در مراسم گرامیداشت سالگرد پروتکل مونترال
کد خبر: ۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزون در مراسم روز جهانی اوزون ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های پروتکل مونترال در ایران، نحوه اجرای فعالیت‌های حذف مواد مخرب لایه اوزون در کشورمان را برای نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حاضر بیان کرد.
ابراهیم حاجی‌زاده با اشاره به برنامه زمانبندی مصوب پروتکل برای کاهش تدریجی و حذف مصرف مواد مخرب لایه اوزن گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است در دو حوزه انتقال تکنولوژی برای حذف فیزیکی مواد مخرب لایه اوزون و برنامه‌های حمایتی و نظارتی برای تشویق مصرف‌کنندگان مواد مخرب جهت کاهش مصرف این مواد نسبت به کاهش تدریجی و حذف کامل آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: از تعهدات آینده کشورمان حذف کامل متیل بروماید، متیل کلروفرم و کاهش 10 درصدی هیدروکلروفلوروکربن‌ها تا سال 2015 میلادی است.

مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزون افزود: حدود 9 هزار و 500 تن مواد مخرب لایه اوزون مصرفی در واحدهای مشمول حذف و جایگزینی مواد مخرب در کشور در بخشهای یخچال‌سازی، اسفنج، تعمیرگاه‌های کولر خودرو و یخچال، متیل بروماید و حلال تتراکلرید کربن، هالون‌ها و افشانه‌های تنفسی از چرخه مصرف حذف شد.

وی تاکید کرد: یکهزار و 358 واحد تحت پروژه‌های مصوب پروتکل مونترال در سطح کشور به تجهیزات سازگار با لایه اوزون تجهیز شده‌اند. اعمال قوانین و مقررات برای کنترل واردات و مصرف مواد مخرب لایه اوزون از جمله ممنوعیت توسعه و احداث واحدهای جدید مبتنی بر استفاده از مواد مخرب لایه اوزون، عدم دریافت عوارض گمرکی تجهیزات از کارخانه‌های مشمول طرح‌ها و اعمال سیستم سهمیه‌بندی برای واردات سالانه برای مواد مخرب لایه اوزون تاثیر بسزایی کاهش مصرف این مواد داشته است.

حاجی زاده با اشاره به تاثیر پایش عملکرد اجرای برنامه‌ها و عمل به تعهدات به عنوان روشن کننده مسیر آینده گفت: در این زمینه اقداماتی از جمله تجهیز ادارات محیط زیست استان‌ها به دستگاه‌های شناسایی گازهای مبرد جهت کنترل کپسول‌های تقلبی، تهیه استراتژی جامع پایش و آموزش نمایندگان بخش اوزون استانی و اجرای برنامه‌های پایش و انجام بازدید نظارتی از واحد تولید محصولات سرمایشی صورت گرفته است.

وی افزود: تا کنون بالغ بر 70 میلیون دلار کمک مالی به شکل اهدایی و در قالب تجهیزات و ماشین‌آلات جایگزین و انتقال دانش و فن‌آوری از طریق دبیرخانه کمیته اجرایی صندوق کمک‌های چند جانبه پروتکل مونترال به کشورمان تخصیص داده شده است.

برخی مواد شیمیایی که توسط انسان ساخته می‌شود، لایه اوزون را تخریب می‌کند از جمله سی اف سی‌ها، هالون‌ها که در بعضی از انواع کپسول‌های آتش خاموش کن استفاده می‌شود و حلال‌ها که برای پاک کردن سطوح فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه اوزون به عنوان چتر حفاظتی زمین در برابر پرتو خطرناک فرابنفش خورشید نقش موثری در حفظ و ادامه زندگی انسان‌ها، جانوران و گیاهان دارد و بیماری‌هایی مانند سرطان پوست، آب مروارید و افزایش بیماری‌های ریوی از خطرات آسیب‌ دیدن این لایه به شمار می‌رود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین