»
ديدار‌ شركت‌ كنندگان‌ در همايش‌ ملي‌ نخبگان‌ با‌ رهبری
کد خبر: ۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
بيش از هزار نخبه جوان برتر دانشگاهي صبح امروز در گفت و شنودي دو ساعته با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به بيان ديدگاهها و دغدغه هاي خود پرداختند و از زبان ايشان با ضرورتها و ظرافتهاي « استمرار پيشرفت پرشتاب و درون زاي علمي»، به عنوان عامل اصلي دست يابي ايران به قله هاي رفيع «پيشرفت و اقتدار و آبادني» آشنا شدند.
حضرت آيت الله خامنه اي ديدار با جوانان عزيز نخبه را همچون هميشه، بسيار شيرين و الهام بخش و زمينه ساز اقدام و عمل در سياستها و برنامه ريزيها دانستند و تأكيد كردند: نخبگان جوان كشور، طراحان و مهندسان پيشرفت آينده كشور هستند.

ايشان با تأكيد بر اينكه سياست پيشرفت علمي پرشتاب، سياست بنيادي نظام اسلامي است، گفتند: مجموعه مغز متفكركشور و نظام به اين نتيجه رسيده است كه اگر گذر از دشواري ها و خطرگاهها و لغزشگاهها به چند ركن نياز داشته باشد، قطعاً يكي از آنها پيشرفت علمي است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به استعدادها و توانايي هاي بالاي كشور، خاطرنشان كردند: نخبگان جوان ايراني قادرند كشور و ملت را به قله هاي پيشرفت همه جانبه برسانند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: استعداد نخبگان ايراني در سطحي است كه هر هدف علمي و فناوري را كه زيرساخت آن در كشور وجود داشته باشد، محقق خواهند كرد.

ايشان گفتند: علت آنكه «پيشرفت علمي»، گفتمان اصلي كشور قرار گرفته، اين است كه پيشرفت واقعي، بدون پيشرفت علمي و فناوري امكان پذير نيست.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: البته اين پيشرفت علمي نيز بايد درون زا و متكي به استعدادهاي دروني باشد زيرا حركت، جهش و رشد علمي از درون، زمينه ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت كشور و ملت است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه درون زا بودن پيشرفت علمي، امكان تعامل محترمانه و برابر علمي و فناوري با كشورهاي ديگر را فراهم مي كند، گفتند: نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ايران بدانند كه تمركز اصلي جبهه اي كه امروز در مقابل نظام اسلامي قرار گرفته، جلوگيري از قدرتمند شدن علمي و فناوري ايران است.

ايشان تأكيد كردند: در تحليل همه حوادث و قضاياي سياسي، اقتصادي، منطقه اي و بين المللي بايد اين نگاه واقع بينانه و كلان حاكم باشد كه جبهه پرقدرتي در دنيا وجود دارد كه نمي خواهد ايران اسلامي به يك كشور و ملت قدرتمند در زمينه هاي مختلف بويژه در علم و فناوري تبديل شود.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مقالات برخي انديشمندان و برجستگان امريكا و غرب در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي افزودند: در اين مقالات به دستگاه سياسي غرب هشدار داده مي شد كه انقلاب اسلامي ايران به معناي تغيير يك هيأت حاكمه نيست، بلكه پيروزي انقلاب اسلامي به معناي ظهور قدرتي جديد در منطقه غرب آسيا است كه ممكن است اين منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و يا تسلط آنها را دچار تزلزل كند و دنياي غرب را از لحاظ تكنولوژي و علمي نيز به چالش بكشد.

ايشان تأكيد كردند: بعد از گذشت بيش از سه دهه، اكنون كابوس غربي ها و امريكايي ها به واقعيت تبديل شده و يك قدرت بزرگ ملي و منطقه اي سر برآورده است كه فشارهاي گوناگون سياسي، اقتصادي، امنيتي و تبليغاتي نتوانسته آن را از پا بياندازد بلكه حتي اين قدرت بزرگ زمينه ساز اثرگذاري بر ملتهاي منطقه و هويت بخشي به مسلمانان شده است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به حوادث بسيار مهم منطقه و شمال افريقا در ۲ سال گذشته و عكس العمل امريكا و غربيها به آن، تأكيد كردند: بيدار شدن ملتها و ايستادن با دست خالي، در مقابل رفتار تحقير آميز غرب و امريكا، حادثه بزرگي بود كه البته بر خلاف تصور غربيها، هنوز تمام نشده است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين حوادث، يك پيچ تاريخي بود كه منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهايي نشده و غربيها نيز نگران اين حوادث هستند.

ايشان خاطرنشان كردند: اين حوادث مهم به بركت انقلاب اسلامي است كه از همان ابتدا بشارت دهنده ظهور يك قدرت ملي، عميق، مؤمن، پابرجا، با استعداد، و روبه رشد و اعتلا بوده است.

رهبر انقلاب اسلامي، در تبيين عوامل استمرار اين قدرت ملي، حفظ شتاب علمي كشور را، ضرورتي بسيار اساسي خواندند و خاطرنشان كردند: تحقق رسالت تاريخي انقلاب اسلامي، نيازمند آن است كه حركت پرشتاب علمي كشور از دور نيفتد و سكته، وقفه يا ترديد و تنبلي در آن بوجود نيايد.

ايشان جامعه پرطراوت نخبگان، وزارت «علوم، تحقيقات و فناوري»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشكي» و معاونت علمي رئيس جمهور را ۴ ركن استمرار حركت پرشتاب علمي كشور برشمردند و با اشاره به اهميت فراوان معاونت علمي رئيس جمهور افزودند: اين معاونت و بنياد نخبگان كه زير نظر آن است وظايف بسيار حساسي در روند پيشرفت علمي ايران بر عهده دارند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به خدمات آقاي واعظ زاده و خانم سلطان خواه مسئولان قبلي اين بخش و انتصاب آقاي ستاري به معاونت علمي افزودند: مسئولان جديد معاونت علمي كارها را از صفر شروع نكنند بلكه با تكيه بر كارهاي برجسته انجام شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلاها و كمبودها اقدام كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي، بنياد نخبگان را به ادامه جدي كار و فراهم آوردن نشاط بيشتر علمي توصيه كردند و افزودند: اگر اين هدف محقق شود نخبگان و متخصصان خارج و داخل كشور، شوق بيشتري براي حضور در ايران و فعاليت بيشتر در روند پيشرفت علمي بدست خواهند آورد.

رهبر انقلاب، همچنين نوآوري علمي را در روند پرشتاب پيشرفت كشور، بسيار مؤثر خواندند و افزودند: مسئولان وزارت خانه هاي علوم و بهداشت و درمان و معاونت علمي رئيس جمهور، همه همت خود را براي گسترش نوآوري علمي بكارگيرند.

ايشان رصد دائم حركت علمي كشور، به منظور شناخت دقيق گره ها و مشكلات و برطرف كردن آنها را زمينه ساز افزايش نشاط و نوآوري علمي برشمردند و افزودند: دستگاههاي ذيربط در سطوح مختلف ستادي، علمي و اجرايي، ناهماهنگي ها را از بين ببرند و هماهنگ و منسجم به ايفاي وظايف بپردازند.

رهبر انقلاب ايجاد مسابقه اي جدي، بزرگ و حقيقي در زمينه نوآوري علمي و فناوري را در دستور كار دستگاههاي ذيربط قرار دادند و افزودند: در پايان نامه هاي مقطع دكتري، نوآوري را مورد توجه جدي و يكي از ملاكهاي ارزيابي و امتياز دهي قرار دهيد.

قانع نشدن به رشد علمي موجود از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب در اين ديدار بيان كردند.

ايشان افزودند: رشد و شتاب علمي ايران در مقياس منطقه و جهان خيلي خوب است اما اين، به معناي رسيدن يا حتي نزديك شدن به هدف نيست زيرا هم در گذشته از قافله علمي جهان خيلي عقب مانده ايم و هم ديگر كشورها دائم به پيش مي روند.

رهبر انقلاب با استناد به اين واقعيات نتيجه گرفتند: بايد با حفظ شتاب فعلي، خود را به خطوط مقدم علمي جهان برسانيم تا به ياري پروردگار و به همت جوانان و نخبگان خوش استعداد و فعال كشور، ظرف ۴ يا پنج دهه به مرجع علمي جهان تبديل شويم.

ايشان افزودند: به آينده درخشان و قابل دسترسي بينديشيم كه ايران به قله علم جهاني تبديل شده و هركسي بخواهد به يافته هاي جديد علمي دست يابد بايد زبان فارسي را فراگيرد.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، با انتقاد از محقق نشدن كامل پيوند علم و صنعت افزودند: با وجود فراگير شدن اين خواسته بسيار مهم، و نياز حقيقي دانشگاهها و مراكز صنعتي به يكديگر، هنوز ارتباط كامل و منطقي ميان مراكز تحقيقاتي و علمي با كارخانه ها و مراكز توليدي به وجود نيامده است.

رهبر انقلاب مراجعه بيشتر و متقابل شركتها و كارخانه ها و مراكز علمي و دانشگاهي را ضروري دانستند و افزودند: اگر هر سال شاهد اجراي صدها پروژه تحقيقاتي داخلي و مورد نياز مراكز صنعتي در دانشگاهها باشيم رشد حقيقي علمي و فناوري محقق خواهد شد.

رهبر انقلاب در همين زمينه به يك نقطه ضعف مهم يعني اجراي پروژه هاي مورد نياز مراكز خارجي در برخي دانشگاهها اشاره كردند و افزودند: كار علمي را كه برطرف كننده نياز خارجي ها باشد منع نمي كنيم اما هنر آن است كه كار علمي و تحقيقاتي، معطوف به حل مشكلات و تأمين نيازهاي داخلي باشد.

ايشان در پايان سخنانشان جامعه نخبگاني را به تقوا و توجه بيشتر به معنويت توصيه كردند و افزودند: صفاي دل و نورانيت نخبگان جوان، زمينه ساز جلب رحمت الهي و آسان شدن راه پيشرفت و ارتقاي علمي خواهد بود.

در ابتداي اين جلسه آقايان:

- محمدحسين نورانيان – دارنده مدال نقره المپياد، دانشجوي دكتراي برق دانشگاه خواجه نصير

- محمدحسين دهقاني فيروزآبادي – نفر برتر كنكور ۸۱ ، استاد مدعو

- حميدرضا لورك آقا – برگزيده المپياد دانش آموزي، دانشجوي مهندسي هوا فضا

- حسين پيرحسين لو – نفر برتر كنكور ۸۸ ، دانشجوي مهندسي برق شريف

- علي رجب لو – دكتراي مكانيك دانشگاه تهران

- حجت الاسلام حسين جمالزاده – رتبه اول المپياد دانشجويي، دانشجوي علوم و حديث دانشگاه علوم اسلامي رضوي

- محمد مسعود عندليب – نفر برتر آزمون سراسري ۹۲، دكتراي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران

و خانم ها:

- مدينه كرمي – رتبه اول المپياد دانشجويي، كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز

- فرحناز فهيمي پور – دانشجوي دكتراي دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران

به تبيين ديدگاههاي خود در زمينه هاي علمي و دانشگاهي پرداختند.

مهمترين نكاتي كه نخبگان دانشگاهي به آنها تأكيد مي كردند به اين شرح است:

- لزوم تجديد ساختار در سازمانهاي مرتبط با پژوهش

- چابك سازي مراكز تحقيقاتي

- اهميت نگاه واقع گرا و صحيح به مقوله پژوهش و شركتهاي دانش بنيان

- ايجاد بانك اطلاعاتي جامع از نخبگان و طرح هاي تحقيقاتي آنها

- انتقاد از پذيرش بيش از نياز دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي

- ايجاد پژوهشكده هاي فرهنگي و هنري معتبر براي پژوهش بر اساس نيازهاي جامعه

- ضرورت تغيير رويكرد فعلي دانشگاهي نسبت به زبان و ادبيات فارسي

- رفع موانع و مشكلات اداري و غيراداري براي بازگشت بيشتر فارغ التحصيلان خارج از كشور

- انتقاد از موازي كاري و نبود هماهنگي ميان نخبگان به دليل ضعف در كار گروهي

- پيشنهاد تشكيل شوراهاي تخصصي زير نظر بنياد ملي نخبگان به منظور برقراري ارتباط ميان نخبگان

- اهميت بهبود فضاي كسب و كار و ترويج فرهنگ توليد و ثروت از طريق علم

- پيشنهاد تشكيل شبكه ارتباطاتي جوانان نخبه جهان اسلام

- ابراز نگراني از بالا رفتن سن كار مولد

- شروع كارآموزي از مقطع دبيرستان براي اصلاح فرهنگ كار

- كاهش حجم دروس غيرسودمند و افزايش دروس كاربردي

- لزوم اجراي كامل قانون شركتهاي دانش بنيان

- اولويت بندي حركت علمي براساس نقشه جامع علمي كشور

- گلايه از مديريت مهندسان بر نهادهاي علوم انساني

- پيامدهاي منفي كوچ علمي از علوم پايه و مهندسي به علوم انساني

- نگراني از شيوع پديده نامبارك سياسي كاري در علوم انساني

- انتقاد از انحصار و ناكارآمدي برخي از بخش هاي دولتي

و لزوم شفاف سازي در نظام سلامت و پايش دائم عملكرد متصديان و مجريان بخشهاي دولتي

منبع: پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري،
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین