|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۷۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
بسته شدن پرونده هسته ای ایران به ویژه در مورد PMD بیش از همه لبخند را بر لبان اقتصاد ایران نشاند چراکه در طی این چند سال تحریم ها موجب شده است تا اقتصاد ایران حالت ایستایی داشته باشد و از آن رونق خارج شود.
پرونده هسته ای ایران بعد از یک دهه مناقشه و درگیری نهایتا روز گذشته با رای شورای حکام به پایان رسید و این موضوع دریچه ای جدید به روی ایران باز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بسته شدن پرونده هسته ای ایران به ویژه  در مورد PMD  بیش از همه لبخند را بر لبان اقتصاد ایران نشاند چراکه در طی این چند سال تحریم ها موجب شده است تا اقتصاد ایران حالت ایستایی داشته باشد و از آن رونق خارج شود. 

کارشناسان اقتصادی پیرامون مسئله رفع تحریم ها و کنار رفتن مانعی به نام پرونده هسته ای نظرات متفاوت دارند برخی مشکلات اقتصادی را ریشه ای تر می دانند و برخی کمتر چنین دیدی دارند اما آنچه در میان همه انها یک نقطه اشتراک است این است که مسلما رفع تحریم ها می تواند در اقتصاد کشور موثر باشد. 

بسته شدن پرونده هسته ای زیر ذره بین اقتصاددانان

اسدالله عسگر اولادی فعال اقتصادی و کارشناس در این امور به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : این موضوع که پرونده هسته ای ایران بسته شد بسیار خوشحال هستیم و مسلما پس از برداشته شدن تحریم آثار ذاتی این توافق مشخص نخواهد شد . وی تاکید کرد: این اقدام و این گام مسئله بسیار مهمی بود که بیش از 10 سال ما را گرفتار کرده بود .

وی با بیان این نکته که اولین اثر رای شورای حکام برداشته شدن تحریم های بانکی است افزود : وقتی تحریم های بانکی و تحریم های نفتی از سر راه کنار رود فضا برای فعالیت های اقتصادی افزایش خواهد یافت و در این زمینه می توان انتظار داشت که اقتصاد ایران با شرایط مناسب تری مواجه شود.

منابع آزاد شده تنفسی برای دولت

جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر کارشناسانی بود که نگاهی خاکستری به شرایط موجود داشت. 

وی بیان کرد: در زمینه رفع تحریم ها آنچه حایز اهمیت است و تاثیر مستقیم می تواند داشته باشد این است که پول ها و دارایی های بلوکه شده ایران آزاد می شود اما اینکه این دارایی ها به چه صورت پرداخت می شود هنوز مشخص نیست.

پژویان ادامه داد: با توجه به تحریم ها و کاهش صادرات و همچنین افت شدید قیمت نفت که تقریبا به یک سوم رسیده است دولت با کاهش منابع مالی مواجه شده است و از آنجایی که هنوز سیستم مالیاتی قوی وجود ندارد که بتوان به آن متکی بود کسری بودجه در شرایط کنونی به شدت خود را نشان می دهد و دولت را تحت فشار قرار می دهد از اینرو آزاد شدن منابع یک فرصت تنفس را در اختیار دولت می گذارد تا بعد از این  دولت به فکر یک چاره ای دائمی برای حل مشکلات اقتصادی بیفتد.

وی افزود: بهترین مسیری که درآمدهای آزاد شده می تواند به آن سمت حرکت کند بخش صنعت و تولید است که نیاز به یک بازسازی دارد ما امروز تکنولوژی عقب افتاده و انرژی بر داریم کهخ نیاز به سرمایه گذاری مجدد دارد اگر بتوان چرخ تولید را به کار انداخت می توان نسبت به آینده امیدوار بود لذا بهترین راهکار برای استفاده بهینه از این منابع آن است که صرف بازسازی صنایع شود.

مدیریت مهمتر از رفع تحریم

محمد غرضی  کاندیدای ریاست جمهوری سال 92  و وزیر اسبق وزارت نفت در این رابطه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : حل مسئله هسته ای ایران امیدی تازه به وجود آورد و همه به ویژه فعالین اقتصادی را خرسند و خوشنود کرد.

 وی ادامه داد : مسلم است که رفع تحریم ها در اقتصاد ایران بی تاثیر نیست اما مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است دولت به آن توجه ویژه ای داشته باشد موضوع واردات و در برخی موارد قاچاق است؛ تجربه ثابت کرده است که هرگاه درآمدهای دولت افزایش پیدا می کند تمایل به سمت واردات کالا بیشتر می شود و از سوی دیگر قیمت زمین نیز افزایش پیدا می کند موضوعی که در زمان دولت قبل بسیار به چشم آمد بنابراین دولت باید در این زمینه مقتدارانه عمل کند.

غرضی بیان کرد : باتوجه به اطلاعات و شناختی که در امور دولتی دارم می گویم دولت به لحاظ تامین منابع مالی بسیار تحت فشار است و نیاز به درآمد دارد اما دولت تدبیر و امید باید دقت کند که نیاز به درآمد بیشتر نباید آنها را در برابر واردات سست کند؛ لذا برای استفاده بهینه از منابع و درآمدهایی که پس از رفع تحریم ها می تواند برای کشور به دنبال داشته باشد بهتر است هزینه های خود را کاهش دهد و درآمد را به سمت بخش مولد هدایت کند.

وی با اشاره به موضوع یارانه ها افزود : دولت در زمینه یارانه ها اقداماتی را انجام داد که در این راستا باز لازم هست که اصلاحاتی انجام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین