|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
اکبر ترکان مشاور رئيس جمهور در اولين اظهارنظر در اين مورد هزينه هر روز عدم اجراي برجام را معادل 100 ميليون دلار برآوردکرد. ديگراني نيز در اين ميان لب به سخن گشودند و از زيان‌هاي کلان عدم اجراي برجام اعداد و ارقام متفاوتي ارائه دادند.
آنچه اکنون بايد بسيار مورد توجه قرار بگيرد، وضعيت روحاني و دولت بعد از تصويب اين طرح و اجرايي شدن برجام است.

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت؛

مجلس در حالي که کمتر کسي تصور آن را داشت اقدام به تصويب جزئيات طرح برجام کرد. تصويب جزئيات اين طرح در مجلس البته با توجه به سابقه مطرح شدن طرح و تصويب آن در کليات البته چندان دور از انتظار نبود؛ اما آنچه بسياري را شگفت زده کرد، تصويب جزئيات تنها در کمتر از يک ساعت بود؛ چيزي که نه مخالفان و نه حتي خوشبين‌ترين موافقان طرح انتظار آن را نداشتند. اما موضوع ديگر تصويب برجام در مجلس نيست. آنچه اکنون بايد بسيار مورد توجه قرار بگيرد، وضعيت روحاني و دولت بعد از تصويب اين طرح و اجرايي شدن برجام است.

سايت تابناک در اين زمينه نوشت: بخش مهمي از چرايي تبديل شدن عرصه اقتصادي به آوردگاه بعدي را بايد در مديريت ضعيف اين حوزه از سوي کابينه دولت دنبال کرد. عليرغم انتقادات شديدي که روحاني و تيم وي به نحوه مديريت دولت قبل در حوزه اقتصاد داشتند، گويا مجموعه تلاش‌هاي آنها در اين حوزه چندان تفاوتي در ماهيت با دولت قبل نداشته است. شايد مهمترين نقطه قوت دولت در حوزه اقتصاد را بايد در مهار تورم و رساندن آن به حدود 15 درصد دانست. اما نگاهي به همين مورد نيز حاکي از آن است که اين اقدام دولت در پي تلاش‌هاي عميق براي اصلاح ساختاري در اقتصاد نبوده و ناشي از تلاش‌هاي سطحي همچون کنترل بازار با سياست‌هاي پولي و مالي بوده است. پيش‌بيني‌ها از افزايش نرخ تورم با برخود به هسته سخت نيز چيزي جز اين را بيان نمي‌کند که تلاش‌هاي دولت در اين موضوع سطحي و عجولانه بوده است؛ ضمن آنکه نبايد آفت اين سياست‌ها براي عميق‌تر شدن رکود اقتصادي را نيز از نظر دور داشت.

تابناک خاطرنشان کرد: دقيقاً مشابه اشتباهي که روحاني در زمان انتخابات مرتکب شد و انتظارات عمومي را از بهبود اوضاع اقتصادي در کوتاه مدت به شدت افزايش داد، طي ماه‌هاي گذشته حاميان دولت و برخي مسئولان دولتي مرتکب شده‌اند. داستان اين افزايش انتظارات را بايد در يکسري از اظهار نظرهاي به نظر غيرکارشناسي و بدون آمار و جزئيات دقيق از ضرر و زيان‌هاي عدم اجراي برجام جستجو کرد. طي يک ماه گذشته، بارها شاهد اينگونه اظهار نظرات بوده‌ايم که عدم اجراي برجام به شکل روزانه ضررهاي ميليوني و ميليارد دلاري براي اقتصاد ايران خواهد داشت.

اکبر ترکان مشاور رئيس جمهور در اولين اظهارنظر در اين مورد هزينه هر روز عدم اجراي برجام را معادل 100 ميليون دلار برآوردکرد. ديگراني نيز در اين ميان لب به سخن گشودند و از زيان‌هاي کلان عدم اجراي برجام اعداد و ارقام متفاوتي ارائه دادند. سيروس ناصري اين هزينه را روزانه 100 تا 150 ميليون دلار برآوردکرد و صادق زيباکلام، هزينه عدم لغو تحريم‌ها را روزانه 3 ميليارد دلار ارزيابي کرده است.(!)

اين موضوع جدي‌تر از آن است که با نگاهي طنزآلود و تمسخرگونه به آن نگريسته شود. اکنون دولت و حاميان دولت بايد پاسخ دهند با اجراي برجام هزينه‌هاي برداشته شده از دوش دولت و اقتصاد ايران به کجا مي‌رود و چه نتايجي دارد! به عبارت ديگر، هزينه‌هاي اعلام شده از تأخيرهاي روزانه در اجراي برجام به معني آن است که پس از اجرا، معادل ارقام اعلام شده بايد سرمايه- به شکل ارز يا کالا- به اقتصاد ايران تزريق شود؛ اين موضوعي است که چندي پيش در موردجريان پول‌هاي بلوکه شده نيز شاهد آن بوديم. به عبارتي مسئولان دولتي اکنون با تکرار اشتباه گذشته، انتظارات عمومي را از دوره اجرايي شدن برجام افزايش داده‌اند؛ هرچند به نظر مي‌آيد، اين اعداد و ارقام اعلامي از سوي موافقان برجام و دولت، بدون هيچ محاسبه دقيق و مشخصي بيان شده، اما اکنون بايد در اين مورد پاسخگو باشند.

اعلام اين ارقام شايد بيش از همه براي افزايش فشار بر مخالفان و تسهيل تصويب برجام در مجلس بوده است. روحاني به خوبي مي‌داند که آنچه امروز گريبان دولت را گرفته، اقتصاد است و نه مسئله هسته‌اي؛ موضوعي که اگر روحاني و دولت زودتر فکري به حال آن نکنند، حتي قدرت اين را دارد که تمامي دستاوردهاي توافق هسته‌اي را نزدافکار عمومي زير سؤال ببرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین