|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۷۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد مباحث مطرح شده پیرامون ائتلاف جریان میانه رو اصولگرایان و جریان تندرو گفت : به نظرم جریان معتدل اصولگرا نتواند با جریان تندرو به توافق برسند و اساسا چنین چیزی عملا بعید به نظر می رسد.
اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصولگرایان سه جناح اصلی هستند  که قرار است رقابت اسفند ماه 94 را در دست بگیرند؛ اینکه در این کارزار هر کدام چه آرایشی به خود خواهند گرفت و نهایتا رنگ کدام گرایش در مجلس دهم بیشتر به چشم خواهد آمد، مسئله ای است که هر روز تحلیلی جدید به خود می گیرد. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، از چندی پیش صحبت هایی پبرامون اعلام حضور حزبی نزدیک به علی لاریجانی در میان بود، موضوعی که می تواند در معادله انتخابات تاثیر بسیاری داشته باشد؛ از سوی دیگر مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری اعلام کرده است که به گفت و گو های سه جانبه اصولگرایان، یعنی موتلفه،جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری، باهنر و حداد عادل نیز اضافه شده اند.

لیست جداگانه اصلاح طلبان فاجعه خواهد بود


وقتی همه آیتم های موجود  کنار هم گذاشته می شود دایره ابهامات پیرامون مجلس دهم گسترده تر می شود. در این راستا صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : برای داشتن نگاهی دقیق باید جریان های فعال در عرصه انتخابات را به صورت جداگانه بررسی کرد.

وی ادامه داد: در مورد اصلاح طلبان باید گفت بخش قابل توجهی از نمایندگان اصلاح طلب و حتی میانه روها در جریان رسیدگی های اولیه به واسطه مسائل و مشکلاتی که پیش از این نیز سعی بر مطرح کردن آنها وجود داشته، از گردونه انتخابات اخراج خواهند شد. 

مشکل بعدی که اصلاح طلبان با آن مواجه هستند این است که ممکن است در میان خود به اتحاد و ائتلاف و انسجام نرسند و در این مسیر این احتمال وجود دارد که طرفداران آقای عارف، شورای هماهنگی اصلاح طلبان، حزب کارگزاران ، اعتماد ملی ، عدالت و توسعه ، مردم سالاری و ....  لیست های جداگانه ای ارائه دهند که این امر برای اصلاح طلبان  یک فاجعه خواهد بود. 

زیبا کلام افزود: بر این اساس لازم است اصلاح طلبان هر اختلافی که دارند در پشت درهای بسته به بحث و بررسی بگذارند و زمانی که درهای آن اتاق باز شد، یک فهرست بیشتر از سوی اصلاح طلبان بیرون نیاید،  چه برای تهران و چه برای شهرستان ها؛ 

وی تاکید کرد:  چنانچه  رویکرد اصلاح طلبان غیر از این باشد دیگر نیاز به رد صلاحیت نیست چرا که اگر اصلاح طلبان با چندین لیست به انتخابات بیایند با دست خود شکست خود را رقم زده اند. 

اصولگرایان میانه رو با تندرو قابل جمع نیستند 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با جریان اصولگرایی و وضعیت آن در انتخابات اظهار داشت : در خصوص جریان مقابل اصلاح طلبان یعنی اصولگرایان، باید گفت اصولگرایان به دو جریان اصلی تقسیم می شوند اصولگرایان معتدل و میانه رو که در راس انها چهره هایی مانند علی لاریجانی کاظم جلالی، علی مطهری، جعفر توکلی، مهندس باهنر و ... به چشم می خورد.

جریان دوم در اردوگاه اصولگرایی جریان تندرو هستند که این ها بیشتر در اتحاد و انسجام نه با بدنه اصولگرا که بیشتر متحد طرفداران احمدی نژاد و جبهه پایداری هستند. 

وی همچنین بیان کرد: من معتقدم ما شاهد حضور سه جریان اصلی اصلاح طلب، اصولگرای معتدل و جریان اصولگرا تندرو هستیم که  ممکن است بین دو جریان اول حتی ائتلافی صورت گیرد ؛ یعنی  این احتمال وجود دارد رهبری اصلاح طلبان به این جمع بندی برسند که برای مثال  20 الی 25 نامزد اصلاح طلب معرفی کنند و 10 نامزد هم از سبد اصولگرایان معتدل بر گزینند؛  یا در حوزه های دیگر هم ممکن است بعضا چهره ها و شخصیت های معتدل و میانه رو اصولگرا را جزو لیست خود بدانند. 

زیبا کلام با بیان اینکه  احتمال دارد تا زمان انتخابات احزاب دیگری هم روی کار بیایند گفت : معمولا در انتخابات اینگونه است که احزاب و تشکل هایی شکل خواهند گرفت و تا زمان انتخابات بر دامنه حضور انها افزوده خواهد شد اما همه انها را می توان در ذیل این سه جریان دانست.

ائتلاف میان ناظق نوری، لاریجانی و اصلاح طلبان شکل می گیرد

صادق زیبا کلام در پاسخ به این سوال که اویل صحبت از ائتلاف اصلاح طلبان با ناطق نوری و لاریجانی بود اما امروز هر دو طرف تکذیب می کنند گفت : ما به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم این اتفاق رخ نداده است.  

وی افزود: شاید  امروز هر دو طرف ائتلاف را تکذیب کنند اما واقعیت ان است که یارکشی اصلی بعد از تائید صلاحیت ها خواهد بود. 

زیبا کلام ادامه داد: به عبارت دیگر زمانی که دقیقا مشخص می شود چه کسی در میدان هست، و چه کسی نیامده است آن زمان می توان در این مورد به قضاوت نشست؛ بنابراین اگر ناطق نوری وارد انتخابات شوند در آن مقطع باید اصلاح طلبان تصمیم بگیرند ایا ایشان را در لیست خود می گذارند یا خیر؟! همچنین درمورد لاریجانی، اگر رئیس فعلی مجلس  از قم نامزد شوند اصلاح طلبان باید تکلیف را روشن کنند که ایشان را در لیست خود قرار بدهند یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: فعلا تا آنجایی که من می دانم رهبری اصلاح طلبان تصمیم نگرفته اند که اگر آقای ناطق نوری در انتخابات شرکت کنند ما ایشان را در لیست خود نخواهیم گذاشت یا اگر لاریجانی از قم یا تهران یا هر استان دیگری کاندید شوند ما او را در لیست قرار ندهیم. 


وی با تاکید بر لزوم اتحاد میان اصلاح طلبان گفت : چنانچه اصلاح طلبان نتوانند به توافق برسند ضمن اینکه این موضوع بسیار دردناک خواهد بود  این بار بر روی دوش رئیس دولت اصلاحات و هاشمی رفسنجانی می افتد و انها باید تکلیف مردم را روشن کنند و بگویند از کدام لیست حمایت می کنند. 

وی توضیح داد: اگر رده های پایین تر اصلاح طلبان محمدرضا عارف، محمدرضا خاتمی، موسوی لاری و نتوانند به یک جمع بندی  برسند آقایان هاشمی و رئیس جمهور اسبق باید مداخله کنند و از بین افرادی که هستند بگویند که  ازچه کسانی حمایت می کنند. 

بغض پایداری ها از لاریجانی بیشتر از خاتمی 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد  مباحث مطرح شده پیرامون ائتلاف جریان میانه رو اصولگرایان و جریان تندرو گفت : به نظرم جریان معتدل اصولگرا نتواند با جریان تندرو به توافق برسند و اساسا چنین چیزی عملا بعید به نظر می رسد.

وی ادامه داد : درواقع جبهه پایداری و جریان تندرو از آقای علی  لاریجانی بغض بیشتری دارند تا آقای خاتمی، و بغض کینه انها از آقای رئیس مجلس قابل فهم هست چرا که در جریان تصویب برجام دیدیم  چگونه اقای لاریجانی محکم در برابر آنها ایستاد و خط خودش را از تندروها جدا کرد.

وی در پایان گفت : من معتقدم  جریان تصویب برجام ، بار دیگر در انتخابات تکرار  خواهد شد و آقای لاریجانی و طیف معتدل به سمت جبهه  پایداری و تندرو ها نخواهند رفت چرا که می دانند انها هیچ پایگاه مردمی ندارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین