|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۰
کد خبر: ۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: با توجه به ادامه یافتن روند افزایشی انتشار گازهای گلخانه ای، دمای بیشتر قسمت های زمین تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.
دانشمندان روز چهارشنبه برآورد کردند تا حدود سال 2047، پنج سال کمتر یا بیشتر، دمای متوسط هرسال در بیشتر بخش های زمین گرمتر از آنچه در سال های بین 1860 تا 2005 بوده است، خواهد بود.

کامیلو مورا، سرپرست دانشمندان شرکت کننده در این تحقیق که در نشریه نیچر به چاپ رسیده است، گفت: به عبارتی سردترین سال در آینده از گرمترین سال در گذشته گرم تر خواهد بود.

گروه دکتر مورا پیش بینی کرده اند که این تغییرات غیرمنتظره دمایی در مناطق استوایی زودتر هم روی دهد. آنها به لزوم توجه به اوضاع جوامع انسانی در این مناطق، صخره های مرجانی که ماهی های آنها غذای میلیون ها نفر را تامین می کنند و همچنین بزرگترین جنگل های جهان تاکید کردند.

این تحقیق براساس الگوهای هواشناسی و با استفاده از برنامه های رایانه ای عظیمی تهیه شده است که تلاش آنها بازسازی فیزیک سامانه های آب و هوایی و پیش بینی واکنش آتی به گازهای گلخانه ای است. باوجود آن که این ها بهترین ابزار موجود هستند اما مشکلاتی هم وجود دارد و هیچکس نمی تواند با اطمینان بگوید صحت این پیش بینی ها چقدر است.

الگوها نشان می دهد اگر تلاش جهانی جدی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای انجام شود، این افزایش دما می تواند بین 20 تا 25 سال به تاخیر افتد.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین