|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
بحث کمیسیون این بوده است که چه کنیم با عربستان به تفاهم برسیم و ظاهرا عربستان از دست ایران در ماجرای یمن بسیار عصبانی است چرا که قرار بود یکهفته پرونده یمن را ببندد اما قریب به 9 ماه است که در این کشور درگیر است.
موضوع سفارت عربستان و وقایع پس از آن به بهارستان و کمیسیون امنیت ملی نیز کشیده شد و قرار بود در این کمیسیون پیرامون آنچه در مقابل سفارت عربستان اتفاق افتاد بحث و تبادل نظر و شود.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد این جلسه و مباحث پیرامونی واقعه اخیر با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به گفت و گو پرداخت .

او معتقد است فرستادن حجاج به عربستان موجب شده تا این کشور در برابر ایران گستاخ تر شود؛ انچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گوست:

کمیسیون امنیت ملی قرار بوده طی جلسه ای موضوعات مربوط به حمله به سفارت عربستان و وقایع پس از آن را بررسی کند آیا این جلسه برگزار شد ؟  

در کمیسیون امنیت ملی در مورد رابطه ایران و عربستان بحث شد و مواردی از جمله اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان مورد بحث قرار گرفت.

در رابطه با حمله به سفارت، سفیر عربستان دائما با سفیر ما در ارتباط بود و گزارش های لحظه به لحظه و دقیق تری  به سفیر ما می دادند، اطلاعاتی که نیروهای داخلی در مورد آن بی اطلاع بودند؛ بر این اساس به نظر می رسد حمله به سفارت موضوعی هماهنگ شده بوده است. در واقع آنها برای تحت الشعاع قرار دادن شهادت شیخ نمر به دنبال بهانه می گشتند و از آنجایی که نیاز به سرپوشی برای پنهان کردن ناکامی های گذشته خود داشتند از این امر به عنوان یک دستاویز به منظور رسیدن به هدف خود قرار دادند.

نباید فراموش کرد که ایران و عربستان دو قطب منطقه هستند و از آنجایی که همیشه عربستان علاقمند بوده است نقش ژاندارم منطقه که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده ایران بوده است را ایفا کند، لذا همواره تلاش کرده تا به موضوعات از دریچه آمریکا نگاه کند در حالی که ایران از دریچه کشورهای اسلامی به منطقه نگاه می کند.

به هر صورت عربستان به دنبال بهانه بوده است و افرادی در ایران این بهانه را به دست عربستان داده اند و این قابل کتمان نیست.

بله وقتی ما داشتیم سناریوهای مختلف  را بررسی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که اعضای سفارت هر 20 دقیقه اطلاعاتی دقیق در اختیار سفارت ما می دادند. این درست است که برخی از مردم آمده بودند برای تظاهرات اما عده ای سازمان یافته وارد سفارت شدند تا این بهانه را به دست سفارت عربستان بدهند و علیه ایران یک اجماع به راه بیاندازند

بحث کمیسیون این بوده است که چه کنیم با عربستان به تفاهم برسیم و ظاهرا عربستان از دست ایران در ماجرای یمن بسیار عصبانی است چرا که قرار بود یکهفته پرونده یمن را ببندد اما قریب به 9 ماه است که در این کشور درگیر  است.

البته ما مباحث تندروی را منکر نمی شویم اما اینکه حمله به سفارت سازماندهی شده است که به نظر می رسد به دست نیروهای خود ما انجام شده است.

اما از روزهای قبل پیامک هایی به منظور تجمع در برابر سفارت از سوی یک ارگان مشخص ارسال می شده است.

خدا رحمت کند آیت الله مهدوی کنی که می گفت زمانی در حسینیه ای تنها روضه حضرت زهرا خوانده می شد بعد از پیگیری ها متوجه شدیم روضه خوان از خانمی پولی گرفته و آن خانم از فرد دیگری و نهایتا به سفارت انگلستان رسیدیم که قرار بوده است تا با خواندن روضه حضرت زهرا  مسائلی متوجه شیوخ عربی و اهل سنت نشود؛ حال می تواند ارسال این پیامک ها هم با منظور و با هماهنگی بوده باشد. 

بنابراین اطلاعات دقیقی که عربستان داشت ما را به این نتیجه رساند که احتمالا این موضوع سناریویی طراحی شده از سوی خود آنها بوده است.

حال طراحی شده یا نشده اما به هر صورت ما در طی سالهای گذشته حمله به دو سفارت انگلستان و عربستان را که بر اساس رفتارهای تند و احساسی صورت گرفته داشته ایم که هزینه هایی را برای سیاست خارجی ایران به دنبال داشته است.

این سخن درست اما مسائل گذشته دیگر تمام شده اما عربستان برای ما مهم است می دانید چرا ؟! چون پول در آن هست . شرکت شمسا حدود 10 هزار میلیارد از مردم پول گرفته است ؛ 10 میلیون حاجی متقاضی حج تمتع داریم و 20 میلیون حج عمره داریم و دائما می گوییم نباید حج مردم تعطیل شود؛ چه اشکالی دارد حج تعطیل شود ؟ اگر حج تعطیل شود ما دگر نیازی به عربستان سعودی نداریم.

واقعیت آن است که هر آنچه آسیب از سوی عربستان به ما وارد می شود از همین حج است و آن هم به خاطر در آمدی که برای برخی ارگان ها و شرکت ها به  دنبال دارد . چه لزومی دارد در این شرایط ما حاجی به عربستان بفرستیم؟! مگر در زمان امام دو سال تعطیل نشد ؟! چرا امروز که به ما توهین می کنند، به نوجوانانمان تجاوز می کنند و ... حج را تعطیل نمی کنیم ؟! اگر برای دوسال از درآمدهای ارسال حجاج به عربستان چشم بپوشیم  این عربستان است که محتاج ایران خواهد بود و احترام گذاشتن به این کشور را یاد خواهد گرفت.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین