کد خبر: ۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹
رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر گفت: علت بسياري از واژگوني ها و تصادفات رانندگي بخصوص وسائط نقليه عمومي و سنگين خواب آلودگي رانندگان اين گونه وسايل و در نتيجه داشتن اختلال خواب است.
دكتر «محمود مظفر» روز دوشنبه مهمترين ريتم بيولوژيك در انسان را ريتم سيركادين كه توسط نور خورشيد و عوامل محيطي بصورت ۲۴ ساعته تنظيم مي شود؛ عنوان كرد.

وي افزود: افرادي كه دچار اختلال خواب و يا كمبود خواب مي باشند، مستعد خواب آلودگي بوده و بصورت چرتهاي ۵ تا۱۰ ثانيه اي غيرارادي و ناگهاني هنگام رانندگي زمينه خطر و تصادف رانندگي را فراهم مي آورند.

وي توضيح داد:‌ بي خوابي و كم خوابي (insomnia)به معني كمبود خواب از نظر كمي و كيفي است كه سبب بروز مشكلاتي در طول شبانه روز بخصوص عدم تمركز در حواس و تحريك پذيري، احساس خستگي و كمبود انرژي مي شود.

وي اضافه كرد: رانندگان وسائط نقليه عمومي و سنگين كه تنظيم خواب آنان در طول شبانه روز به دليل موقعيت شغلي آنان بهم مي ريزد و از يك ريتم منظم خواب و بيداري در طول هفته تبعيت نمي كند، باعث ايجاد اختلال و بي نظمي در سيستم طبيعي خواب مي شود كه اين بي خوابي ممكن است، مجدداً در زمان رانندگي آنها را دچار خواب آلودگي لحظه اي و عدم تمركز حواس كند.

مظفر گفت: ‌اختلال در كميت و كيفيت خواب تبعات جبران ناپذيري برجاي مي گذارد كه با ايجاد حوادث كار، ترافيك و تصادفات، سلامت فرد و عموم جامعه را به خطر مي اندازد.

اين مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر تاكيد كرد:‌رانندگان وسائط نقليه عمومي بدليل حساسيت شغلي و در دست داشتن زندگي تعداد زيادي از مردم بايد بصورت دوره اي علاوه بر چكاپ بيماريهاي جسمي و رواني، در كلينيك ها و انجمن هاي خواب تحت مشاوره و درمان اختلالات خواب قرار گيرند تا مانع از وقوع تصادفات و حوادث ترافيكي ناشي از اين موضوع شوند.

وي گفت: پزشكي خواب و تاثير اختلالات آن بر زندگي فردي و اجتماعي از ديد عموم مردم، مديران و حتي پزشكان مغفول مانده و نياز به اطلاع رساني و آگاهي بيشتري در جامعه دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین