود ولی روحانی پای این سیاست تعاملی ایستاد. درست برعکس دوره احمدی نژاد که سیاست تقابلی شعاری و تبلیغاتی به کشور آسیب زد.

 تحریم انتخابات سیاستی عقیم و امتحان پس داده است

نویسنده کتاب جامعه شناسی ایران ادامه داد: راه ایجاد تغییرات اصلاحی در کشور از طریق همین راههای بهداشتی و باریک مثل انتخابات می گذرد. لذا نباید فرصت را از دست داد چرا که آنهایی که فرصت حضور نیروهای موثر اصلاح طلب و اعتدال گرا در انتخابات را سلب کردند سعی دارند با این کار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را گیج کرده و در این فرصت 2 هفته ای با یک مشارکت کم رونق مردم، افراد در فهرست خود را به مجلس بفرستند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره استدلال طرفداران تحریم انتخابات گفت: آنها معقتدند با ساز و کار قانونی فعلی، اصلاح طلبی فرآیندی عقیم است اما نمی گویند که راه پیشنهادی شان برای اصلاح امور چیست؟ به نظر من حرف آنها تجویزی است و در عمل راهگشایی نمی کنند. تجربه مکرر نشان داده که در انتخابات مجلس مشارکت مردم چیزی بین 50 تا 60 درصد است. در یک همچنین اتفاق مردمی و بزرگی تحریمی ها و تحول طلبان جای خود را معلوم نمی کنند.

جلایی پور در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: خب به فرض که با تبلیغ تحریمی ها، بیست درصد مردم هم انتخابات را تحریم کردند و نیامدند چه مشکلی برای اقتدارگرایان پیش می آید؟15 تا 20 درصد که همیشه نمی آیند. این نیامدن بیست در صد پای صندوق های رای مشکلی برای تند روها ایجاد نمی کند فقط کار اصلاح جویان را خراب می کند. تحریم وقتی قابل توجه است که کمتر از بیست در صد از مردم در انتخابات شرکت کنند که این اتفاق در ایران نمی افتد.

وی افزود: اصلاح طلبان برخلاف تحول خواهان یک هدف حداقلی و قابل دسترس دارند. آنها می خواهند مجلسی تشکیل شود که به جای استیضاح وزیر درستکاری که برای مقابله با فساد مساله بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند از این وزیر حمایت و با متخلفان برخورد کند.

لیست 30 نفره را کامل پر کنید

عضو انجمن جامعه شناسان ایران تصریح کرد: اینکه مجلسی مانند مجلس نهم روی کار آید که از جهت گیری ضد توسعه احمدی نژاد دفاع می کرد فرق دارد با اینکه مجلسی داشته باشیم که دنبال توسعه همه جانبه، درون زا و برون نگر باشد. شما شاهد بودید که تند روها در مجلس تلاش داشتند برجام را برهم بزنند و اگر تاکید لاریجانی نبود شاید موفق هم می شدند. از سویی دیگر مجلس آینده باید چندین بار در طول عمر خود در مورد سرنوشت بودجه کشور و نحوه توزیع منابع کشور تصمیم بگیرد پس تفاوت می کند که تندروها مجلس را در دست بگیرند یا عقلا.

جلایی پور تصریح کرد: در ضمن نمایندگان مجلس تریبون قانونی دارند که می توانند درباره بسیاری از مسائل مهم کشور نظر دهند. شما ببنید این مجلس چه چیزهایی را مدام مورد اعتراض قرار می داد؟ اعتراضات این افراد در جهت منافع مردم و کشور بود یا مصالح عده ای تندرو؟. باید حتی الامکان نمایندگانی را روی کار آورد که حرفهای اساسی جامعه را مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبی به دست آوردن همین دستاوردهای کوچک است افزود:

برخلاف انقلاب که تحولی بزرگ و سریع با پیامدهای نامعین و پرهزینه است، اصلاحات فرایندی تدریجی ولی با هزینه های کمتر است. از این رو من به همه مردم و همه طرفداران دولت و اصلاحات توصیه می کنم نه تنها در انتخابات شرکت کنند بلکه برگه رای خود را بر اساس لیست کامل پر کنند. چرا که هر چقدر لیست اسامی نامزدهای مورد نظر ناقص تر پر شود احتمال اینکه تندروها سرکار بیایند بیشتر است. زیرا طرفداران آنها لیست رای خود را کامل پرمی کنند. به خصوص در شهرهای بزرگ که مردم معمولا لیست خود را ناقص پر می کنند.

وی افزود: توصیه دیگرم این است که مردم نه فقط خود در انتخابات شرکت کنند بلکه فامیل، دوستان، همسایگان و همفکران خود را به شرکت در انتخابات دعوت کنند.


 احمدی نژاد از دل تحریم انتخابات شورای شهر بیرون آمد

وی تصریح کرد: تجربه 20 ساله اخیر ایران نشان داده که تحریم انتخابات معمولا به نفع تندروها تمام شده است. نمونه اش انتخابات آزاد شورای شهر دوم است که مشارکت مردم بسیار پایین بود و از دل آن شورای شهری (با صد و شصت هزار رای از یک شهر هشت میلیونی) بیرون آمد که احمدی نژاد را شهردار کرد و سکوی پرش وی به سوی ریاست جمهوری شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اولویت های مجلس آتی گفت: حدود 10 سال است که با بحران اقتصادی روبه رو هستیم. رکود تورمی، بیکاری گسترده و شکننده شدن خانواده ها و رشد آسیب های اجتماعی از مسائل مهمی است که جامعه را به شدت رنج می دهد. الان البته تورم تا حدی کنترل شده ولی خود این تورم 15 درصدی هم زیاد است باید آن را تک رقمی کرد. انتظارات اقتصادی به حق مردم پس از برجام افزایش پیدا کرده است و باید به آن پاسخ داد. با روی کار آمدن مجلسی میانه رو احتمالا مشکلات اقتصادی در مسیر حل شدن می افتد و اقتصاد از رکود خارج می شود. ولی خود رشد اقتصادی بدون توجه به الزامات توسعه سیاسی، و فرهنگی تداوم نمی یابد.

وی افزود: اتفاقا تندرو ها بسیار دوست دارند از موضع اقتصادی به دولت ضربه بزنند لذا روی کارآمدن مجلس تندرو را مد نظر دارند تا با ایجاد تنگنا نگذارند دولت در اجرای سیاست های اقتصادی اش موفق شود.

جلایی پور ادامه داد: برجام اتفاقی بزرگ بود. درست مانند شب 25 خرداد 92 که مردم به خیابان ها آمدند و شادمانی کردند، مردم درباره برجام نیز خوشحال شدند. اما به جای اینکه با دولت همکاری شده و این انتخابات زمینه ای برای مشارکت همه اقشار مردم شود و به قول رئیس جمهور برجام 2 کلید بخورد رد صلاحیت های گسترده ای صورت گرفت.

 دلواپسان خوب بلدند زیر حرفهایشان بزنند

این فعال سیاسی با بیان اینکه تخصص تندروها شعار دادن است تاکید کرد: آنها خوب بلدند داد و فریاد راه بیندازند و از آتش زدن سفارت دفاع کنند و بعد زیرش بزنند بدون اینکه دغدغه مردم و منافع ملی را داشته باشند. دیدیم در شرایطی که برجام در حال حل شدن بود و تمام دنیا چشمشان به ایران بود با آتش کشیدن سفارتخانه یک کشور بهترین پاس گل را به عربستان و اسرائیل دادند و دولت های کشورهای اسلامی را در برابر وزارت خارجه ما قرار دادند.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی کشور اجرای درست برجام و این است که ایران را در مسیر توسعه همه جانبه قرار دهد. باید سرمایه جلب شود تا شغل ایجاد شود. باید شرکت های معتبر بین المللی به کشور بیایند و به تولید محصولات صنعتی مشترک با ایران بپردازند تا ما به جای تولید خودرو های بی کیفیتی که تنها تهران و دیگر شهرهای ما را آلوده تر می کند خودرو هایی را بسازیم که توان رقابت در خاورمیانه را داشته باشد.

وی نگاه حاکی از توسعه صرف اقتصادی را نادرست خواند و افزود: گروهی معتقدند کشور ابتدا باید از نظر اقتصادی توسعه پیدا کند و بعد سراغ توسعه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی رفت. ولی این باور اشتباه است. اتفاقا مجلس بعدی هم زمان در کنار توجه به رشد اقتصادی باید روی توسعه سیاسی و فرهنگی کار کند چرا که اگر به آن بی توجه باشیم به نحوی دیگر دوره احمدی نژاد تکرار می شود.

مهندسی فرهنگی، پشتوانه بورسیه های غیرقانونی بود

وی ادامه داد: مجلس بعدی حتما باید دنبال توسعه فرهنگی برود. چرا که یک عده دنبال مهندسی فرهنگی هستند. این سه هزار بورسیه غیرقانونی ناشی از یک طرز تفکر بود که می گفت باید افراد به اصطلاح مکتبی ولو با معدل زیر 12 را بورس کرد تا استاد دانشگاه شوند و بتوانیم با کمک آنها دانشگاهها را کنترل کنیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه مهندسی فرهنگی در تقابل کامل با توسعه فرهنگی است گفت: توسعه فرهنگی از استقلال علمی دانشگاهها دفاع می کند تا خود بتواند کادر هیات علمی را تعیین کند نه نیروهایی از بیرون.

وی افزود: از سوی دیگر باید توسعه اقتصادی و توسعه متوازن پیش برود . این چه جامعه ی بدقواره ای است که از 21 میلیون خانوار آن 10 میلیونش نان خور حکومتند و از آن حقوق می گیرند؟ بخش اقتصادی ما حکومتی، ضعیف و شبه رانتی است و جامعه اقتصادی ما ضعیف است و از آن طرف جامعه مدنی ما هم ضعیف می شود.

نویسنده کتاب جامعه شناسی جنبش های اجتماعی تصریح کرد: نهادهای مدنی کشور قوی نیستند. عده ای سازمانهای حکومتی را درست کرده اند و می گویند اینها نهاد مدنی هستند. نهاد مدنی برگرفته از عمل داوطلبانه مردم است و نمی توان هر تشکل را نهاد مدنی نامید.

وی آرایش سیاسی مجلس آینده را وابسته به میزان مشارکت مردم دانست و گفت: رقابت این دوره بین اصلاح طلبان و اصولگریان نیست. بلکه بین نیروهای میانه رو و تندروها است. میانه روها شامل اصلاح طلبان، طرفداران دولت و اصولگراهای معتدلی مثل مطهری و لاریجانی هستند.

وی افزود: اگر مردم بار دیگر به اصلاح طلبان اعتماد کنند و به لیست مورد حمایت آنها رای دهند من فکر می کنم رویداد مهم دیگری مانند 92 اتفاق می افتد.حتی ممکن است تغییر نسلی در مجلس اتفاق بیفتد و با روی کارآمدن چهره های کمتر شناخته شده اصلاح طلب سیاست رسمی گسترده تر و سیاستمداران ایران جوانتر شوند؛ به شرطی که مردم انتخابات را جدی بگیرند و مشارکت را افزایش دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین