|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۷۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
هفته گذشته بود که اصلاح طلبان در کانون توحید گرد هم آمدند و در باب انتخابات و باید ها و نبایدها با یکدیگر همایشی که گاه از سختی های راه و گاهی هم لب به انتقاد باز می شد مذاکره کردند، هر چه بود گفته شد و دیگر مسائل به پستوی مذاکرات رفت.
 با نزدیک شدن به انتخابات مسلم است که گروه ها و جناح ها برای عقب نماندن از رقیب تلاش می کنند تا سریع تر گام های موثر تری به منظور رسیدن به یک نقطه اشترام با هم فکران خود برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، هفته گذشته بود که اصلاح طلبان در کانون توحید گرد هم آمدند و  در باب انتخابات و باید ها و نبایدها با یکدیگر همایشی که گاه از سختی های راه  و گاهی هم لب به انتقاد باز می شد مذاکره کردند، هر چه بود گفته شد و دیگر مسائل به پستوی مذاکرات رفت. 

بعد از گذشت یک هفته از نشست اصلاح طلبان این بار نوبت به اصولگرایان می رسد تا همایش و گفتمان خود را برگزار کنند و در آن به برنامه های خود را مرور کنند. 

قطعا مهمترین مسائل در این گونه نشست ها چگونگی رسیدن به وحدت است ،چرا که به جرات می توان گفت اکثریت کرسی های بهارستان از آن گروهی خواهد بود که زودتر مسیر وحدت را طی کند و لیست خود را ارائه کند. طبیعی است که این موضوع برای اصولگرایانی که یک بار شکست وحدت را چشیده اند بیشتر اهمیت دارد و هر طور که شده است می خواهند این بار سدی در برابر اختلافات ایجاد کنند تا شاید اتحاد واقعی ارمغان این نشست ها باشد. 

باز سهم خواهی 

در جریان یک وحدت تنها عاملی که می تواند قاتل آن باشد مسئله سهم خواهی است. موضوعی که به نظر می رسد همواره در اردوگاه اصولگرایی مطرح بوده است و از این منظر همواره زخمی عمیق بر تن جناح راست مانده است اما این داستان تلخ برای اصولگرایان در هر دوره تکرار شده است و از زمزمه هایی که به گوش می رسد گویا این موضوع قرار است در جریان انتخابات 94 نیز گریبان اصولگرایی را بگیرد. 

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز صبح امروز طی سخنانی در اولین گردهمایی سراسری شورای ائتلاف اصولگرایان  با تاکید بر اینکه باید هدف اصولگرایان تشکیل مجلسی در خدمت اسلام و تابع ولایت باشد، نسبت به گروه‌گرایی و سهم‌خواهی در میان اصولگرایان در عرصه انتخابات هشدار داد و اظهار داشت: اگر بنابر تصمیم شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان، کاندیداهای گروه یا حزب خاصی در میان فهرست نامزدهای اصلح قرار نگرفتند نباید موجبات ناراحتی فراهم آورد. 

غلامعلي حدادعادل نیز که درباره لزوم وحدت صحبت کرد با اشاراتی ظریف به اختلافات امروز در اردوگاه اصولگرایی اشاره کرد. حدادعادل  که مدعي بود در روزهای گذشته صحبت‌های ضد و نقیضی که بویی از وحدت در آن به مشام نمی‌رسید در مورد حضور جریان رهروان در ائتلاف اصولگرایی مطرح شده بود اظهار داشت: اما باید عرض کنم جریان اصولگرایی با تجربه 12 ساله خود و مرور این تجربیات به این جمع‌بندی رسید که باید در انتخابات اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت و وحدت را حاکم کرد و قرار است نمایندگان جریان‌های داخل اصولگرایی وقتی در ائتلاف حضور می‌یابند نگاه جریانی خود را کنار بگذارند. 

وی اظهار داشت: آقایان قالیباف، ولایتی، رضایی و لاریجانی یا نماینده به ائتلاف فرستاده‌اند و یا از تشکل‌های همسو با خود فردی را معرفی کرده‌اند، مطمئنم که آقای لاریجانی به گونه‌ای حرکت نخواهد کرد که در ائتلاف اصولگرایان خدشه وارد شود.

احمدی نژادی ها و سردر گمی اصولگرایی

حمایت های اصولگرایان از دولت احمدی نژاد تبدیل به یک نقطه تاریک در کارنامه این جریان شده است که نه قابل انکار است و نه قابل تائید و امروز هم که اهالی دولت قبل در صف بهارستان ایستاده اند یک دراهی عظیم پیش روی وحدت اصولگرایان قرار گرفته است به گونه ای که اگر راه وحدت با آنها را برگزینند به نوعی مهر تائید بر اقدامات دولت قبل زده اند و از سوی دیگر اگر ا ئتلاف با آنها سر باز زنند خود با دست خود گره اختلاف را تنگ تر کرده و رسیدن به وحدت را با دشواری مواجه می کنند. 

و شاید همین دوراهی است که موجب می شود حدادعادل این گونه سخن بگوید؛ او در مورد جبهه پایداری و اهالی دولت قبل گفت : خطوط قرمز ما کاملا مشخص است و جریان انحرافی در این ائتلاف جایی ندارد. اما ممکن است تعدادی از وزرای دولت سابق در این ائتلاف حاضر شوند و جریان‌های اصولگرایی نیز همگی در آن نماینده‌ای داشته باشند. 

غلامرضا مصباحی مقدم پیش از این به شبکه اطلاع رسای تدبیر و امید گفته بود: در انتخابات سال 90 به دلیل عدم حضور اصلاح طلبان، اصولگرایان برای ایجاد یک نوع تضاد و ایجاد شور انتخاباتی به سمت تفکیک و رقابت درون حزبی رفتند اما پس از آن نتوانستند بار دیگر متحد شوند و امروز از همین ناحیه دچار خسران شده اند 

بنابراین به نظر می رسد اصولگرایان نتوانند برای انتخابات اسفند ماه چتر خود را بر سر تمام احزاب موجود در اصولگرایی باز کنند. 
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین