کد خبر: ۷۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
موسسه مالی بین‌المللی (IIF) در گزارشی اعلام کرد ایران در سال 2016 زمانی که تحریمها برداشته می‌شوند، بزرگترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت.
امروز اقتصاد مهمترین مولفه در عرصه بین الملل است به گونه ای که کشوری که دارای اقتصاد قدرتمند است می تواند نقشی پررنگ تر در دهکده جهانی بازی کند و البته در عرصه سیاست هم از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار است. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، طی سالهای گذشته به دلیل برخی سیاست های اقتصادی نادرست و همچنین فشار تحریم ها موجب شد تا اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورها در گام های عقب تری قرار بگیرد. 

بعد از توافق هسته ای این باور قوت گرفت که با از میان برداشته شدن موانع می توان انتظار داشت که بازارهای جهانی به روی ایران لبخند بزند و از این به بعد به جای رکود و عقب گرد رشد و رونق راهی اقتصاد ایران شود. این تصور تنها یک تصور در میان افکار عمومی نیست بلکه یک موسسه آمریکایی نیز چنین برداشتی از وضعیت اقتصادی ایران دارد.

موسسه مالی بین‌المللی (IIF) در گزارشی اعلام کرد ایران در سال 2016 زمانی که تحریمها برداشته می‌شوند، بزرگترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت.

این موسسه بیان کرده است به دلیل فروریختن تحریم ها، ایران قوی ترین رشد اقتصادی که حدود 4.5 درصد پیش بینی می شود را تجربه خواهد کرد و این درحالی است که به صورت معمول کشورهایی که اقتصاد نفتی دارند متوسط رشد اقتصادی انها 3 درصد است. 

در شرایطی که دولت تلاش دارد اصلاح قانون مالیات را در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر این گمانه وجود دارد که نفت در بازارهای جهانی با افزایش قیمت مواجه شود این مسئله شاید چندان هم دور از ذهن نباشد.

رشد اقتصادی از نگاه یک کارشناس

جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : نمی توان تمام آنچه را که از زبان این گونه موسسات بیان می شود را حقیقت مطلق تصور کرد چراکه گاهی این پیش بینی ها براساس وضعیت موجود و به دور از داده ها و اطلاعات واقعی است. 

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد : آنچه مسلم است وجود سیاست های اقتصادی است، که نیاز به اصلاح دارد.

 وی ادامه داد : چنانچه سیاست های گذشته اصلاح شود می توان انتظار داشت تغییر وضعیت موجود و رفع تحریم ها می تواند در جهت پیشرفت و رشد اقتصاد باشد اما اگر همچنان بر رویکرد گذشته اصرار ورزیده شود و یا با اقدامات ناچیز سعی در ایجاد تغییر داشته باشند باید گفت قطعا رفع تحریم ها کمکی به اقتصاد نخواهد کرد.

جمشید پژویان در پایان تاکید کرد: با تغییر سیاست های اقتصادی در سال اول می توان انتظار رشد اقتصادی 3 درصد و در سالهای بعد  رشد بیشتر را انتظار داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین