|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
شورای پول و اعتبار، پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی خرید خودرو را تصویب کرد و مردم ایران که علاقه‌مند به داشتن خودرو شخصی هستند، بی‌شک از این فرصت برای رسیدن به خواسته خود استفاده خواهند کرد.
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم احمد حاتمی‌یزد.مدیرعامل اسبق بانک صادرات نوشت:

شورای پول و اعتبار، پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی خرید خودرو را تصویب کرد و مردم ایران که علاقه‌مند به داشتن خودرو شخصی هستند، بی‌شک از این فرصت برای رسیدن به خواسته خود استفاده خواهند کرد. شاید پرداخت این تسهیلات، خودروهای موجود در کارخانه‌های خودروسازی را به فروش برساند و تحرکی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور ایجاد کند. البته میزان تحرکی که در این صنعت ایجاد می‌شود به میزان منابع اختصاص‌یافته برای اجرای این مصوبه نیز بستگی دارد. بانک مرکزی، بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای این مصوبه را با خلق پول و بخشی را نیز از محل کاهش سپرده قانونی بانک‌ها نزد خود تأمین خواهد کرد. امیدوارم همین رویه اجرا شود و بانک‌ها به‌جای سپرده قانونی به خلق پول روی نیاورند، چراکه این کار می‌تواند تورم را افزایش داده و فشار اقتصادی را بر اقشار پایین جامعه و قشر حقوق‌بگیر افزایش دهد. با توجه به وضعیت فعلی نظام بانکی و شرایط اقتصادی، احتمالا بانک مرکزی می‌تواند منابع لازم را برای حدود صد هزار فقره از این نوع تسهیلات در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

به نظرم استقبال از این نوع تسهیلات نسبتا خوب خواهد بود، چراکه هم بازپرداخت آن بلندمدت است و هم نسبت به سودهای فعلی شبکه بانکی، سود بسیار مناسبی به این تسهیلات تعلق می‌گیرد. به عبارتی همه‌چیز مهیای استقبال مردم است گرچه تدوین آیین‌نامه‌های پرداخت این تسهیلات احتمالا یکی، دو ماه زمان می‌برد و باید برای زمستان و شب عید منتظر رونق در بازار خودرو باشیم. گویا هنوز سازوکار دقیق پرداخت و بازپرداخت این تسهیلات نیز مشخص نیست، اما بانک‌ها می‌توانند این منابع را در اختیار شرکت‌های لیزینگ وابسته به خود قرار دهند تا آنها خودرو را از خودروسازان خریداری کرده و به‌صورت لیزینگ و با شرایط اجاره به شرط تملیک در اختیار مردم قرار دهند. در این وضعیت خودروساز کاملا از گردونه پرداخت تسهیلات و دریافت اقساط حذف می‌شود و وجه خودروهای فروخته‌شده خود را نقدی دریافت خواهد کرد و به‌جای بانک و خودروساز، لیزینگ طرف حساب مردم خواهد بود. البته فروش لیزینگی شرایط خاص خود را دارد و در صورت پرداخت‌نشدن اقساط، خودرو توسط لیزینگ توقیف می‌شود، اما تا زمانی که مردم اقساط خود را به لیزینگ پرداخت کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و در آخر کار نیز مالکیت خودرو به مردم منتقل خواهد شد. به نظرم خودروسازان ترجیح می‌دهند این تسهیلات به فروش لیزینگی اختصاص یابد تا بدون رابطه‌ای با بانک و خریدار، مستقیما به پول خود برسند. با پرداخت این تسهیلات به‌صورت لیزینگ یا بانکی، احتمالا نقش کمپین تحریم خودرو نیز کم‌رنگ خواهد شد، چراکه مردم وقتی می‌بینند با پرداخت ٢٠ درصد قیمت خودرو، می‌توانند یک خودرو صفرکیلومتر بخرند، حتما استقبال می‌کنند. در شرایطی که در کنار بالابودن قیمت خودروهای خارجی، این شرایط مناسب نیز برای خرید آنها مهیا نیست و افراد برای خرید باید وجه را کامل بپردازند یا در صورت خرید اقساطی باید سود بالایی را متقبل شوند. در تسهیلات فعلی فرد باید ماهانه کمتر از ٥٠٠ هزارتومان به‌صورت اقساط پرداخت کند حال آنکه اگر این خودرو را اجاره هم کند، مبلغ اجاره بیش از اینها خواهد بود!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین