|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۹
کد خبر: ۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
رییس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور با بیان اینکه آسیب دیدگی‌های ناشی از حوادث یکی از چالش‌های مهم سلامت کودکان محسوب می‌شود، گفت: 40 درصد مرگ و میرهای کودکان زیر 19 سال به سوانح مرتبط است که در اغلب موارد در منازل آنها رخ می‌دهد.
دکتر فرهاد رضوانی در نشستی به مناسبت هفته ملی کودک و سمینار پیشگیری از کودک آزاری، تصریح کرد: هرساله 6 میلیون نفر در دنیا جان خود را ازدست می دهند که 10 درصد از این موارد را حوادث و سوانح تشکیل می‌دهند، همچنین 12 درصد بار بیماری‌ها به این موارد مربوط می‌شود، بنابراین امروزه آسیب دیدگی‌های ناشی از حوادث یکی از چالش‌های مهم سلامت کودکان است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه بهداشت و درمان کشور در پیشگیری از بروز حوادث و سوانح به ویژه در حوزه کودکان انجام شده است، اظهارکرد: 950 هزار کودک زیر 18 سال، سالانه در دنیا فوت می‌شوند.

وی افزود: بر اساس آمارهای کسب شده در کشور پس از ناهنجاری‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی، سوانح و حوادث دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال محسوب می شود، به طوری که 43 درصد از این رقم را شامل می‌شود. به ترتیب بیماری‌های قلبی با 11 درصد و غرق شدگی با 8 درصد رتبه‌های بعدی علل فوت را به خود اختصاص می‌دهند.

رییس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور با اشاره به اینکه 40 درصد مرگ و میرهای کودکان زیر 19سال به سوانح مرتبط است، اظهار داشت: حوادث ترافیکی 29 درصد، ضربه یا برخورد 28 درصد، سقوط 13 درصد و سوختگی با 5.5 درصد موجب فوت این دسته از افراد می‌شود، همچنین مسمومیت با 5.2 درصد، خشونت و خودآزاری 7 درصد و گزش جانواران زهری 2 درصد از این موارد را شامل می‌شود، برق گرفتگی و غرق شدگی نیز بخش محدودی از فوت شدگی‌های کودکان زیر 19 سال را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اغلب آسیب دیدگی‌های کودکان زیر 18 سال در محیط‌های شهری بوده، گفت: شایعترین سوانح در منازل این بچه‌ها اتفاق می‌افتد و معابر ترافیکی 40 درصد مکان‌های رخداد حوادث را شامل می‌شوند. اماکن آموزشی همچنین تفریحی و ورزشی هریک با 3.5 درصد میزان مشابهی را به خود اختصاص داده و 2.7 درصد حوادث برای این کودکان در اماکن عمومی رخ می‌دهد.

پسران اولین قربانیان حوادث


رضوانی اضافه کرد: بیشتر قربانیان حوادث پسرها هستند که به شیطنت بیشتر آنها نسبت به دختران همچنین نوع تفاوت‌ها و نگرش‌های خانواده‌ها بر می‌گردد. یکی از دلایل دیگر این است که اشتغال کودکان پسر در خارج از منزل بیشتر است.

وی بر لزوم همکاری سازمان‌ها و مراکز دیگر با وزارت بهداشت در افزایش بحث پیشگیری از وقوع سوانح به ویژه در خصوص کودکان تاکید کرد و افزود: برای کاهش آمار حوادث کودکان کشور لازم است تمام ارگان‌ها همچون پلیس، آموزش و پرورش، وزارت راه و NGOها دست به دست یکدیگر داده و با هم همکاری کنند. با تعاملاتی که با شهرداری داشتیم برنامه‌هایی در فرهنگسراها برای آموزش به بچه‌ها و خانواده‌هایشان در خصوص راهکارهای پیشگیری از بروز حوادث و سوانح تاکنون به اجرا درآمده است. همچنین راه‌اندازی امدادگران پلیس یکی دیگر از اقداماتی است که وزارت بهداشت برای کاهش میزان حوادث کودکان با سایر سازمان‌ها انجام داده است.

استقرار آمبولانس در محل‌های برگزاری جشن روز جهانی کودک

رییس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور، آموزش به خانواده‌ها در زمینه کمک به کودک بدحال و احیای پایه، آموزش کمک‌های اولیه، طرح اورژانس یار، برگزاری ایستگاه‌های سلامت را از جمله دیگر کارهای وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از بروز حوادث کودکان عنوان کرد و افزود: به مناسبت برگزاری جشن روز جهانی کودک آمبولانس‌هایی برای کمک به مصدومین در نظر گرفته شده که در مراکز مربوطه حضور یافته‌اند. به همین مناسبت مسابقه نقاشی برای کودکان تدارک دیده شده است که به برندگان آن جوایزی اهدا می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین