|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۸
از قبل قابل پیش‌بینی بود که احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات این دوره مجلس نام‌نویسی خواهند کرد و برنامه‌های خاص خود را برای این دوره خواهند داشت
دیروز آخرین مهلت ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. اصلاح‌طلبانی که احتمال ردصلاحیت خود را می‌دادند در انتخابات ثبت‌نام نکردند و چهره‌های مشهور این جریان راه را برای ورود طیف جوان اصلاح‌طلب در این دوره بازگذاشتند. از طرف دیگر اصولگرایان میانه‌رو و نزدیک به دولت درحوزه‌های مختلف ثبت‌نام کردند اما در دو روز آخر ثبت‌نام، به یکباره طرفداران احمدی‌نژاد که عموما از وزیران و مدیران وی بودند برای حضور در انتخابات در سراسر کشور بسج شدند و اقدام به ثبت‌نام در انتخابات مجلس کردند و گویا آنها نیز قصد دارند در معادلات مجلس دهم سهمی داشته باشند. به بهانه این حضور پررنگ احمدی‌نژادی‌ها داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب با آرمان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌‌خوانید.

تعداد قابل‌توجهی از مسئولین و معاونین احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند. ورود این طیف را به انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از قبل قابل پیش‌بینی بود که احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات این دوره مجلس نام‌نویسی خواهند کرد و برنامه‌های خاص خود را برای این دوره خواهند داشت. آقای احمدی‌نژاد بعد از تحویل کلید پاستور شروع به برنامه‌ریزی برای حضور اطرافیان خود در انتخابات مجلس کرده بود و در ساختمان لادن به صورت چراغ خاموش و منظم جلسات خود را برگزار می‌کرد. البته تنها برخی اخبار این جلسات منتشر می‌شد. در این دوره مجلس طیف احمدی‌نژاد در تمامی حوزه‌ها دارای کاندیداست. البته این طیف احتمالا به صورت مستقل وارد رقابت مجلس خواهد شد و مشخص نیست که مستقل بودندشان ادامه خواهد داشت یا به سایر ائتلاف‌های اصولگراها خواهند پیوست. البته اگر اصولگرایان طیف احمدی‌نژاد را در ائتلاف خود بپذیرند به لحاظ تئوریک اصولگرایی را زیر سوال خواهند برد و ائتلاف با وی برای آنها هزینه خواهد داشت. موقعیت فعلی اصولگرایان به شکلی نیست که حاضر باشند هزینه ائتلاف با احمدی‌نژادی‌ها را بپردازند. در مجموع پذیرش احمدی‌نژاد برای اصولگرایان هزینه برخواهد بود.

اعضای کابینه و مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد تا چه اندازه برای ورود مجلس مصمم هستند؟

احمدی‌نژاد روی افرادی که جایگاه مدیریتی خاصی داشته‌اند حساب باز کرده‌اند و آنچه قابل مشاهده است در بسیاری از حوزه‌ها احمدی‌نژاد‌ی‌ها حضور پررنگی دارند و و این نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته به طور قاطع برای این منظور جلسات منظمی داشته‌اند و برنامه ریزی دقیقی برای کسب کرسی‌های مجلس انجام داده‌اند.

عملکرد دولت گذشته تا چه اندازه در رای‌آوری این افراد برای ورود به مجلس موثر است؟

ممکن است طیف احمدی‌نژاد به دلیل عملکرد سوء نخواهد با تابلوی احمدی‌نژاد وارد انتخابات شود ولی افرادی از این طیف که به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌اند را باید به مردم شناساند تا مردم با دید باز در مورد حضور یا عدم‌حضور آنها تصمیم‌گیری کنند زیرا ممکن است آنها با عنوان مستقل در مجلس حضور یابند ولی بعدها تصمیماتی بگیرند از جمله اینکه فراکسیون احمدی‌نژادی‌ها را در مجلس تشکیل دهند لذا روشن شدن هویت این افراد بسیار مهم است تا از این طریق وزن سیاسی آنها مشخص شود. انتخابات به نوعی وزن کشی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی است و هر طیف و جناحی باید با هویت واقعی خود وارد شود.

این افراد چه میزان در رقابت با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شانس راهیابی به مجلس دارند؟

آنچه مشخص است اینکه احمدی‌نژاد و طیف وی پایگاه چندانی در میان مردم ندارند. پایگاه احمدی‌نژادی‌ها اقشار خاصی بودند که جذب دیدگاه‌های پوپولیستی وی شده بودند و دو دولت وی نتوانست به وعده‌های خود جامه‌عمل پوشانده و اقتصادی با رشد منفی 6درصد و تورم حدود 40درصد حاصل کار او و دولتمردانش بود به اضافه شش قطعنامه بین‌المللی در عرصه بین‌الملل علیه ایران که کشور را با مشکلاتی جدی روبرو کرد. بی‌تردید با چنین کارنامه‌ای پایگاه قوی در بین مردم ندارند ولی سعی دارند با شهرهای خاصی آرای مردم را جلب کنند.

اصولگرایان در مورد احمدی‌نژادی‌ها چگونه فکر می‌کنند آیا تمایلی به ورود آنها دارند؟

احمدی‌نژادی‌ها در میان اصولگرایان جایگاه خاصی ندارند و اصولگرایان ضرباتی را که احمدی‌نژادی‌ها به آنها زد‌ه‌اند درک کرده‌اند اما به هر حال با توجه به اینکه برخی چهره‌های بانفوذ خود را به میدان آورده‌اند در برخی حوزه‌های کوچک احتمالا می‌توانند برخی کرسی‌های مجلس را به دست آورند ولی بعید است سهم طیف احمدی‌نژاد از 30کرسی بیشتر باشد.

اصلاح‌طلبان با توجه به فضای موجود چقدر می‌توانند در انتخابات پیش رو موفق باشند؟

اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی در موقعیت مناسبی قرار دارند و رقیب هیچ‌گاه بدنه اجتماعی با قدرت بدنه اجتماعی اصلاحات ندارد. اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند دارای قدرت مدیریت بهتری در مقایسه با رقیب هستند و درعرصه اقتصادی و سیاست خارجی نیز شایستگی خود را نشان داده‌اند. مردم دل بسته‌اند که با پیروزی اصلاح‌طلبان فضای کشور به سمت تحول حرکت کند. مردم گام خوبی را در سال92 برداشتند و توانستند به پیروزی برسند. شرایط برای طیف اصلاحات از سال92 بهتر است و اگر مانع خاصی به وجود نیاید اصلاح‌طلبان می‌توانند بیش از 200 کرسی مجلس آینده را در اختیار بگیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین