کد خبر: ۷۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
هرچند دولت مدعی شد این اقدام برخاسته از موضع قدرت است اما به هر صورت انتقادات زیادی را متوجه او کرد به گونه ای که حتی منوچهر متکی راهی بهارستان شد تا به سوال نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.
یک روز از آزادی  ملوانان آمریکایی می گذرد اما خواه ناخواه این ماجرای دستگیری تا آزادی خاطره دستگیری ملوانان انگلیسی در آبهای اروند رود را زنده کرد. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در دو دولت دو اتفاق مشابه رخ داد که رفتارهای متفاوتی در قبال آن صورت گرفت؛ هردو با  یک کشتی نظامی همراه با تعدادی از نیرو که وارد ابهای سرزمینی ایران شده بودند مواجه شدند  که در نهایت به دستگیری آنها منجر شد. 

15 روز اسارت

سوم فروردین 1386 بود که خبر دستگیری 15 ملوان انگلیسی از سوی ایران در اروند رود بر روی خروجی تمام خبرگزاری های دنیا قرار گرفت. 

مقامات انگلیسی ادعا کردند که این  سه قایق نظامی بریتانیایی در آبهای عراق مشغول بازرسی یک کشتی تجاری بودند مسئله ای که از سوی طرف های ایرانی تکذیب شد. 

به هر صورت سه قایق متوقف و 15 سرباز آن دستگیر و به تهران منتقل شدند و این موضوع باعث شد تا یک حالت خاص میان دولت ایران و دولت انگلستان ایجاد کند. تماس های تلفنی میان مقامات دو کشور به منظور آزادی ملوانان برقرار شد تا زمینه ای برای آزادسازی ملوانان انگلیسی فراهم شود اما این ماجرا به این سادگی قابل حل نبود. 

در شرایطی که این نگرانی وجود داشت که مبادا ماجرای دستگیری ملوانان بریتانیایی تبدیل به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا و دستگیری دیپلمات ها آن کشور نشود بعد از نزدیک به دو هفته بازداشت دولت نهم تصمیم به آزاد کردن ملوانان گرفت. 

دستگیری مجرم، آزاد کردن دیپلمات

15 فروردین ماه  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، در یک کتفرانس خبری حامل پیامی بسیار مهم بود؛ او در برابر دوربین ها و میکروفن های تمام خبرگزاری ها اعلام کرد15 ملوان انگليسي که دو هفته قبل از آن به جرم ورود غيرقانوني به آب‌هاي ايران بازداشت شده بودند، مورد عفو قرار گرفته و بلافاصله پس از کنفرانس خبري او آزاد خواهند شد.

 اما رفتار ایران در زمان آسازی سربازان عجیب تر بود چرا که 15 ملوانی که عنوان مجرم و خطا کار دستگیر شده بودند بعد از عفو مانند دیپلمات هایی قهرمان با بدرقه رئیس جمهور به همراه کت و شلوار و هدایا راهی کشور خود شدند. 

هرچند دولت مدعی شد این اقدام برخاسته از موضع قدرت است اما به هر صورت انتقادات زیادی را متوجه او کرد به گونه ای که حتی منوچهر متکی راهی بهارستان شد تا به سوال نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.

نکته ای که اهمیتی بیشتر داشت اظهارات عجیب ملوانان بعد از رسیدن به خاک بریتانیا بود که علی رغم  بدرقه دیپلماتیک یک روز بعد با حضور در يک كنفرانس خبري، دولت ايران را به بدرفتاري و تحت فشار قرار دادن خود متهم كردند. در اين كنفرانس خبري كه پوشش گسترده خبرگزاري‌هاي غربي را هم به همراه داشت بارها حضور نظاميان انگليسي در آب‌هاي سرزميني ايران تكذيب شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه اين افراد در سخنان خود ادعا كردند كه در جريان بازجويي‌ها با «فشارهاي رواني» شديد روبرو بوده و بارها تهديد به زندان‌هاي بلند مدت شده‌ بودند.

نه بازداشت دو هفته ای، نه بدرقه دیپلماتیک

بعد از گذشت قریب به 9 سال از ان تاریخ بار دیگر آبهای سرزمینی ایران روز سه شنبه 22 دی ماه 94  شاهد ورود غیرقانونی یک قایق نظامی بود، اما این بار این قایق مربوط به دولت آمریکا بود که نهایتا نیروی دریایی سپاه  مجبور به مقابله می شوند و علی رغم تحرکاتی که به گفته محسن رضایی می توانست فاجعه بار باشد، 10 ملوان آمریکایی دستگیر شدند. 

در شرایطی که تنها چند روز به اجرای رسمی برجام مانده است، این مسئله موجب شد تا واکنش های متفاوتی نسبت به آن نشان داده شود و حتی برخی دولت های مخالف ایران لبخندی از سر رضایت به امید تحت الشعاع قرار گرفتن برجام بر لب نشاندند اما این لبخند چندان دوامی نیاورد. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تماس هایی را با محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران برقرار کرد تا در مورد آزادی ملوانان به رایزنی بپردازد.

بعد از گفت و گو های دو طرف و بررسی هایی که نیروی دریایی انجام داد مشخص شد قایق آمریکایی به دلیل نقص فنی اشتباها وارد آبهای ایران شده است که در نتیجه تصمیمات دولت و پس از عذرخواهی روز چهارشنبه 23 دی ماه هر 10 ملوان آزاد شدند. 

ازادی ملوانان آمریکایی در سال 94 با آزادسازی ملوانان انگیلیسی در سال 86 دو تفاوت عمده داشت و آن اینکه نه از دستگیری و بازداشت دو هفته ای خبری بود و نه از آزاد کردن همراه با کت و شلوار و بدرقه دیپلماتیک؛ از این لحاظ می توان گفت وزارت امور خارجه بسیار هوشمندانه تر از سال 86 رفتار کرد چرا که نه یک مسئله کوچک با رفتارهای نه چندان سنجیده تبدیل به یک بحران شد و نه یک متخلف تبدیل به یک قهرمان. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین