|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۷۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
حق شناس به رابطه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد وگفت : من فکر می کنم طرفین توافق کرده اند که در حال حاضر تنها بر مسئله حل پرونده هسته ای تمرکز کنند؛ قطعا حل این پرونده می تواند زمینه ساز همکاری های بعدی به ویژه همکاری های منطقه ای و مشخصا مشکلاتی که در سوریه و عراق وجود دارد منجر شود.
گزارش رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران منتشر شد، گزارشی که در آن بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید دارد. 

یک کارشناس مسائل بین الملل در این رابطه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : موضوع پی ام دی یکی از مهمترین نقاط اختلاف ایران و 1+ 5 بود که طی مذاکرات قرار شد گزارش آژانس در این زمینه تعیین کننده باشد و نهایتا با تصمیمی که شورای حکام می گیرد مقدمات برای اجرایی شدن برجام فراهم شود.


محمد جواد حق شناس بیان کرد : در سال 84 اتفاقاتی رخ داد که به موجب یک تصمیم سیاسی پرونده هسته ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت توسط اعضای شورای امنیت انتقال یافت و از سوی دیگر مراوداتی که در آن زمان توسط دولت وقت پیگیری می شده است این القا را به جهان می داد که گویا ایران بنایی برای احترام به نظر آژانس بین المللی و شورای امنیت ندارد و همین امر حل پرونده را با پیچیدگی های خاصی همراه می کرد.

وی افزود: با توجه به مذاکرات جدی که از سال 92 شکل گرفت  به نظر می رسد  آژانس بین المللی انرژی اتمی  وظیفه خود را عملی کرده است و با توجه به گزارش نسبتا مثبتی که آمانو از برنامه هسته ای ایران ارائه کرده است امروز باید منتظر اعلام نظر شورای حکام و شاهد اجرایی شدن سند برجام باشیم. 

حق شناس در پاسخ به این سوال که چه میزان این امکان وجود دارد، نظر شورای حکام برخلاف گزارش آژانس باشد گفت : بعید است که رای شورای حکام برخلاف گزارش آژانس باشد. وی ادامه داد:  با توجه به مواضعی که آمریکا در پیش گرفته است و همچنین با توجه به توافقی که صورت گرفته است و گزارش مثبتی که آقای آمانو ارائه داده، بدین معنا  که از سال 2007 هیچ اتفاق منفی و مغایر با ضوابط  در برنامه هسته ای  ایران رخ نداده است؛ به نظر می رسد طرفین در مواضعی نزدیک به هم به سمت اجرایی شدن برجام حرکت کنند. 

جواد حق شناس به تاثیر حل این پرونده و گزارش آژانس بر روابط بین الملل ایران نیز پرداخت و بیان کرد : حرکتی که ایران از شهوریور92 آغاز کرده است یعنی حرکت به سمت اعتماد سازی جهانی و حرکت به سمت کاهش تنش با دیگر کشورها موجب شد تا نگاه جهانیان نسبت به ایران تغییر کند و در عرصه سیاست خارجی نیز دولت یازدهم نشان داده است به دنبال ماجراجویی نیست و در عین حال به شدت از اصول و آرمان های کشور دفاع می کند و در برابر آنها حاضر به کوتاه آمدن نیست این درحالی است که دولت در برابر حقوق بین الملل و منافع جهانی خود را بی تفاوت نشان نداد و همه این عوامل موجب شد تا در سطح روابط ایران با دیگر کشورها به تغیرات شگرفی ایجاد شود.

وی افزود: راهبردی که اقای رئیس جمهور در پیش گرفتند یعنی سیاست برد - برد در ادامه سیاستی که مقام معظم رهبری اعلام کردند یعنی نرمش قهرمانانه موجب شد تا تلاش جدی برای رسیدن به خواسته های اساسی جمهوری اسلامی از طریق دیپلماسی گفت و گو و حل و فصل اختلافات شکل گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل به رابطه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد وگفت : من فکر می کنم طرفین توافق کرده اند که در حال حاضر تنها بر مسئله حل پرونده هسته ای تمرکز کنند؛ قطعا حل این پرونده می تواند زمینه ساز همکاری های بعدی به ویژه همکاری های منطقه ای و مشخصا مشکلاتی که در سوریه و عراق وجود دارد منجر شود. وی ادامه داد: به هر صورت  امروز جهان پذیرفت است که ایران یکی از پایه های اصلی حل بحران سوریه است و لاجرم باید جایگاه ایران آنگونه که شایسته هست مورد توجه قرار گیرد.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین