|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۸۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
نباید فراموش کرد ما به خاطر بحث تحریم سال‌هاست که نتوانسته ایم پیشرفتی در زمینه سخت افزاری لوازم آزمایشگاهی خود داشته باشیم و نمی توانستیم این دستگاه ها را خریداری کنیم طبیعی است از این به بعد ما با کمک این سازمان می توانیم دستگاه هایی با دقت بالا خریداری کنیم.
آثار اجرای برجام خیلی زود در روابط میان ایران و دیگر کشورها نمود پیدا کرد و همین موضوع می تواند نقطه ای از تدبیر و امیدی باشد که وعده آن داده شده بود. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، روز سه شنبه سازمان ملی استاندارد ایران به ریاست نیره پیروزبخت، میزبان رئیس دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها و همچنین رئیس روابط عمومی و ارتباطات بین المللی این سازمان بود. 

آنچه در این دیدار رخ داد امضای یک سند همکاری بود که برای ایران یک فرصت محسوب می شود و از این پس با امضای این سند همکاری، فعالیت های اندازه شناسی در ایران، ابعاد جهانی می یابد.
آنچه در جلسه گذشت 

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم، با ابراز خرسندی از ایجاد همکاریهای مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا در دوران پسا تحریم و همزمانی امضای این یادداشت سند همکاری با سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا گفت: آغاز همکاری فنی مشترک بین ایران و کشورهای عضو در زمینه اندازه شناسی و مقیاس ها، راهگشای فعالیت های بین المللی باشد.

وی با اشاره به جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در دولت اظهار داشت: این سازمان در 4 محور استانداردسازی ، تایید صلاحیت، اندازه شناسی و ارزیابی انطباق فعالیت دارد که بطور حتم با امضای این سند همکاری فعالیت های تجاری و بین المللی در محورهای مذکور گسترش خواهد یافت.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این سازمان در مجامع بین المللی استانداردسازی عضویت دارد افزود : سازمان ملی استاندارد ایران رتبه 27 را در بین 162 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد کسب کرده است.

پیروزبخت با اشاره به آغاز همکاری با دفتر بین المللی اوزان در سال گذشته گفت: تمام فعالیت های بین المللی سازمان ملی استاندارد ایران در شرایط تحریم صورت گرفت که با انجام توافقات هسته ای توسعه و گسترش همکاری ها با شتاب بیشتر و در شرایط مطلوبی دنبال می شود.

مارتین میلتون، رییس دفتر بین المللی اوزان که به همراه اندی هنسون، رییس روابط عمومی و ارتباطات بین الملل این دفتر برای امضای سند همکاری با مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران به ایران آمده است، از زمان بسیار مناسب برای امضای سند همکاری با کشور جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و افزود: دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها که هم اکنون بیش از 100 کشور در آن عضویت دارند که اقدامات بسیار مهم اندازه گیری در این دفتر توسط کشورهای عضو انجام می شود.

وی برگزاری کنفرانس های بین المللی را با هدف بررسی ، بازبینی و توسعه ظرفیتها در زمینه اندازه شناسی یک رخداد مهم در عرصه اندازه گیری در دنیا مطرح کرد و گفت: بسیار خوشحال هستیم که کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عضو این دفتر در دنیا مطرح است.

میلتون با بیان اینکه فعالیت های منطقه ای در این دفتر به فعالیت های جهانی وصل می شود افزود: در حال حاضر فعالیت های دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها در راستای حمایت از تجارت جهانی است.

رییس دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها از اینکه فرصتی پیش آمده تا کشور جمهوری اسلامی ایران به عضویت این مرکز بپیوندد ابراز خرسندی کرد و گفت: با امضای این سند همکاری، فعالیت های اندازه شناسی در ایران، ابعاد جهانی می یابد.

تجدید نظر در استانداردهای داخلی 

در حاشیه نشست امروز و امضای سند همکاری میان طرفین، شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت و گویی با رئیس سازمان استاندارد داشت که در این گفت و گو  نیره پیروزبخت اشاراتی به بحث استانداردها اعلام شده در مورد کالاهای داخلی و همینطور تاثیر برجام بر این موضوع داشت. 
 
این سند همکاری با توجه به شرایط امروز ایران و همچنین موضوع پسا برجام چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

در روابط تجاری باید ضوابط علمی و فنی وجود داشته باشد برای مثال سمی که وجود دارد اگر با دستگاهی سنجیده یا آزمایش شود که آن دستگاه کامل نباشد ما بر اساس دستگاه های خود آن را مورد سنجش قرار می دهیم و می گوییم مثلا x درصد این سم مجاز است و اگر بر اساس سنجش دیگری این میزان  استاندارد تائید نشد، اگر نتوانیم اثبات کنیم که دستگاه ایراد داشته است ما محکوم خواهیم بود؛ این تفاهم نامه به این امر کمک می کند که ما هماهنگی بین المللی در مقیاس ها و دقت ها و صحت های دستگاهی را با همه کشورها داشته باشیم و از این به بعد می توانیم از ظرفیت های موجود برای رفع مشکلات خود استفاده کنیم.

نباید فراموش کرد ما به خاطر بحث تحریم سال‌هاست که نتوانسته ایم پیشرفتی در زمینه سخت افزاری لوازم آزمایشگاهی خود داشته باشیم و نمی توانستیم این دستگاه ها را خریداری کنیم طبیعی است از این به بعد ما با کمک این سازمان می توانیم دستگاه هایی با دقت بالا خریداری کنیم. 

پیش از این چنین دفتری در ایران وجود نداشته و این همکاری برای اولین بار است؟

ببینید ما عضوی از این سازمان بودیم اما اینکه اختیاراتی داشته باشیم و گواهی نامه ای به ما تعلق بگیرد به این صورت نبوده است.

این گواهی نامه چه منفعتی برای ما دارد؟

براساس این گواهی نامه و این امضای تفاهم نامه ای که امروز انجام شد مقیاسی را که ایران اعلام می کند همه کشورها ان را می پذیرند. پیش از این چنین امکانی به دلیل مخالفت های اتحادیه اروپا وجود نداشت. 

بنابراین این اتفاق برای اولین بار در ایران رخ می دهد؟ 

بله این اولین بار است که انجام می شود و برای ایران یک شان محسوب می شود، چرا که برای مثال اگر ایران طبق این گواهی نامه میزان و مقیاس استاندارد یک  کالا یا موادی را اعلام کرد در کشور دیگر این مقیاس مورد پذیرش قرار می گیرد و نیاز به آزمایش دوباره ندارد. 

به نظر  می رسد بر اساس این گواهی نامه در برخی تولیدات داخلی باید تجدید نظر کرد برای مثال درمورد خودرو آیا این اتفاق قرار است رخ دهد؟ 

بله ما بر اساس این گواهی نامه باید در اعلام میزان استاندارد برخی کالاها تجدید نظر کنیم که خودرو یکی از این موارد است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین