|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۶۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
علی لاریجانی در نطق پیش دستور جلسه علنی روز دوشنبه افزود: باردیگر از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رییس جمهوری درباره موضوع هسته ای ایران سپاسگزاری می کنم که به موقع، جامع و دقیق چه در بعد راهبردی و چه غیر آن راه را روشن کردند.
رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر مجدد از رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته ای گفت: پس از دو دهه تلاش در موضوع هسته ای که نمودی از روحیه علمی ایرانیان است، نقش حضرت آیت الله خامنه ای بسیار موثر و پیش برنده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی لاریجانی در نطق پیش دستور جلسه علنی روز دوشنبه افزود: باردیگر از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به رییس جمهوری درباره موضوع هسته ای ایران سپاسگزاری می کنم که به موقع، جامع و دقیق چه در بعد راهبردی و چه غیر آن راه را روشن کردند.

وی این نکته را یادآور شد که موضوع هسته ای ایران که بیش از دو دهه تلاش را در بردارد نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش نقش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم بسیار موثر و پیش برنده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت های مختلف و حوادث گوناگون ایشان بودند که با امید دادن وپشتیبانی موضوع هسته ای را از نظر دانش علمی به پیش می راندند و در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش هایی را در مسیر حرکت علمی هسته ای ایجاد کرد، رهبری معظم بودند که با حمایت خود پایداری ملت را در مقابل این ستم غرب ساماندهی کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ایشان در مقطع فعلی هم با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب های روشنی را تعریف و در نهایت با تایید خود و ضوابط مشخص در اجرا پرونده طولانی هسته ای را به سرانجام رساندند.

رییس مجلس افزود: به طور قطع این نقش بی بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

لاریجانی همچنین گفت: توجه و تاکید ایشان به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون ها و همه نمایندگان و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرارداد، هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری بر ارکان این امر مهم را نشان می دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

وی به نکته ای که یکی از نمایندگان در نوشته خود درج کرده است، اشاره کرد و اظهارداشت: وی تصور کرده است که محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفتی با فضیلت تلقی کردند.

وی ادامه داد: بنده که در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه صفتی از جنس رذایل بپندارند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس فضایل و این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته اند.

رییس مجلس گفت: اشارات رهبری در مسایلی که مورد تاکید قرار دادند به بندهای قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاهی اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانگیری بودند با اقدامی سنجیده هم راه گستاخی را بر آنها بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم ها عبور شود.

لاریجانی افزود: این موضوع نهایتا با تدبیر رهبری در ابلاغ تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسایل استراتژیک را نشان می دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسایل استراتژیک کشور جایگاه طراحی و تصمیم سازی و تصمیم گیری و نهایتا تایید نهایی آن روشن و صرفا با نظر رهبری قطعیت می یابد که نمونه آن موضوع هسته ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم گیری نهایی رسید.

وی با بیان این که طبعا در مساله هسته ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده است یادآور شد: اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته ای از اموراتی است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانسته اند که خیلی تعجب آور بود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 29 مهر در نامه ای به رییس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند و گفتند: هر اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها و وضع هر تحریم در هر سطح و به هر بهانه نقض برجام است.

 پس از آنکه برخی نمایندگان دلواپس از جمله علیرضا زاکانی جلسه سه گانه لاریجانی شمخانی و حجازی برای بررسی طرح برجامی مجلس را تکذیب کردند، امروز رئیس مجلس به اظهارات آنان پاسخ داد.

رئيس مجلس در ادامه سخنان خود بي آنکه به جلسه سه نفره با شمخاني و حجازي اشاره کند، گفت: در جريان بررسي اين طرح، جلسات و هماهنگي هايي صورت گرفت که اشاراتي در مجلس به آنها شد. من جمله آنچه که بنده در مجلس نقل کردم که در کمال صحت بود و برخي حرف هاي رسانه اي در اين باره را رد مي کنم.

لاريجاني از زاکاني و يا نماينده ديگري که گفته بود اين جلسه کذب محض است، هم نام نبرد و در ادامه افزود: بنده ظاهرا يک موجود زنده هستم و نمي توانم در حضورم در جلسه اي تخيل کرده باشم! گاه برخي حرف ها تعجب آميز و غير قابل باور بود. در مقطع حساسي که دو سال موضوعي در کشور مورد بررسي بوده و مجلس روي آن کار کرده و نيازمند همکاري و همراهي همه دستگاه هاي کشور است، طبعا براي اين کار مهم احتياج به توافقاتي در خارج از صحن بود.

در جريان بررسي طرح برجامي مجلس جلسه اي ميان دو فراکسيون اصولگرايان و رهروان ولايت برگزار شد و هر دو فراکسيون در مورد اين طرح به توافق رسيدند. اما در صحن علني اعضاي فراکسيون اصولگرايان -اقليت- به تعهد خود پايبند نبود و با اين طرح مخالفت کرده و مانع از تصويب دو فوريت آن شدند. رئيس مجلس در نطق امروز خود به اين روند اشاره اي نکرد و تنها گفت: چرا بايد به تعهدات پايبند نبود؟ مگر توافق در متن صورت نگرفته بود؟ چرا عده اي مطلب را طور ديگري جلوه دادند و مطالب را به دوستان خود به موقع ابلاغ نکردند؟ اينگونه موارد نشانه ضعف است. اينکه عدم پايبندي به تعهد را به نحو ديگري بيان کنند و طرف مقابل را به نقض عهد متهم کنند هم کار عجيب ديگري بود که ديديم!

وي تصريح کرد: آنانکه مرتب تکذيب مي کنند بر گناه قبلي خود بار ديگري مي افزايند و با فرار به جلو نمي توانند کارهاي گذشته خود را بپوشانند.

رئيس مجلس در پايان نطق خود به اظهارات اخير مقامات کشورهاي عربستان نيز واکنش نشان داده و از بي کفايتي آنها در بروز فاجعه منا بار ديگر انتقاد کرد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین