|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷
کد خبر: ۷۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
به جرات می توان گفت مجلس نهم یکی از مجالس پر حاشیه در میان ادوار گذشته است و البته این پرحاشیه بودن وقتی رنگ و بوی انتخابات هم به خود می گیرد غلظت ماجراها کمی بیشتر می شود.
به جرات می توان گفت مجلس نهم یکی از مجالس پر حاشیه در میان ادوار گذشته است و البته این پرحاشیه بودن وقتی رنگ و بوی انتخابات هم به خود می گیرد غلظت ماجراها کمی بیشتر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در حالی که با نزدیک شدن به انتخابات بسیاری از نمایندگان به شدت سرگرم تنظیم برنامه های خود هستند طبیعی است که کمی از آن حرارت و فعالیت ها کاسته شود. البته این موضوع را نمی توان به همه نمایندگان بسط داد چرا که برخی همیشه حاشیه هایی به دنبال خود دارند.

ساعت 8:20 دقیقه بود که صحن علنی مجلس در شرایطی آغاز به کار کرد  که به نظر می رسید همه چیز ارام باشد؛ اما این آرامش با عدم اجازه به بیان یک اخطار، برهم ریخت و فضای دیگری به خود گرفت.

ماجرای یک استعفا

به یکباره صدای فریاد مهدی کوچک زاده از انتهای سالن بلند شد. روی سخنش با لاریجانی بود و نسبت به اینکه اجازه نداده بودند اخطارش را مطرح کند سخت معترض بود.

کوچک زاده با صدای بلند عنوان می کرد: از روز گذشته از اول جلسه اسم بنده در نوبت اعلام اخطار بود اما اسمم اعلام نشد.

وی افزود: براساس اخطار اصل ۶۷ که سوگند نمایندگی است و همچنین به استناد اصلی که به شما اختیار می‌دهد دقایقی درباره مسائل مهم کشور صحبت کنید روز گذشته که اخبار مکرر و موثق مطلع شدم رئیس تعاونی روستایی استان فارس ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت امحا و دفن کرده است.

این سخنان کوچک زاده با واکنش علی لاریجانی که ریاست مجلس را به عهده داشت مواجه شد؛ لاریجانی خطاب به این نماینده عنوان کرد: اخطار شما در رابطه با دستور کار نبود شما باید اخطاری پیرامون بحث مطرح کنید و اکنون وسط بحث بیمه هستیم شما می‌توانید وقت بگیرید و در مورد این موضوع صحبت کنید؛ اگر کسی خلافی انجام می‌دهد دیگر شما نباید آن خلاف را تکرار کنید.

در این حین کوچک زاده برگه ای را رو به دیگر نمایندگان گرفت و با صدای بلند گفت بنده استعفا می دهم.

این رفتار شگفت انگیز نماینده تهران بار دیگر واکنش رئیس مجلس را به دنبال داشت و این بار لاریجانی خطاب به مهدی کوچک زاده گفت: اخطار شما باید در دستور کار باشد و شما اکنون نظم جلسه را برهم زده‌اید، اگر استعفایی دارید، ایرادی ندارد آن را تحویل دهید و در جایگاه قرار بگیرید.

در شرایطی که آرامش صحن به دلیل فریادهای کوچک زاده برهم خورده بود نادر قاضی پور در تذکری اعلام کرد: در تذکری اعلام کرد که هیات رییسه هرچه سریع‌تر باید به استعفای کوچک‌زاده رسیدگی کند.


60 امضا برای استعفا

بعد از آنکه زنگ پایان کار صحن به صدا در آمد نمایندگان در کریدور مجلس به گفت و گو در رابطه با حاشیه امروز مجلس پرداختند که در این میان مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود خبر از جمع آوری 60 امضا در راستای بررسی استعفای  کوچک زاده داد.

لاهوتی گفت : برخی نمایندگان با جمع آوری امضا به دنبال بررسی امضا برای بررسی استعفای خارج از نوبت کوچک زاده هستند.

به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تا کنون شصت امضا برای بررسی استعفای کوچک زاده جمع آوری شده است.

واکنش کوچک زاده به 60 امضا


در حالی که همه از امضای 60 نماینده برای استعفای کوچک زاده سخن می گفتند کمال الدین پیر موذن به میان خبرنگاران آمد و اعلام کرد کوچک زاده استعفای خود را پس گرفته است، موضوعی که گویا چندان صحت نداشته است.

مهدی کوچک زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران ضمن تاکید بر این نکته که استعفای خود را پس نگرفته ام گفت : بنده در اعتراض به رویه‌های غیراسلامی که در کشور جاری شده استعفا دادم.

کوچک زاده در واکنش به امضای 60 نماینده برای بررسی استعفایش گفت: نمایندگان می‌توانند برای حتی اعدام بنده امضا جمع آوری کنند، بنده نمی‌توانم در مقابل آنها حرفی بزنم.

وی بیان داشت: اگر هیئت رئیسه مجلس می‌خواهد براساس قانون عمل کند باید فردا صبح در صحن علنی مجلس استعفای بنده را اعلام وصول کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در ادامه افزود: استعفای بنده در اولین جلسه صحن علنی مجلس که 2 هفته دیگر برگزار می‌شود نیز باید در صحن علنی مورد بررسی و رای گیری قرار بگیرد.

کوچک زاده خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس آزادند تا به استعفای بنده رای مثبت و یا منفی بدهند.


رابطه مستقیم انتخابات و رفتارهای پوپولیستی

آنچه امروز در صحن علنی مجلس رخ داد بی شباهت با یک فعالیت تبلیغاتی در آستانه انتخابات نبود. به هر صورت هرچه فاصله تا انتخابات مجلس کمتر می شود افراد تلاش بیشتری از خود نشان می دهند تا در عرصه قدرت باقی بمانند؛ حال با چه ابزاری فرقی نمی کند و در این زمینه شاید برای عده ای هدف وسیله را توجیه می کند.

آنچه نماینده تهران مطرح کرد به لحاظ جنس مشکل، مسلم است که باید در دستور کار قرار گیرد اما اینکه برای هر ایرادی دم از استعفا زده شود کمی غیر معمول به نظر می رسد و در شرایط کنونی طرح اینگونه مباحث مشخص است که جنبه انتخاباتی و راگیری آن بیشتر به ذهن می رسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین