کد خبر: ۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
«براندویی که عرق‌گیر خیس پوشیده» نام مجموعه‌ی شعر تازه منتشرشده‌ی حامد ابراهیم‌پور است.
این شاعر گفت: این کتاب ضلع دوم یک مربع سینمایی است. ضلع اول آن مجموعه‌ی غزل «آلن دلون لاغر می‌شد و کتک می‌خورد» پیش از این منتشر شده است. ضلع سوم آن نیز با عنوان «همین‌جای فیلم چاقو خوردی» که برای نمایشگاه کتاب آینده از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر خواهد شد، یک مجموعه‌ی شعر سپید است که سعی کرده‌ام المان‌های شعر نیمایی را داشته باشد. ضلع چهارم این مربع هم مجموعه‌ی غزل «کتک خوردن در باشگاه مشت‌زنی» نام دارد که هنوز ناشرش مشخص نشده است.

او افزود: «براندویی که عرق‌گیر خیس پوشیده» نهمین کتاب من است. من غزل فرافرم را با کتاب «دروغ‌های مقدس» معرفی کردم که جایزه‌ی شعر قیصر امین‌پور (کتاب سال شعر جوان) را گرفت، همچنین نامزد جایزه‌ی شعر خبرنگاران شد. در کتاب «براندویی که عرق‌گیر خیس پوشیده» سعی کرده‌ام غزل فرافرم را پرورش دهم و کاستی‌های آن را برطرف کنم. فکر می‌کنم در این کتاب توانسته‌ام پیشنهادهایم را ارائه کنم. این مجموعه ادای دینی است به همه‌ی چیزهایی که من دوست دارم؛ فلسفه، سینما، تاریخ و ادبیات داستانی. البته وجه سینمایی آن بیش‌تر است.

ابراهیم‌پور همچنین درباره‌ی غزل فرافرم اظهار کرد: در دهه‌ی 70 غزل فرم مطرح شد که روایت را به فضای شعر وارد کرد و شعر را از فضای نئوکلاسیک بیرون آورد. همچنین تغییراتی در زبان غزل ایجاد و زبان غزل را به زبان مردم نزدیک کرد، اما در فرم آن کار خاصی انجام نشد. در غزل فرافرم که من آن‌را مطرح کردم، با توجه به شگردهای سینمایی؛ از جمله تدوین موازی، فلش‌بک و فلش فوروارد، کات و جامپ کات،‌ دیالوگ‌نویسی،‌ تغییر راوی، تغییر زاویه دید و... فرم تغییر می‌کند و با تغییر راوی به فرم قبلی برمی‌گردد؛ به همین دلیل، با تغییر فرم مواجه‌ایم. وقتی فضا، زاویه دید یا راوی را عوض می‌کنیم، وزن شعر را تغییر می‌دهیم و زمانی که به فضای قبلی برگشتیم، دوباره به وزن قبلی، راوی اول، فضای اول و زاویه دید اول برمی‌گردیم.

او ادامه داد: این کار که به دلیل تغییر راوی و... برای جلوگیری از سردرگمی مخاطب انجام می‌شود، از سینما برگرفته شده است، همان‌طور که با تغییر زمان در یک فیلم، رنگ لنز عوض می‌شود، ما در شعر هنگام مواجهه با این تغییرات، فرم شعر را عوض می‌کنیم. بعضی از دوستان بدون توجه به پیشینه‌ی این کار، آن را انجام می‌دهند، اما چون متوجه حکمت قضیه نمی‌شوند، هرجا می‌بینند قافیه کم آمده، وزن را عوض می‌کنند.

ابراهیم‌پور همچنین گفت: اعتقاد دارم فلسفه در شعر امروز ما کم‌تر دیده می‌شود. من به خاطر دلبستگی به اگزیستانسیالیسم سعی کردم رگه‌هایی از اگزیستانسیالیسم و آرای سارتر، کامو و... را وارد شعر کنم. همچنین توجه به تاریخ ایران و جهان و ادبیات داستانی در شعرهای من دیده می‌شود.

«براندویی که عرق‌گیر خیس پوشیده» با 128صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین