|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
پازوکی افزود: نباید فراموش کرد اقتصاد ایران پیش از حل این موضوع تحقیقا به یک اقتصاد بسته تبدیل شده بود و در چنین وضعیتی بهترین اقتصاددانان هم کاری نمی توانستند انجام دهند؛اما امروز آن والفجر مقدماتی برای تحول اقتصادی آغاز شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت : بسته ای که اخیرا از سوی تیم اقتصادی دولت رونمایی شد به عنوان یک مسکن کوتاه مدت خوب است ولی باید این سیاست های کوتاه مدت به سیاست های بلند مدت دولت ارتباط پیدا کند.

مهدی پازوکی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، با بیان این نکته که همه مشکلات اقتصادی ایران مربوط به تحریم نیست، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات در عرصه اقتصادی به موضوع مدیریت مربوط می شود؛ وی ادامه داد: متاسفانه تصمیم گیری اقتصادی ما دچار مشکل می باشد و برای همین لازم است دولت آقای روحانی رودربایستی را کنار بگذارد و فراموش نکند رای مردم به دلیل آن بود که انها خواهان تغییر وضع موجود بودند.

پازوکی افزود: آقای روحانی باید بداند اگر با مردم صادق باشد و گزارش های واقعی به آنها بدهد قطعا می تواند به عنوان یک دولت در تاریخ ایران باقی بماند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر موضوع برجام اظهار داشت: اقدام بسیار مهمی که دولت انجام داد مسئله حل پرونده هسته ای ایران بود و در این زمینه دولت تدبیر و امید نمره قبولی دریافت کرد.

 وی افزود: نباید فراموش کرد اقتصاد ایران پیش از حل این موضوع تحقیقا به یک اقتصاد بسته تبدیل شده بود و در چنین وضعیتی بهترین اقتصاددانان هم کاری نمی توانستند انجام دهند؛اما امروز آن والفجر مقدماتی برای تحول اقتصادی آغاز شده است.

پازوکی ادامه داد: دولت باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دهد چراکه سیستم اداری که از دولت قبل به ارث رسیده است بسیار فشل می باشد. وی با بیان اینکه این سیستم اداری بیش از ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد بیان کرد: دولت آقای روحانی باید اصلاحات اساسی را در دستور کار خود قرار دهد این اصلاحات موجب خواهد شد افراد کارآمد جایگزین افرادی شوند که در گذشته بر اساس رابطه جایگاهی پیدا کرده اند و امروز در بخش هایی مشغول به کار هستند که نه تخصص دارند و نه کارآمدی .

این کارشناس مسائل اقتصادی سه اقدام را برای ایجاد تحول در اقتصاد لازم دانست. پازوکی در این رابطه گفت:

1- انضباط پولی بر اقتصاد ایرانی ؛ سالهاست اقتصاد از این ناحیه ضربه خورده است بنابراین دولت باید از طریق بانک مرکزی وارد عمل شود و در این زمینه مانند دولت قبل برخورد نکند.

2- انضباط مالی ؛ به عبارت مشخص تر فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی به عبارت دیگر یکی از دلایل عمده وجود فساد در اقتصاد ایران دولتی بودن ان است بنابراین دولت باید به فکر کوچک کردن خود باشد. به عبارت دیگر دولت به جای آنکه به دنبال کوچک کردن خود باشد هرروز بر دامنه وسعت او افزوده می شود برای مثال بخش اعظمی از افرادی که در دولت قبل در نهاد ریاست جهوری بودند امروز وارد شورای انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای فرهنگی شده اند وی ادامه داد: طبق آمار بیش از 6700 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور است 700 میلیاردد تومان آن در اختیار دولت است و این در حالی است که این مسئله مشکلات زیادی برای کشور پدید آورده است.

پازوکی با بیان اینکه تحولات اداری در ساختار دولتی باید آغاز شود تاکید کرد: مهمترین مسئله در اقتصاد مقاومتی جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی است.

وی سومین اقدام را اصلاح فضای کسب و کار دانست و بیان کرد: خوشبختانه بعد از توافق نامه وین فضا برای کسب و کار مساعد شده است. وی با اشاره به طرحی به نام اقتصاد برد برد، گفت: دولت باید سیاست های اقتصادی خود را به سمتی ارتباط با جهان توسعه یافته یعنی اتحادیه اروپا، ایلات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن پیش ببرد چراکه بیش از 75 درصد تولید ناخالص ملی جهان توسط این چند کشور تولید می شود، بنابراین عقل سالم می گوید باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنیم تا اقتصاد بین المللی را به روی خود باز کنیم.

این کارشناس اقتصادی تاظهار داشت : اگر دولت این سه اقدام را انجام دهد و از نیروهای توانمند در کشور استفاده کند و فضا را برای شکل گیری نهادهای اجتماعی و حضور توده های مردم در نظام تصمیم گیری کشور فراهم کند به جرات می گویم آینده ایران را بسیار زیبا می بینم.

مهدی پازوکی در رابطه با خروج از رکود نیز اظهار داشت: طبق سند چشم انداز قرار بوده است ما شاگرد اول منطقه باشیم اما به دلیل سیاست های اشتباه دولت قبل نه تنها به سمت کم کردن فاصله با دیگر کشورها پیش نرفته ایم بلکه هر روز این فاصله بیشتر شده است و احمدی نژاد، با حمایت محافظه کاران اقتصاد را ربع قرن به عقب برد و می توان گفت اقتصاد در دولت قبل به آتش کشیده شد لذا دولت یازدهم باید بداند برای رفع رکود نیاز است مراودات بین المللی را افزایش یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مزیت های ایران نسبت به دیگر کشورها بیان کرد: اقتصاد ایران دو مزیت دارد؛ اول، انرژی ارزان ؛ به گونه ای که هنوز انرژی ما فاصله ای 50 درصد دارد و دوم، نیروی تحصیل کرده و ارزان در ایران است به صورتی که میزان دست مزدها در ایران نصف بازار بین المللی است.

 بر این اساس اگر دولت بتواند مدیریتی بهینه داشته باشد، از طریق ارتباط منطقی با دنیا در جهت منافع ملی با توسل به این دو مزیت می تواند گام هایی اساسی در راستای رفع رکود بردارد.

مهدی پازوکی در پایان اظهار داشت: دولت ایران باید جهانی فکر کند و منطقه ای عمل کند ؛ما بازارهای خوبی در منطقه داریم و باید از این مزیت ها برای برتری خود استفاده کنیم در این صورت مشکلات رکود قابل حل است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین