کد خبر: ۷۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
آنچه امروز تحت عنوان رفتارهای پوپولیستی برای رسیدن به اهداف سیاسی مطرح می شود موضوعی است که به نظر می رسد محمود احمدی نژاد برای بازگشت خود به قدرت بسیار بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.
سه سالی هست که از قدرت کنار رفته اما همچنان حواشی دارد و گاهی نیز تلاش می کند تا به صدر اخبار باز گردد؛ البته برخی بر این اعتقاد هستند که این مقدمه ای است برای رقابتی دیگر. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وقتی محمود احمدی نژاد ساختمان پاستور را ترک می کرد نارضایتی زیادی نسبت به عملکرد او در میان مردم و سیاسیون، حتی آنهایی که زمانی تمام قد از او دفاع می کردند، وجود داشت. او خداحافظی کرد اما به نظر نمی رسید که این خداحافظی همیشگی باشد بلکه از همان روز گمانه هایی وجود داشت که او همچنان به فکر بازگشت به عرصه سیاست و قدرت است.


هر چند وزرای دولتش یک به یک از طرق مختلف از رئیس خود برائت جستند اما هنوز یاران غاری وجود داشتند که او را همراهی کنند و اجازه ندهند تا از ذهن ها خارج شود تا کاملا میدان را به دست رقیب بدهند. 


از این رو تیم رسانه ای احمدی نژاد با کمک بقایی، داوری و جوانفکر شکل گرفت، سایت های خبری برای تبلیغات به نفع احمدی نژاد یکی یکی فعال شدند.

اما موضوع تنها به چند سایت خبری ختم نمی شد، بلکه ساختمان ولنجک با نشست ها و جلسه هایی که اهالی دولت قبل داشتند حکایتی دیگر بود.

وام دومیلیونی برای آینده 

رفتارهای پوپولیستی از توزیع سیب زمینی میان مردم گرفته تا جمع آوری نامه برای حل مشکلات آنها همه به یک نوع برند شخصیتی برای احمدی نژاد تبدیل شد.

بعد از آنکه رئیس دولت قبل ساختمان پاستور را به حسن روحانی تحویل داد، این رفتار ها همچنان ادامه پیدا کرد، و این بار پذیرای نامه های مردم در مقابل منزلش شد. 

هفته نامه طلوع صبح اشاره می کند به اقدام احمدی نژاد برای پرداخت وام 2 میلیونی به افراد نیازمند و  و می نویسد : به محله احمدی‌نژاد می‌رویم، می‌گویند جوابگوی هر کسی است و برایش مسیری میله‌ای ساخته‌اند تا مردم را ببیند. ارتباطش را با مردم حفظ کرده و کم نیستند افرادی که هنوز فکر می‌کنند گره‌ کارشان به دستان احمدی‌نژاد باز می‌شود.

با چند نفری که منتظرند هم‌کلام می‌شویم. یکی می‌گوید از وقتی احمدی‌نژاد رفته مشکل پیدا کرده و آمده تا مشکلاتش را مطرح کند. از استان دیگری آمده و می‌گوید همه جا نقل شده احمدی‌نژاد کاری از دستانش برآید انجام می‌دهد.

از کنار پنجره کوچکی که مشرف به کوچه است با مردی هم‌کلام می‌شوم تا درباره فعالیت احمدی‌نژاد بیشتر بدانم. او می‌گوید: احمدی‌نژاد معمولا برگه‌ای را برای وام 2 میلیونی به متقاضیان می‌دهد و غیر از این کار دیگری نمی‌کند.

او تاکید می‌کند که سوال زیادی نکنیم و نامه‌ای بنویسیم تا به دست احمدی‌نژاد برساند.

از او درباره جمعیتی که هر روز برای دیدن احمدی‌نژاد صف می‌کشند می‌پرسیم و پاسخ می‌شنویم که خیلی زیاد نیستند و معمولا چهار پنج نفر روزانه به آنجا مراجعه دارند. 


رفتار پوپولیستی جوابگو نیست 

انچه امروز تحت عنوان رفتارهای پوپولیستی برای رسیدن به اهداف سیاسی مطرح می شود موضوعی است که به نظر می رسد محمود احمدی نژاد برای بازگشت خود به قدرت بسیار بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.

 اینکه چقدر این رفتارها می تواند رای مرم را به سمت رئیس دولت نهم و دهم بچرخاند مسئله ای بود که با سعید معید فر جامعه شناس و استادیار دانشگاه تهران در میان گذاشته شد. 

سعید معیدفر به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : در شرایط فعلی بازگشت احمدی نژاد به عرصه قدرت محال است مگر آنکه در اثر فشارهایی، افراد که جایگاهی دارند، نتوانند نقش ایفا کنند؛ در چنین شرایطی این احتمال که رئیس پیشین بتواند به قدرت بازگردد خواهد بود. 

وی افزود : در دوره قبل آنچه موجب شد احمدی نژاد رئیس جمهور شود نه رفتارهای پوپولیستی بلکه نا امید کردن جامعه از نخبگان بود.

وی همچنین بیان کرد: اگر معتمدین و بزرگان کشور آن زمان میدان را خالی نمی کردند و اجازه می دادند جامعه بر روی پای خود بایسد قطعا احمدی نژاد نمی توانست رای بیاورد. 


معید فر تاکید کرد : پدیده احمدی نژاد  مداخله غلط از بالا ، در جامعه است؛ اگر این مداخله مجدد انجام گیرد ممکن است بار دیگر احمدی نژادها سر بیرون آورند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا رفتارهای پوپولیستی دیگر تاثیرگذار نیست گفت : همانطور که گفتم این رفتارها نمی‌تواند تاثیر گذار باشد و تنها در شرایطی می تواند موثرواقع شود  که مداخلات دیگری صورت گیرد. 

معیدفر در پاسخ به این سوال که یعنی دادن وام 2 میلیونی به مردم نمی تواند در انتخابات تاثیر داشته باشد گفت : چنانچه افرادی باشند تا به جامعه آگاهی بخشند و مردم را روشن کنند که معنای واقعی  این رفتار بر چه اساسی است این رفتارها نمی تواند کاری از پیش ببرد در حقیقت جامعه دو بخش است یک بخش نخبگان قرر دارند و بخش دیگر عموم مردم هستند چنانچه این دو بخش هماهنگ عمل کنند رفتار های این چنینی نمی تواند محلی از اعراب داشته باشد 

 این جامعه شناس بیان کرد: نخبگان و اشخاص دارای جایگاه در جامعه مانند نخ تسبیح عمل می کنند، که چنانچه این نخ بیرون کشیده شود دانه های تسبیح پخش و سرگردان خواهند شد از این رو تا زمانی که نقش اشخاص و افراد حائز اهمیت و دارای جایگاه و پایگاه در کشور حفظ شود این رفتارها اساسا بی تاثیر خواهد بود.
 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
0
2
راستی از دکل نفتی چه خبر . پسر مهاجرانی جونم راکه گرفتند. پس چرا هیچی نمی گید. واقعا که
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین