|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۳
بازیکنان ایران از 9 کشور مختلف می‌آیند
کد خبر: ۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
تیم‌ملی با حضور بازیکنانی از پنج ملیت و شاغل در 9 کشور مختلف از امروز با تمام نفرات آماده حضور در جام‌جهانی می‌شود.
تیم‌ملی با حضور بازیکنانی از پنج ملیت و شاغل در 9 کشور مختلف از امروز با تمام نفرات آماده حضور در جام‌جهانی می‌شود.

با اضافه شدن رضا قوچان‌نژاد و استیون بیت‌آشور به تمرینات تیم‌ملی، حالا بین‌المللی‌ترین تیم تاریخ فوتبال ایران در حال شکل‌گیری است؛ تیمی متشکل از پنج ملیت ایرانی، آلمانی، لهستانی، هلندی و آمریکایی و بازیکنان شاغل در 9 کشور مختلف.

دنیل داوری در آلمان، استیون بیت‌آشور در آمریکا، مسعود شجاعی در اسپانیا، مجتبی جباری در قطر، اشکان دژاگه در انگلستان، علیرضا جهانبخش در هلند، رضا قوچان‌نژاد در بلژیک، سردار آزمون که از امشب به اردوی تیم‌ملی بازمی‌گردد در روسیه و سایرین در ایران! تیم فعلی فراگیرترین تیم‌ملی ایران از نظر پوشش اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی است. از آندو ارمنی گرفته تا استیون آشوری و سردار ترکمن؛ تیمی که حالا هم اقلیت‌های ایران آن را بیش از هر زمانی متعلق به خود می‌دانند و هم اکثریت، بیشتر از هر زمانی به آن امیدوارند. کارلوس کی‌روش که این مجموعه را به تیم‌ملی دعوت کرده، فردا برای نخستین‌بار همه بازیکنانش را در اختیار خواهد داشت و به شکل رسمی کار آماده‌سازی تیم‌ملی ایران برای حضور در جام‌جهانی را استارت خواهد زد.

کی‌روش: هر کاری که می‌کنیم، دلیلی دارد

کارلوس کی‌روش که حالا با در اختیار داشتن همه شاگردانش، خوشروتر از روزهای گذشته شده، بالاخره رودرروی خبرنگاران ایستاد و به سوالات بی‌شماری که این روزها ذهن همه را درگیر کرده، پاسخ داد. کی‌روش ابتدا باید دلیل سکوتش در چند هفته گذشته را شرح می‌داد اما او با طعنه زدن به مهدی رحمتی و دیگر منتقدان خود از کنار این سوال گذشت: «بعضی اوقات چون افراد زیادی صحبت می‌کنند بهتر است من ساکت باشم.»

حالا کی‌روش باید به انتقاداتی پاسخ می‌داد که به فهرست بازیکنان دعوت شده، وارد شده بود. «این مباحث نیاز به ورود ندارد؛ بیش از 95‌درصد مسابقات را زیر نظر داریم و اگر نتوانیم بازی‌ها را از نزدیک مشاهده کنیم، فیلم تک‌تک بازیکنان و مسابقات را آنالیز می‌کنیم. هر دفعه تنها تعداد محدودی را می‌توانیم به اردو دعوت کنیم، اگر بخواهیم تعادل حفظ شود نمی‌توانیم برای مثال 10 مدافع یا 10 مهاجم را دعوت کنیم.» او حتی برای دعوت از مصدومان به تیم‌ملی هم دلیلی داشت: «بازیکنانی مانند خسرو حیدری و مهرداد پولادی را به اردو دعوت کردیم تا آن‌ها را از نظر پزشکی تحت نظر داشته باشیم.

 تمام تصمیماتی که می‌گیریم با دلیل است.» و از دست رفتن زمان آماده‌سازی تیم‌ملی: «فرصت‌های زیادی قبل از جام‌جهانی نداریم و باید از تمام آن‌ها استفاده کنیم. باید سخت کار کنیم، در نظر داریم چند دیدار خوب با تیم‌های بین‌المللی داشته باشیم و در کمپ تیم‌ملی برای جام‌جهانی در سال 93 چند دیدار مهم را پیش‌بینی کرده‌ایم.»

بیت‌آشور: امیدوارم ایرانی‌ها از من خوش‌شان بیاید

استیون بیت‌آشور هم دیروز وارد تهران شد تا تعداد لژیونرهای اردوی تیم‌ملی به هشت نفر برسد. بیت‌آشور پیش از سفر به تهران گفت‌وگویی با سایت باشگاه سن‌خوزه آمریکا انجام داد و به آن‌ها گفت کی‌روش از من خواسته در دفاع یا هافبک راست برای تیم‌ملی بازی کنم اما «حتی اگر لازم باشد درون دروازه هم می‌ایستم.»

بیت آشور که با این شور و جدیت وارد تهران شد، درباره دوفرهنگی بودن خود گفت: «مهرداد اسم ایرانی‌ام است و به هر دو فرهنگ افتخار می‌کنم. پدر و مادرم متولد ایران هستند و به جایی که آن‌ها از آنجا آمده‌اند، افتخار می‌کنم. فارسی را هم خیلی بهتر از زبان آشوری متوجه می‌شوم. شور و شوق خاصی دارم که می‌خواهم به ایران بروم. خیلی دوست دارم آنجا باشم و به اصالتم خیلی افتخار می‌کنم. امیدوارم ایرانی‌ها هم از من خوش‌شان بیاید.» مدافع ایرانی- آمریکایی سن‌خوزه در پاسخ به این پرسش که «اگر قرار باشد ایران با آمریکا بازی کند، آیا دوست‌داری مقابل این تیم به میدان بروی و حتی گل بزنی؟» هم گفت: «اگر بازی قطعی شد، چراکه نه؟»

گوچی: مهم این است که مردم را خوشحال کردیم

مهاجم محبوب ایرانی- هلندی تیم‌ملی هم بالاخره به اردوی تیم‌ملی اضافه شد. گوچی که بعد از زدن گل حماسی به کره‌جنوبی، کمتر در زمین چمن دیده شده بود، پیش از آغاز تمرین دیروز گفت: «خوشحالم که بار دیگر به ایران بازگشتم. چند ماه است که با تیم‌ملی بازی نکرده‌ام و حالا خوشحالم که پس از صعود به جام‌جهانی بار دیگر با تیم‌ملی بازی می‌کنم. خودم خیلی دوست دارم برابر تایلند بازی کنم اما این هفته بسیار مهم است که خوب تمرین کنیم و با آمادگی کامل به مصاف حریف برویم.»

گوچی همچنین درباره‌ صحبت‌های بعضی افراد مبنی بر این‌که صعود ایران به جام‌جهانی شانسی بوده است، گفت: «مهم این است که با صعودمان به جام‌جهانی به هدف‌مان رسیدیم و مردم را خوشحال کردیم. هرکسی این حرف‌ها را بزند نظر خودش را گفته است.»

دنیل: در ولنجک ساکن هستم

دنیل داوری هم این روزها به جذاب‌ترین سوژه خبرنگاران و عکاسان حاضر در تمرین تیم‌ملی بدل شده است. داوری که به احتمال فراوان در بازی با تایلند، دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی خواهد بود، به همراه خبرنگار ایسنا به برج میلاد رفت و از تهران گفت: «15 سال پیش به تهران آمدم. نسبت به آنچه به یادم مانده، تهران در این مدت تغییرات زیادی کرده است. شنیده بودم تهران شهر بسیار بزرگ و پرجمعیتی است ولی هرگز فکرش را هم نمی‌کردم تهران این اندازه بزرگ باشد و وسعت و جمعیت داشته باشد.»

داوری با صداقت جالب توجهی دلیل پذیرفتن پیشنهاد تیم‌ملی ایران را این‌گونه شرح داد: «باید واقع‌بین بود. در آلمان دروازه‌بان‌های خوب زیادی وجود دارند که شانس حضور در تیم‌ملی را کم و کمتر می‌کند. پیشنهاد بازی در تیم‌ملی ایران رسید و آن را پذیرفتم ولی این تنها دلیل نبود. وابستگی به سرزمین پدری هم در پذیرش این پیشنهاد نقش داشت. پدرم ایرانی است و بسیاری از بستگان و خانواده‌ام هم در ایران زندگی می‌کنند. همین حالا هم در خانه مادربزرگم در ولنجک هستیم. وجود این پیوندهای عاطفی و وابستگی‌ها هم در گرفتن این تصمیم موثر بودند. در جام‌جهانی 2006 پیراهن تیم‌ملی ایران را تهیه کرده و طرفدار تیم‌ملی بودم.»

جهانبخش: تمرین کردن در کنار بزرگان افتخار است

لژیونر جوان فوتبال ایران هم که از باشگاه داماش به لیگ هلند رفته از حاضران در اردوی تیم‌ملی است. علیرضا جهانبخش 19 ساله برای نخستین‌بار به تیم‌ملی بزرگسالان دعوت شده و سهمی در بین‌المللی‌تر شدن تیم‌ملی ایران دارد. جهانبخش فعلا در حال تجربه‌اندوزی در کنار بازیکنان بزرگ تیم است: «دعوت به تیم‌ملی از آرزوهای بزرگ زندگی‌ام بود که خدا را شکر در جوانی به آن رسیدم. همه‌ بازیکنان انگیزه و انرژی خوبی دارند و تمرین کردن در کنار سایر ملی‌پوشان برای من افتخار بزرگی است.

امیدوارم تیم‌ملی در آینده اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوبی را پشت سر بگذارد تا با آمادگی کامل در جام‌جهانی حاضر شود.»

منبع:روزنامه بهار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین