|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱
کد خبر: ۷۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای رسمی، مسئولیت حملات تروریستی پاریس را برعهده گرفت و اعلام کرد هشت تن از اعضایش اقدام به انجام این عملیات کردند.
  هفت حمله همزمان تروریستی در پاریس، تلخ‌ترین و مرگبارترین فاجعه در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زد. این حملات در یک رستوران، سالن کنسرت باتاکلان، استادیوم ملی فرانسه، خیابان شارون و محله له‌آل به وقوع پیوست. در این مجموعه حملات تروریستی، ۱۶۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.گفته می شود حال 80 تن از مجروحان وخیم است. همچنین مردم پاریس برای اهدای خون به مجروحان حادثه، صف های طولانی تشکیل داده اند.

اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشینکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد. پس از آن گزارش شد دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس» جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوست. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیشتر گزارش شده بود به دنبال تهدید تروریستی تیم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازیکنان تیم ملی این کشور تخلیه شده بود. شادی پیروزی تیم فوتبال فرانسه مقابل آلمان پس از انفجارهای نزدیک ورزشگاه محل بازی و کشته‌ شدن بسیاری از مردم تبدیل به عزا شد. دیدار دوستانه فرانسه و آلمان در ورزشگاه استادوفرانس پاریس با نتیجه دو بر صفر به سود فرانسه به پایان رسید. پیروزی فرانسوی‌ها در شرایطی بود که در نزدیکی محل برگزاری بازی صدای دو انفجار شنیده شد و اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز که در ورزشگاه حضور داشت به سرعت توسط ماموران امنیتی از ورزشگاه خارج شد. پس از پایان بازی هم ماموران امنیتی برای کنترل اوضاع، تماشاگران را در ورزشگاه نگه داشتند اما پس از مدتی درهای ورزشگاه باز شد و آن‌ها خارج شدند.

سومین گزارش‌ از بحران پاریس نیز مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک سالن کنسرت موسیقی منتشر شد. گزارش‌ها حاکی است این دو مرد مسلح 20 گلوله به سمت جمعیت شلیک کردند و نزدیک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شد و پس از آن چهار گروگانگیر مواد منفجره همراه خود را منفجر کردند که سه تن از آنها عمل کرد و در این حادثه 112 گروگان کشته شدند. در حوادث پاریس در مجموع هشت تروریست حضور داشتند که همگی آنها کشته شدند. نتایج اولیه تحقیقات صورت گرفته درباره حملات پاریس از آموزش حرفه‌ای مهاجمان و عوامل این حملات حکایت دارد. طبق نتایج اولیه تحقیقات صورت گرفته درباره حملات اخیر پاریس، خونسردی مهاجمان این حمله نشان از آن دارد که این افراد به صورت حرفه‌ای آموزش دیده بودند و احتمال آن وجود دارد که آنها از مناطق جنگی به فرانسه آمده باشند. هویت دو تن از عوامل حملات پاریس هم شناسایی شده که یکی از آنها مصری و دیگری فرانسوی هستند.

در همین رابطه نه تنها در پاریس بلکه در تمامی فرانسه وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. ارتش فرانسه هم به حال آماده باش کامل درآمد. وزیر کشور قرانسه نیز از احتمال اجرای قانون منع آمدوشد در پاریس خبر داد. پلیس پاریس هم از شهروندان خواست در خانه های خود بمانند. در چنین شرایطی روزنامه فرانسوی فیگارو به نقل از برخی منابع از کشف یک گذرنامه سوری در جریان بازرسی بدنی از یکی از عوامل انتحاری انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس» پاریس یعنی جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، خبر داد. بر اساس این گزارش، تعیین هویت این عامل انتحاری سوری این امکان را فراهم خواهد کرد که مشخص شود وی با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق در ارتباط بوده یا از مهاجرانی بوده که اخیرا وارد فرانسه شده است.

در چنين شرايطي وبگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل اعلام کرد که منابع رسانه‌ای از مطلع بودن جامعه یهودیان فرانسه درباره وقوع حمله تروریستیِ پاریس خبر می‌دهند. به گفته «جاناتان سیمون سلِم» از روزنامه‌نگاران فرانسوی مقیم اراضی اشغالی فلسطین، صبح روز جمعه به برخی از مقامات امنیتی جامعه یهودیان فرانسه، درخصوص وقوع حملات تروریستی در شهر پاریس اطلاع داده شده بود. به نوشته وبگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، به دنبال وقوع چند حمله کوچک در فرانسه در ماه جاری، جامعه یهودیان این کشور، پیشاپیش اطلاعاتی را درمورد یک حمله بزرگ تروریستی دریافت کرده بود.

از سویی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری، «مانوئل والس» نخست وزیر، «برنار کازنوو» وزیر کشور و «کریستین توبیرا» وزیر دادگستری فرانسه به سالن کنسرت باتاکلان، محل گروگانگیری خونبار پاریس رفتند. رئیس جمهوری فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. رییس جمهوری فرانسه که قرار بود برای شرکت در نشست سران گروه بیست (جی ۲۰) عازم ترکیه شود، بعد از حملات تروریستی پاریس برنامه سفر خود را لغو کرد. منابع رسمی هم از لغو همه مسافرتهای تحصیلی در فرانسه در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) خبر دادند. شبکه الجزیره هم گزارش داد: در پی انفجارها و گروگانگیری در پاریس، فرودگاه بین المللی «اورلی» این شهر بسته شد. دیروز تمامی مدارس و دانشگاه های این شهر نیز تعطیل شد. در عین حال در پی این فاجعه، رئیس‌جمهوری فرانسه در سراسر این کشور اعلام وضعیت اضطراری و دستور استقرار 1500 نیروی نظامی را در پاریس صادر کرد به طوری که پاریس تبدیل به پادگان شده است. اولاند ارتش این کشور را برای مقابله با این حملات فراخواند. همچنین به دستور رئیس‌جمهوری، مرزهای فرانسه بسته شده تا از فرار احتمالی عاملان این حوادث مرگبار جلوگیری شود. بستن مرزها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویدادی کم‌سابقه است. به رغم بسته شدن مرزها، پروازها به مقصد یا از مبدأ پاریس تا کنون بر اساس برنامه‌های پیشین انجام شده، اما تدابیر امنیتی در فرودگاه به‌طور محسوسی تشدید شده است. در این حال نشست فوق العاده شورای دفاعی فرانسه متعاقب حملات تروریستی در پاریس شروع به کار کرد. این نشست باهدف بررسی اوضاع و اعلام وضعیت فوق العاده برگزار شد. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه، برنار کازنوو وزیر کشور و همچنین وزرای بهداشت و دادگستری در این نشست فوق العاده حضور داشتند.

از سویی دولت فرانسه اعلام کرد: توافقنامه شینگن را به طور موقت به حال تعلیق در آورده و در مرزهای این کشور تدابیر امنیتی شدیدی اعمال می‌شود. این اقدام دولت فرانسه به طور موقت بوده و این کشور مشارکت خود در توافقنامه شینگن را به مدت یک ماه از 13 نوامبر به حال تعلیق درآورده است. طی این مدت شهروندان خارجی که دارای ویزای شینگن هستند نمی‌توانند بدون ویزای فرانسه وارد این کشور شوند؛ این بدان معناست که اگر کسی بخواهد وارد فرانسه شود باید ویزای ملی فرانسه را به همراه ویزای شینگن اخذ کند. وزیر کشور فرانسه گفت: این اقدامات امنیتی به منظور کاهش احتمال حملات تروریستی یا ایجاد بی‌نظمی‌های عمومی در آستانه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل اتخاذ شده است. در حال حاضر محدوده شینگن شامل 26 کشور از جمله اکثر کشورهای اتحادیه اروپا و چهار کشور غیر عضو اتحادیه اروپا می‌شود.

داعش برعهده گرفت

گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای رسمی، مسئولیت حملات تروریستی پاریس را برعهده گرفت و اعلام کرد هشت تن از اعضایش اقدام به انجام این عملیات کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: هشت تن از اعضای داعش با کمربند انفجاری و سلاح اقدام به انجام عملیات در چند بخش پاریس کردند. داعش در ادامه بیانیه خود مراکزی که به آن حمله شده را نام برد و اعلام کرد ورزشگاه «استادو فرانس» جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود و «فرانسوا اولاند» در آن حضور داشت، «باتاکلان» یک مکان هنری ویژه برگزاری کنفرانس‌ها که صدها نفر در آن حضور داشتند و مکان‌های دیگری در مناطق 10، 11 و 12 پاریس به صورت همزمان هدف قرار گرفتند. داعش تهدید کرد فرانسه و تمامی کشورهایی که مانند آن رفتار می‌کنند، در رأس اهداف داعش قرار خواهند داشت.

گروه داعش فرانسه را تهدید کرد که اگر به بمباران مواضع این گروه در سوریه ادامه دهد همچنان هدف قرار خواهد گرفت. بر اساس بیانیه داعش، تا زمانی که نیروهای ائتلاف به بمباران مواضع داعش ادامه دهند در صلح زندگی نخواهند کرد و مردم در نهایت به جایی می‌رسند که از خرید رفتن هم بترسند. داعش همچنین از حامیانش در فرانسه خواست کسانی که نمی‌توانند برای جنگ به سوریه بروند برای انجام حملات مرگبار در خود فرانسه دست به کار شوند. گروه تروریستی داعش درعین حال تهدید کرد پس از فرانسه نوبت ایتالیا، انگلیس و آمریکاست.

در پی این تهدیدات، سازمان‌های امنیتی انگلیس سطح هشدار امنیتی را در این کشور به دومین سطح از بالاترین رسانده و از احتمال بالای وقوع حمله تروریستی دراین کشور خبر دادند. سازمان اطلاعات داخلی انگلیس «ام‌آی 5» و پلیس این کشور خبر دادند هشدار امنیتی در انگلیس به دومین سطح از بالاترین سطح امنیتی رسیده است زیرا احتمال حمله تروریستی در انگلیس بسیار بالاست. «مارک رولی» معاون کمیسر پلیس انگلیس گفت که سطح هشدار امنیتی در انگلیس به دومین سطح از بالاترین سطح رسیده و امکان دارد این درجه از هشدار امنیتی در انگلیس، افزایش پیدا کند. وی گفت: جلسه کمیته اضطراری «کبرا» که در پی حملات پاریس میان اعضای دولت و نیروهای امنیتی انگلیس برگزار شد، مساله حملات تروریستی فرانسه را بررسی کرد.

در این حال شبکه تلویزیونی BFMTV فرانسه طی گزارشی حمله پاریس را مرگبارترین حمله تروریستی تاریخ فرانسه و دومین حمله خونین اروپا توصیف کرد. این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: آمار قربانیان حملات پاریس این حمله را به مرگبارترین حمله تاریخ فرانسه تبدیل کرده‌است. شبکه سی‌ان‌ان هم به نقل از کارشناسان امنیتی گزارش داد با توجه به افزایش سفر تروریست های خارجی به سوریه و افزایش حمایت‌های داخلی در اروپا از داعش، امکان انجام حملاتی چون حملات پاریس، برای داعش آسان‌تر شده است. این شبکه آمریکایی در گزارشی این حملات را به داعش و بحران سوریه مرتبط دانست. در گزارش این شبکه به نقل از کارشناسان آمده است: با توجه به موج ادامه‌دار سفر تروریست های افراطی خارجی به مناطقی چون سوریه و سپس بازگشت آنها و همچنین با توجه به تعداد قابل توجه حامیان داعش در بسیاری از کشورهای اروپایی، این سازمان راحت‌تر از چنین حملاتی حمایت و به انجام آنها تشویق می‌کند.

سخنان اولاند

رئیس‌جمهوری که در پی حملات مرگبار پاریس سه روز عزای عمومی اعلام کرد، حملات پاریس را اعلان جنگ سازمان‌دهی شده از سوی گروه تروریستی داعش خواند. فرانسوآ اولاند اعلام کرد: کشورش در غم و اندوه است و در صورت برقراری وضعیت فوق‌العاده، نیروهای امنیتی و ارتش بسیج می‌شوند. وی گفت: آنچه در پاریس و حومه آن اتفاق افتاد نوعی اعلان جنگ است و کشور باید در برابر این اعلان جنگ تصمیمات مناسب اتخاذ کند. این جنگی است که توسط گروه تروریستی داعش علیه ارزش‌هایی که ما از آن‌ها دفاع کرده و به آنها پایبند هستیم، به وقوع پیوسته است. فرانسه کشوری آزاد است. این حمله یک اعلام جنگ از پیش تدارک دیده شده بوده که از خارج سازمان‌دهی ‌شده بود و یک اقدام وحشیانه مطلق است. اولاند افزود: نیروهای نظامی فرانسه طی روزهای آینده در سراسر پاریس در حال گشت‌زنی خواهند بود و فرانسه در چارچوب قانون با تمامی قوا در زمینه‌های داخلی و خارجی با همراهی متحدان خود که آنها نیز در معرض این تهدید تروریستی قرار دارند، اقدام خواهند کرد. وی افزود: من در این شرایط دردناک همگان را به اتحاد، همبستگی و خونسردی دعوت می‌کنم. فرانسه کشوری قوی است و حتی اگر زخمی هم بشود هیچ چیز نمی‌تواند آن را از پای درآورد.

وزیر امور خارجه فرانسه هم با اشاره به حملات تروریستی پاریس گفت که این حوادث نشان می دهد جنگ علیه گروه تروریستی داعش را باید گسترش داد. «لوران فابیوس» که در وین و پیش از آغاز کنفرانس بین المللی درباره سوریه با خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود: این حملات لزوم انجام همکاری های بیشتر علیه تروریسم را نشان داد. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: یکی از اهداف نشست وین این است که ببینیم تا چه حد می توان جنگ علیه داعش را گسترش داد.

در این حال نخست وزیر انگلستان در پی حملات تروریستی پاریس با فرانسه اعلام همبستگی کرد. «دیوید کامرون» در نشست خبری در لندن کشته و زخمی شدن دهها نفر در حملات پاریس را تسلیت گفت. وی مجرمان وحشی را عامل حملات پاریس دانست و گفت آنها می خواهند با ارزش های ما از جمله مسامحه، صلح و آزادی مبارزه کنند اما ما به آنها اجازه نخواهیم داد به مقاصدشان برسند. ما تلاش خود را برای از بین بردن این ایدئولوژی خصمانه گسترس خواهیم داد. نخست وزیر انگلیس در عین حال نسبت به احتمال وجود قربانیان انگلیسی در حملات پاریس، هشدار داد. وی گفت: ما باید آمادگی پذیرش احتمال تلفات را داشته باشیم. کامرون در بیانیه‌ای خطاب به فرانسوی‌ها گفت مبارزه شما، مبارزه ماست. ارزش‌های شما ارزش‌های ماست، درد شما، درد ماست.

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا هم حملات پاریس را محکوم کرد. وی گفت: شاهد تلاشی ظالمانه برای ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان بی‌گناه هستیم. این نه فقط حمله به پاریس، نه حمله به مردم فرانسه، بلکه حمله به بشریت و ارزش‌های جهانی‌ است که ما در آن سهیم هستیم. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دولت این کشور آمادگی دارد هر کمکی که فرانسه می‌خواهد را در اختیار این کشور قرار دهد. وی فرانسه را قدیمی‌ترین متحد آمریکا خواند که همواره در کنار این کشور بوده است و بر آمادگی آمریکا برای کمک به پاریس در نبرد با تروریسم تأکید کرد. اوباما گفت: ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده؛ ما با مقامات فرانسه در تماس بوده‌ایم تا به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت بگوییم.

وزیر امورخارجه آمریکا نیز در ابتدای اجلاس سوریه در وین با اشاره به حادثه تروریستی فرانسه تأکید کرد که هم اکنون جهان با بحران تروریسم مواجه است و واشنگتن هر چه در توان دارد برای مقابله با تروریسم به کار خواهد گرفت. «جان کری» گفت که این حادثه اراده ما برای مبارزه با تروریسم را محکم‌تر می‌کند و موجب می‌شود برای پیشرفت و حل بحرانی که با آن روبرو هستیم، بیشتر تلاش کنیم. وی تأکید کرد که حملات تروریستی در پاریس، بیروت و عراق بی‌اخلاق‌ترین، وحشتناک‌ترین و خشم‌آورترین اقدامات روی کره زمین است. ما شاهد نوعی فاشیسم قرون وسطایی و مدرن هستیم که هیچ احترامی برای زندگی قائل نیست و تنها برای ویرانگری و ایجاد بی‌نظمی، اغتشاش و ترس تلاش می‌کند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن می‌خواهد هر آنچه در توان دارد برای مقابله با تروریسم انجام دهد.

وزیر امورخارجه روسیه هم در حاشیه اجلاس وین تأکید کرد، هیچ توجیهی برای حملات تروریستی در جهان وجود ندارد و این موضع قاطع شورای امنیت است. لاوروف با اشاره به حملات پاریس تأکید کرد: این حملات تروریستی و هرگونه حملات تروریستی دیگر، هیچ توجیهی ندارد. وی در ادامه افزود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ضمن اعلام همبستگی با مردم فرانسه، بر خشم مسکو درباره آنچه در پاریس اتفاق افتاد تأکید کرده است.

صدراعظم آلمان نیز با اعلام حمایت از فرانسه در برابر حملات تروریستی خواستار برگزاری نشستی ویژه در این زمینه شد.

موضع اسد

بشاراسد رئیس جمهوری سوریه در واکنش به رخدادهای پاریس تأکید کرد، فرانسه چیزی را تجربه کرد که ما از پنج سال پیش با آن زندگی می کنیم. رئیس جمهور سوریه این اظهارات را در دیدار با یک هیات پارلمانی فرانسه مطرح کرد. وی در جریان دیدار با چهار نفر از نمایندگان پارلمان فرانسه این فاجعه را به آنان تسلیت گفت. رئیس جمهوری سوریه همچنین در این دیدار وضعیت این کشور را با فرانسه مقایسه و تأکید کرد پاریس مستقیما تروریسمی را مشاهده کرد که سوریه پنج سال است با آن سر و کار دارد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هم در واکنش به انفجارهای تروریستی پاریس با بیان اینکه تروریسم گریبانگیر حامیانش شده است تاکید کرد: سوریه بر تروریست‌ها پیروز شد و بازنده این معرکه حامیان تروریسم هستند. از طرفی وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای حملات گروه تروریستی داعش در فرانسه را محکوم کرد. دمشق با ملت فرانسه به خاطر این جنایات ابراز همدردی می‌کند. وزارت خارجه سوريه همچنین شفای عاجل را برای افرادی که در این حادثه‌ها زخمی شدند خواستار شد.

واکنش جهانی

شورای امنیت سازمان ملل حملات پاریس را تروریستی، بزدلانه و وحشیانه نامید. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان در پی حملات تروریستی پاریس اعلام کردند که به شدت شوکه شده‌اند. مرکل گفت: ما مراتب همدردی و همبستگی خود را با فرانسه اعلام می‌کنیم. اشتاین‌مایر هم اعلام کرد: ما شانه به شانه در کنار فرانسه ایستاده‌ایم. جان کری وزیر خارجه آمریکا هم حملات پاریس را محکوم کرد و آن را تهاجم به بشریت و انسان‌های آزادی‌دوست خواند. وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش از فرانسه حمایت خواهد کرد.

نخست وزیر استرالیا هم حملات تروریستی در فرانسه را اقداماتی تروریستی از مدل داعش نامید و گفت استرالیا در کنار فرانسه می‌ایستد. وزیر خارجه استرالیا نیز گفت: جمعه سیاهی برای فرانسه و جهان بود. «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس هم درباره حملات فرانسه گفت من درباره حوادث پاریس شوکه شدم. فکر و دعای ما با مردم فرانسه است. هرچه لازم باشد برای کمک انجام می‌دهیم. «فیلیپ هاموند » وزیر خارجه انگلیس هم به مردم فرانسه تسلیت گفت. «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلستان نیز در واکنش به حملات پاریس گفت: ما در کنار فرانسوی‌ها هستیم. چنین اقداماتی شنیع و غیر اخلاقی هستند.

«برت کوندرس» وزیر خارجه هلند نیز در یک پیام توییتری در واکنش به حوادث پاریس گفت: از حملات پاریس بهت‌زده و متأسف شدم. دیگر حرف زدن کافی است. رئیس جمهوری کره جنوبی هم به مقامات و مردم فرانسه تسلیت گفت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز حملات پاریس را تسلیت گفت و اضافه کرد مسکو آماده است به فرانسه برای تحقیق در زمینه این حمله تروریستی کمک کند. «احمد داود اوغلو» و «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری ترکیه هم ضمن تسلیت به دولت و ملت فرانسه برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل و این حملات را محکوم کردند.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در واکنش به این رخدادها گفت: اخبار پاریس، نگران‌کننده و وحشتناک است. «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین هم در واکنش به حملات پاریس گفت: آماده‌ایم برای همکاری بیشتر امنیتی در مبارزه با تروریسم به فرانسه کمک کنیم. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در واکنش به حملات تروریستی پاریس گفت این سازمان در کنار فرانسه در مقابله با تروریسم، متحد و قوی می‌ایستد. «ژان کلود یونکر» رئیس‌ کمیسیون اروپا هم در این مورد گفت: من کاملا از وقایع پاریس شوکه شده‌ام و ما با مردم فرانسه همبستگی کامل داریم. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا هم در پیامی اعلام کرد که با اندوه اخبار مربوط به حملات پاریس را دنبال می‌کند. وی گفت: اروپا با فرانسه و مردم این کشور است. «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا هم گفت که این موضوع در نشست گروه 20 در ترکیه مطرح خواهد شد و پاسخی به تهدید‌ها خواهند داد و وی و یونکر قصد دارند که این موضوع را در نشست مطرح کنند.

واتیکان هم کشتار پاریس را با عنوان جنونی تروریستی محکوم کرد و خواستار مقابله با این آدم‌کشی نفرت‌انگیز شد. «خالد بن عطیه» وزیر خارجه قطر نیز ضمن محکوم کردن حملات تروریستی پاریس گفت: این گونه اقدامات به دنبال بر هم زدن ثبات و امنیت و مخالف با تمامی اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است. «خلیفه بن زاید آل‌نهیان» رئیس امارات متحده عربی نیز در پیامی به فرانسوا اولاند این اقدام تروریستی را به شدت محکوم و با ملت و خانواده‌های قربانیان اظهار همدردی کرد. «شیخ صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت هم پیامی به اولاند فرستاد و اعلام کرد این اقدام مخالف با تمامی ادیان آسمانی و ارزش‌های انسانی است. وی بر همدردی و همبستگی کامل کویت با کشور فرانسه تاکید کرد. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به حملات تروریستی پاریس گفت: حملات تروریستی پاریس نادیده گرفتن همه ادیان است.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم حملات تروریستی پاریس را محکوم و با ملت فرانسه ابراز همدردی کرد. «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا نیز در واکنش به حوادث تروریستی پاریس گفت: تمامی این رخدادها تأیید می‌کند که ما با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم. «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق نیز انفجارهای فرانسه را محکوم کرد. سلطان قابوس پادشاه عمان هم در پیامی خطاب به فرانسوا اولاند همدردی خود را به خاطر حملات پاریس اعلام کرد. «ماتئو رنزی» نخست‌وزیر ایتالیا نیز ضمن محکوم کردن حملات پاریس گفت: تدابیر امنیتی افزایش یافته و تهدید دست کم گرفته نشده است. «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن محکوم کردن این حملات، گفت: این اقدام تروریستی و در واقع یک قتل عام وحشیانه بود. «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن نیز تأکید کرد که از حملات پاریس شوکه و خشمگین شده است. «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز حملات تروریستی پاریس را محکوم کرد.

منبع: اطلاعات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین