|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
«سازمان بازرسی کل کشور، اخیرا طی نامه‌ای از وزارت علوم خواسته تا موضوع جذب حدود 105عضو هیات‌علمی جدید در دانشگاه علامه‌طباطبایی(ره) را بررسی کنیم»، گفت: «با توجه به اینکه روند جذب این افراد در روزهای پایانی دولت دهم به‌عنوان هیات علمی، با شبهه مواجه بوده است، وضعیت جذب آنها از سوی دانشگاه متوقف شده تا پرونده‌های این افراد به‌صورت مجدد بررسی شود. زمانبندی مربوط به بررسی پرونده‌های این افراد با مسایل اجرایی مرتبط بوده و در حیطه کاری رییس دانشگاه است؛ البته تدریس آنها در دانشگاه علامه همچنان ادامه دارد.»
پرونده جنجالی جذب ناگهانی و سریع 105عضو هیات‌علمی جدید در دانشگاه علامه‌طباطبایی به درخواست سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی به وزارت علوم رفته است. بر همین اساس جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم با تاکید بر اینکه «سازمان بازرسی کل کشور، اخیرا طی نامه‌ای از وزارت علوم خواسته تا موضوع جذب حدود 105عضو هیات‌علمی جدید در دانشگاه علامه‌طباطبایی(ره) را بررسی کنیم»، گفت: «با توجه به اینکه روند جذب این افراد در روزهای پایانی دولت دهم به‌عنوان هیات علمی، با شبهه مواجه بوده است، وضعیت جذب آنها از سوی دانشگاه متوقف شده تا پرونده‌های این افراد به‌صورت مجدد بررسی شود. زمانبندی مربوط به بررسی پرونده‌های این افراد با مسایل اجرایی مرتبط بوده و در حیطه کاری رییس دانشگاه است؛ البته تدریس آنها در دانشگاه علامه همچنان ادامه دارد.»

بحث‌ها در رابطه با جذب 105عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی از آنجایی آغاز شد که صدرالدین شریعتی رییس سابق دانشگاه علامه‌طباطبایی در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم، طی نامه‌ای از وزیر علوم درخواست کرد که با عضویت 105عضو هیات‌علمی جدید در این دانشگاه موافقت کند. پس از آن کامران دانشجو در آخرین روزهای فعالیت خود با صدور نامه‌ای موافقت اصولی خود را با عضویت 105عضو هیات‌علمی در این دانشگاه اعلام کرد؛ 105نفری که در بین آنها نام کسانی همچون سیدمحمدحسین صدر، فرزند شهاب‌الدین صدر، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس، طلوع ملاباشی فرزند محمود ملاباشی معاون دانشجویی کامران دانشجو، مهدی صیادشیرازی فرزند شهید علی صیادشیرازی و زهره عبدخدایی فرزند محمدهادی عبدخدایی به چشم می‌خورد. پس از آن رسانه‌ها این اقدام را که به‌صورت یک‌شبه و بدون دریافت مجوز از شورایعالی انقلاب فرهنگی و در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم صورت گرفت، را با شایبه «رانت فرهنگی» تحلیل کردند. در ادامه مهرداد بذرپاش نماینده مجلس با ارسال تکذیبیه به رسانه‌ها عضویت خود در هیات‌علمی دانشگاه علامه را به‌کلی تکذیب کرد. اما پس از آن انتشار اصل نامه‌های ارسالی صدرالدین شریعتی به کامران دانشجو و کامران دانشجو به صدرالدین شریعتی نشان داد که نام بذرپاش در میان 105عضو هیات‌علمی جدید در این دانشگاه دیده شد و پس از آن واکنشی از سوی او صادر نشد.

همزمان با وارد عمل‌شدن سازمان بازرسی کل کشور هیات عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی با برگزاری جلسه‌ای درباره تازه‌ترین اقدامات برای بررسی استخدام‌های اخیر استادان دانشگاه علامه‌طباطبایی، مباحثی را مطرح کردند. در این جلسه، اعضا ضمن تاکید بر لزوم فعال‌ترشدن واحد نظارت و ارزیابی هیات عالی جذب، با توجه به اخبار منتشرشده پیرامون تحولات صورت‌گرفته در جذب اعضای هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی مقرر کردند کارگروهی به سرپرستی دبیر هیات‌عالی جذب تشکیل و با بررسی روند اجرای قانون جذب در دانشگاه مذکور نتایج بررسی‌های خود را به هیات عالی جذب ارایه کند.

واکنش‌ها به اقدام صدرالدین شریعتی

واکنش‌ها به اقدام مشترک صدرالدین شریعتی رییس سابق دانشگاه علامه‌طباطبایی و کامران دانشجو وزیر سابق علوم به شکلی بود که عماد افروغ نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه با انتشار یادداشتی ضمن ترسیم «تبعات رانت‌های فرهنگی در محیط دانشگاه» تاکید کرد: «سال‌هاست که با هر زبانی، از تبعات رانت‌های فرهنگی و اقتصادی در کشور گفته‌ام. بارها ابراز نگرانی کردم، بارها تذکر و هشدار دادم و بارها هم از سر دغدغه‌های یک دانشگاهی فریاد زدم که رانت‌های فرهنگی در کشور مصداق روشنی از بی‌اخلاقی است. هم‌اکنون دو، سه‌هفته‌ای است که رانت‌های فرهنگی بیش از پیش نمود پیدا کرده‌اند؛ رانت‌هایی که در همه دوران‌ها بوده و امروز به بالاترین حد خود رسیده است، یکی به اسم عضویت در هیات‌علمی در دانشگاه و یکی دیگر مجوز تاسیس دانشگاهی را می‌گیرد. متاسفانه همه اینها مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست رانت می‌تواند فرهنگی باشد.»

او تاکید کرد: تبعات دیگر این قضیه این است که افراد غیرعلمی حرمت می‌گیرند و این رانت‌ها در دل خود یک پیام دارند، حتی اگر به نتیجه آن بی‌توجه باشیم. پیام آن این است که اگر می‌خواهی به محیط دانشگاهی و علمی وارد شوی، باید رانت داشته باشی، عقد اخوت با گروه و جریانی سیاسی داشته باشی و در ادامه چشم بر هر حقیقتی ببندی. چرا امروز بخش زیادی از اساتید مطرح و بنام ما به حاشیه رانده شده‌اند و در دوران بازنشستگی هستند؟ به دلیل اینکه دانشگاهیان اصیل نه اهل رانت هستند و نه اهل اینکه خود را با شرایط تحمیلی وفق دهند. سال‌هاست که این نگرانی و ناراحتی خودم را از رانت‌های فرهنگی در کشور ابراز می‌کنم و به‌دلیل فقدان نظارت و ساختاری‌بودن این مشکل تنها داغ ما تازه می‌شود و هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نمی‌گیرد.

روابط‌عمومی دانشگاه علامه: حکم کسی ابطال نشده است


همزمان برخی رسانه‌ها از ابطال حکم عضویت 105نفر از اعضای هیات‌علمی جدید در دانشگاه علامه‌طباطبایی خبر دادند؛ مساله‌ای که جایی در صحبت‌های توفیقی نداشت و او از بررسی روند جذب آنها خبر داده بود. بر این اساس روابط‌عمومی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تکذیب خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر ابطال لغو استخدام 102نفر از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه اعلام کرد: ابطال و اخراج با مشی و سیاست اعتدالی مدیریت جدید دانشگاه تناسبی نداشته و خبر مذکور کذب محض است. این دانشگاه در اطلاعیه خود آورده است: «علی‌رغم نظر مشاور حقوقی دانشگاه و نظر مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم مبنی بر غیرقانونی‌بودن بخش عمده‌ای از استخدام‌های مذکور، با تکیه بر رویکرد تعاملی سرپرست دانشگاه، تاکنون هیچ‌یک از این احکام یکجانبه لغو یا ابطال نشده‌اند. از میان 94نفری که برای عقد قرارداد استخدامی توسط مدیریت سابق دانشگاه معرفی شده‌اند، حدود 32نفر از همان ابتدا منصرف شده و تاکنون برای پیگیری وضعیت خود مراجعه‌ای به دانشگاه نداشته‌اند، نزدیک به 26نفر نیز که دارای مدرک دکترا بوده‌اند، هم‌اکنون با درجه استادیاری در این دانشگاه مشغول به خدمت هستند.» اطلاعیه تاکید کرده است: «با توجه به غیرقانونی‌بودن صدور حکم پیمانی برای دانشجویان دکتری، بورسیه‌ها و متعهدین خدمتی به سایر نهادها و نیز مغایرت با مجوز صادرشده در زمان وزارت آقای دکتر دانشجو که در آن تصریح شده است استخدام مربیان مشروط به آن است که این افراد دانشجوی دکتری یا بورسیه نباشند، مابقی مربیان مخیر شده‌اند که میان تداوم همکاری و ادامه تحصیل در دوره دکتری یکی را برگزینند. عزیزانی که تداوم تحصیل در دوره دکتری را انتخاب می‌نمایند بورسیه دانشگاه شده و پس از فراغت از تحصیل امکان عضویت در هیات‌علمی را خواهند داشت. سرپرست دانشگاه جهت رفع مشکل این افراد شرایطی را فراهم آورده‌ که با پذیرش بورسیه این افراد حقی از ایشان ضایع نگردد و امکان ارزیابی و جذب آنان پس از فراغت از دوره دکتری همچنان میسر باشد. لازم به ذکر است که مدیریت جدید دانشگاه از هرگونه اقدام نامنطبق با مشی و رویه اعتدالی پرهیز می‌نماید و احترام به حقوق تمامی کسانی که به گونه‌ای با این دانشگاه ارتباط داشته‌اند را وظیفه خود می‌داند.»

منبع: شرق
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
عباس رشنوادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
2
خيلي جالب است بدانيد كه شنيده حاكي از اين است كه رسيدگي به درست يا نادرست بودن روند جذب اين افراد، را يك از نهاد نظارتي به شخصي سپرده است كه خودش يك پاي عدم رعايت قانون در مورد برخي از ورودي هاي آن ليست بوده است و ايشان آقاي دكتر رضا عامري سرپرست مركز نظارت وزارت علوم است كه ظاهرا فارغ از چند شغله بودن دبير جذب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است! البته از حق آنهاي كه كارشان درست بوده نبايد گذشت بالاخره اين طور نيست كه همه صد نفر غيرقانوني باشد جذب شده باشند.ولي اصلي ترين مقصر مركز نظارت و سرپرست آن است كه فعلا با فشار برخي نمايندگان وخصوصا برخورداري از پشتيباني رييس كمسيون آموزش عالي فعلا بر مسند خود پابرجا هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین