کد خبر: ۶۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
همدانی تاکید کرد: در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا فعلا با استاندارد خودروها که ازآن با نام یورو تعبیر می‌شود، کاری نداریم و تنها ملاک فرسودگی خودروها و معاینه فنی است.
 دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در حقیقت بدون مشارکت و مسئولیت‌پذیری پلیس اجرا شدن و نشدن این طرح فرقی نخواهد داشت.

مهدی یدی همدانی  در پاسخ به کامنت‌های مخاطبان ایسنا با اشاره به گفت‌وگوهای شش ماهه میان وزارت کشور، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی درخصوص جزییات و نحوه اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) گفت: در جلسات متعددی به موضوع طرح زوج و فرد فعلی و نیازهایی که انتظار می‌رفت برآورده کند پرداخته شد. گزارشاتی از دانشگاه‌ها و شهرداری تهران دریافت شده بود که نشان می‌داد محدوده زوج و فرد فعلی نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.

محدودیت‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا وضع می‌شود، موقت هستند

وی ادامه داد: از طرفی بررسی‌های حقوقی وزارت کشور نیز ثابت می کرد اعمال محدوده زوج و فرد در تمام ایام سال برخلاف قانون است چراکه هر نوع محدودیت نیازمند وجود قانون است. بی‌تردید قوانین بازه محدودیت‌ها را مشخص می‌کنند و محدودیت‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا وضع می‌شود، موقت هستند.

طرح زوج و فرد اثرگذار و چشمگیرنبوده است

وی تاکید کرد: درمحدوده زوج و فرد با طرحی مواجه هستیم که نه تنها مبانی قانونی درستی ندارد بلکه محدودیتی را اعمال کرده ایم که انتظارات ما را برآروده نکرده است. ممکن است طرحی با قوانین ناسازگار باشد اما نتایج مثبتی داشته باشد اما طرح زوج و فرد طرح اثرگذار و چشمگیری نبوده است از این رو در چهار جلسه شورای عالی ترافیک در سال 93 و ابتدای سال 94 موضوع اعمال طرح محدوده کاهش آلودگی هوا به بحث گذاشته شد.

همدانی با اشاره به سابقه اجرای طرح زوج و فرد، گفت: این طرح از سال 74 در جلسات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به بحث گذاشته شد و در هر دوره‌ای متقاضی اجرای این طرح دستگاه خاصی بوده است؛ به طوری که در دوره‌ای پلیس راهنمایی و رانندگی، در دوره‌ای دیگر سازمان حفاظت محیط زیست و بعدا شهرداری و استانداری تهران متقاضی اجرای این طرح بوده اند.

وی ادامه داد: در نهایت در دولت نهم وزارت کشور متقاضی اجرای این طرح شد و مسئولان وقت از این طرح به عنوان یک مسکن ترافیک تهران استفاده کردند تا از این طریق تقاضای سفر در تهران کاهش یابد و موقتا درمانی برای ترافیک شهر تهران باشد. این طرح از سال 74 تا 84 در مقاطعی از سال به صورت موقت به اجرا در آمد اما در آذر 1384 شورای عالی ترافیک تصمیم گرفت این محدوده را تا اطلاع ثانوی تمدید کند و بعدها الزاماتی برای این محدوده اعمال شد مانند نصب دوربین‌ها که همگی این تصمیمات برابر مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود.

همدانی تاکید کرد: اگر قرار است اصلاحی بر روی این طرح صورت بگیرد باید توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انجام شود؛ چراکه شورای ترافیک طرح را مصوب کرده است. بنابراین میان شورای عالی ترافیک و شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که زیرمجموعه شورای عالی ترافیک است دستگاهی اصلح است که ابتدا این طرح را تصویب کرده است، البته این دلیل نمی‌شود که این موضوع در شورای حمل و نقل ترافیک تهران بحث نشود.

مسئولیت هماهنگی امور ترافیک در تهران با شهرداری است

صلاحیت برای اصلاح و یا لغو محدوده زوج و فرد با شورای عالی ترافیک است

وی با اشاره به اینکه تهران تنها شهری است که قانون ویژه خود را دارد و شورای حمل و نقل ترافیک شهر در آن مسوولیت ساماندهی امور ترافیک را برعهده دارد گفت: در تمامی استان‌ها مسئولیت هماهنگی امور ترافیک با استانداری است به جز تهران که شهرداری تهران مسوولیت هماهنگی امور ترافیک را برعهده دارد. شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در طول شورای عالی ترافیک قرار گرفته و مشابه شوراهای ترافیک استان‌های دیگر است، اما صلاحیت برای اصلاح و یا لغو محدوده زوج و فرد با شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است.

تصمیمات نباید زندگی مردم را با شوک مواجه کند

همدانی درباره نحوه اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) با تایید وجود برخی اختلافات گفت: برخی اختلافات در نحوه اجرای این طرح وجود دارد؛ اما منطق شهرداری تهران و شورای عالی ترافیک و وزارت کشور یکسان است. شهرداری تهران اعتقاد دارد که این طرح باید دفعتا اجرا شود؛ اما وزارت کشور بر این اعتقاد است که با توجه به اینکه موضوع ترافیک با زندگی مردم سروکار دارد تصمیمات نباید زندگی مردم را با شوک مواجه کند برهمین اساس اجرای این طرح باید به صورت تدریجی باشد.

در ابتدای اجرای طرح می‌توانیم با طبقه‌بندی سه گروه از خودروها شروع کنیم

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا مانند لندن نیز ظرف یک بازه زمانی و به صورت تدریجی اجرای این طرح انجام شده است و از ابتدا سختگیرانه برخورد نشده است، اما شهرداری تهران معتقد است یک بار برای همیشه باید این کار تمام شود و این اختلاف باعث شده که درخصوص طبقه‌بندی خودروها در این طرح، اتفاق نظر وجود نداشته باشد. ما هم معتقدیم که طبقه‌بندی باید به چهار گروه برسد؛ اما در ابتدای اجرای طرح می‌توانیم با طبقه‌بندی سه گروه از خودروها شروع کنیم.

همدانی در توضیح طبقه‌بندی خودروها در سه گروه گفت: بین خودروهای کاربراتوری و انژکتوری در ابتدای طرح معتقدیم نباید تفاوتی قائل شویم. به تدریج تردد خودروهای کاربراتوری را ممنوع می‌کنیم اما شهرداری تهران معتقد است که در همین ابتدا باید از ورود خودروهای کاربراتوری جلوگیری کنیم. این یعنی به حدود 350 هزار نفری که در شهر تهران خودروی کاربراتوری دارند و سن خودروهای آنها نیز به فرسودگی نرسیده است، اجازه تردد در این محدوده را نمی‌دهیم. این امر ممکن است زندگی مردم را با شوک مواجه کند برهمین اساس معتقدیم می‌توانیم با سه گروه طرح را آغاز کنیم؛ به طوری که گروه اول شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه دیگر خودروهای هیبریدی و برقی و مابقی نیز اعم از کاربراتوری و انژکتوری در یک گروه قرار گیرند.

اختلافات تنها در شیوه اجرا و زمانبندی اجرا است

منطق نگاه به طرح (LEZ)، یکسان است

وی ادامه داد: مشکل دیگر تشخیص خودروهای کاربراتوری و انژکتوری در بانک‌های اطلاعاتی پلیس است و نیازمند تجهیزات نرم‌افزاری مختلف است. پلیس باید کار پژوهشی انجام دهد و در شرایط فعلی اعلام می‌کند که آمادگی این کار را ندارد. اختلافات تنها در شیوه اجرا و زمانبندی اجرا است. در غیراینصورت منطق نگاه به طرح (LEZ)، یکسان است.

وی با اشاره به تصمیم شهرداری تهران برای اجرای این طرح از مهرماه گفت: این تصمیم در وزارت کشور با مخالفت مواجه شد و مهرماه را زمان مناسبی برای اجرای طرح تشخیص ندادند. برهمین اساس با توجه به پیشنهاد وزارت کشور برای اجرای طرح از آبان‌ماه شهرداری نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و پذیرفت که طرح از ابتدای آبان‌ماه آغاز شود.

ضمانت اجرایی این طرح پلیس راهنمایی و رانندگی است

همدانی تاکید کرد: ضمانت اجرایی این طرح پلیس راهنمایی و رانندگی است و دستگاهی که باید به لحاظ واقعی طرح (LEZ) را اجرا کند پلیس است. وزارت کشور و شهرداری با جلسات متعددی که با پلیس داشتند هنوز نتوانستند پلیس راهنمایی و رانندگی را همراه کنند. پلیس نگرانی دارد نتواند مرزبندی‌های معین شده را کنترل و خودروهای فرسوده را در این محدوده‌ تشخیص دهد؛ البته من معتقدم این کار، کار پیچیده‌ای نیست؛ اما پلیس اعلام می‌کند بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، محدودیت دارند و به صورت پویا نیستند. در حقیقت پلیس نوعی محدودیت‌های نرم‌افزاری در بانک‌های اطلاعاتی خود را به عنوان مشکل اساسی مطرح می‌کند.

نگرانی‌های پلیس برای اجرای طرح LEZ افزایش حجم ترافیک است

وی درباره نگرانی‌های پلیس برای اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی‌های هوا(LEZ ) ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی‌های پلیس این است که اگر طرح زوج و فرد در تمام ایام سال حذف شود و فقط در هنگام الودگی هوا اجرایی شود، با مشکل افزایش حجم ترافیک در این محدوده مواجه شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح LEZ جایگزین زوج و فرد می‌شود، گفت: طرح محدوده کاهش آلودگی هوا جایگزین زوج و فرد می‌شود و طرح زوج و فرد تنها در هنگام تشدید آلودگی هوا و برابر قوانین در شرایط اضطراری محدودیت موقت مکانی و زمانی می‌تواند به اجرا درمی‌آید. حتی کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز مصوبه شورای عالی ترافیک است.

همدانی ادامه داد: در هنگامی که کیفیت هوا به شرایط ناسالم برسد و شاخص AQI به عدد 150 برسد می‌توانیم اعلام کنیم که کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته؛ در سال 93 تنها 12 روز از سال چنین شرایطی داشتیم، ضمن اینکه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز باید تایید کنند که علت آلودگی هوا خودروها هستند چون می‌تواند علت آلودگی هوا، ریزگردها نیز باشد.

وی درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: به اعتقاد من در کشورمان خیلی از مجریان از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری، به جای ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن ساده‌ترین راه‌حل که حذف تقاضا است را انتخاب می‌کنند. در حقیقت صورت مساله را پاک می‌کنیم و به مردم می‌گوییم حق ندارید از خودروی خود استفاده کنید. باید بپذیریم راهی که در دنیا تجربه شده است در کشورمان باید اجرا کنیم و هرکسی حق دارد یک اتومبیل داشته باشد ولی استفاده از اتومبیل یک مزیت و امتیاز اجتماعی است که هر فردی که متقاضی استفاده از این مزیت باشد باید هزینه‌های آن را به جامعه پرداخت کند به طوری که استفاده از اتومبیل مستلزم پرداخت عوارض، مالیات و حق بیمه است. در بسیاری از کشورها زمانی که شهروندان مجموعه این هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که استفاده از اتومبیل برای آنها به صرفه نیست. اما در کشور ما اینگونه نیست.

در رقابت بین حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی همیشه حمل و نقل عمومی بازنده بوده است

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در کشور ما متاسفانه این اصول رعایت نشده و حمل و نقل عمومی نیز هیچگاه پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده است. در حقیقت در رقابت بین حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی همیشه حمل و نقل عمومی بازنده بوده است. باید بپذیریم در حوزه ترافیک اصولی وجود دارد و دنیا از این اصول تبعیت کرده و ما نیز باید این اصول را اجرا کنیم. مادامی که معتقد به آزمون و خطا باشیم، مشکلات برای ما باقی خواهد ماند.

همدانی درباره ساعت اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: ساعات اجرای این طرح همانند طرح زوج و فرد خواهد بود و جریمه ورود به این محدوده برای خودروهایی که مجاز نیستند همانند طرح زوج و فرد، یک تخلف عبور ممنوع که جریمه آن معادل 100 هزار تومان می‌باشد، محاسبه می‌شود.

تاکنون شهرداری تهران هیچ مجوزی برای محدوده زوج و فرد نفروخته

وی در پاسخ به یکی از سوالات مخاطبان مبنی بر تعیین تکلیف مجوزهای طرح ترافیک فروخته شده است، گفت: تاکنون شهرداری تهران هیچ مجوزی برای محدوده زوج و فرد نفروخته و مجوزها مربوط به محدوده طرح ترافیک است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به پوشش 13 درصدی سطح شهر تهران توسط محدوده زوج و فرد گفت: برخی از مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک آرم خریداری کرده‌اند و شهرداری تهران با فروش این آرم‌ها اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را نیز به شهروندان داده است که اکنون نیز شهرداری تهران باید در این خصوص پاسخگو باشد.

از سال آینده سن فرسودگی خودروها نیز شرط اخذ طرح ترافیک می‌شود

همدانی تاکید کرد: در مصوبه شورای عالی ترافیک آمده است که الزاماتی که در محدوده طرح ترافیک لازم و الاجراست در محدوده زوج و فرد نیز باید رعایت شود. یعنی اگر خودرویی فرسوده حق ورود به طرح ترافیک را ندارد، همزمان نمی‌تواند به محدوده زوج و فرد نیز وارد شود. شهرداری تهران از سال آینده در صورت تصویب طرح LEZ در هنگام فروش مجوز طرح ترافیک باید به خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی مجوز را ندهد. در حقیقت معاینه فنی شرط گرفتن طرح ترافیک است که در آینده باید سن فرسودگی نیز به آن اضافه شود.

پلیس برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد قانون را اجرا نمی‌کند

وی درباره اعمال جریمه ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز گفت: درحال حاضر پلیس قانون را اجرا نمی‌کند؛ چراکه برای ورود به محدوده زوج و فرد که یک تخلف عبور ممنوع محسوب می‌شود براساس جداولی که قبلا هیات وزیران تصویب کرده است، جریمه 20 هزار تومان را اعمال می‌کند، اما طبق ماده (18) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ورود به محدوده‌های مصوب تخلف عبور ممنوع محسوب می‌شود و جریمه آن 100 هزار تومان است. به دلیل اینکه قبل از این قانون پلیس جداولی داشته که یکی از 171 ردیف موجود در این جداول ورود به محدوده طرح ترافیک با جریمه 20 هزار تومان بوده است اکنون نیز این جریمه را اعمال می‌کند. ضمنا قانونگذار به ازای هر یک ساعت تردد در محدوده یک جریمه را پیش بینی کرده است در حقیقت اگر فردی سه ساعت در محدوده تردد کند باید سه بار معادل 300 هزار تومان جریمه شود.

موتورسیکلت‌ها به معضل بزرگ شهر تهران تبدیل شده‌اند

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) نیز گفت: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که تقریبا تمام موتورسیکلت‌های شهر تهران کاربراتوری هستند و زیر یک درصد موتورسیکلت انژکتوری در شهر تهران تردد می‌کنند. بی‌تردید کنترل موتورسیکلت کار بسیار سختی است و امروز این وسیله نقلیه در شهر تهران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. برهمین اساس در توافقی با شهرداری تهران مقرر شد کنترل موتورسیکلت‌ها تنها در محدوده بسیار کوچکی انجام شود.

پلاک موتور سیکلت‌ها اصلاح می‌شود

همدانی تاکید کرد: البته در وزارت کشور کارگروهی با عنوان ساماندهی مورسیکلت‌ها تشکیل شده که یکی از موضوعات مورد بررسی این کارگروه اصلاح پلاک موتورسیکلت‌ها است چرا که در حال حاضر پلاک‌ موتورها با دوربین‌های نظارتی قابل تشخیص و کنترل نیستند. برهمین اساس باید محل نصب پلاک‌ها و ابعاد آنها برابرضوابطی خاص تعیین شود تا توسط دوربین‌ها قابل رویت و کنترل شوند.

ترخیص 700هزار موتورسیکلت ازموتورسیکلت‌ها از پارکینگ‌ها در گرو مراجعه صاحبان آنان

وی ادامه داد: هر تخلفی که برای خودروها در قانون در نظر گرفته شده برای موتورها نیز باید اجرا شود. علاوه بر این شش تخلف هم در قانون برای

موتورسیکلت مشخص شده که اگر توسط پلیس مشاهده شود، برای بار اول یک هفته، بار دوم یک ماه در پارکینگ متوقف می‌شود؛ اما در قانون برای ارتکاب این شش تخلف برای مرتبه سوم هیچ اظهارنظری نشده است. در حال حاضر حدود 700هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها متوقف شده که بیش از شش ماه است صاحبان آن برای ترخیص موتورسیکلت خود مراجعه نکرده‌اند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: مجازات‌های موجود برای موتورسیلکت‌ها اثربخش نبوده است و برهمین اساس دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه کند و در موضوع افزایش مجازات موتورسیکلت‌های متخلف مورد بررسی قرار گیرد و قوانین موجود اصلاح شود.

همدانی با رد برخی اظهارنظرها درخصوص ایجاد موقعیت برای رفت و آمد اقشار مرفه جامعه در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا(LEZ) گفت: تقریبا همه خودروهای تولید داخل کشور می‌توانند وارد این محدوده شوند. در حال حاضر در تهران 3.5 میلیون خودروی شخصی وجود دارد که تنها 350 هزار خودرو فرسوده یا کاربراتوری هستند. این یعنی 10 درصد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند تحت‌الشعاع این طرح قرار می‌گیرند. برابر مطالعات دانشگاه شریف این 10 درصد از خودروها معادل 50 درصد آلودگی شهر تهران را ایجاد می‌کنند. در حقیقت 350 هزار خودرو معادل 3 میلیون و 200 هزار خودروی دیگر ایجاد آلایندگی می‌کند.

مشکل اساسی خودروهای تولید کشور قبل از سال 82 هستند

وی ادامه داد: در هنگامی که میزان سرطان، سقط جنین و انواع بیماری‌های دیگر به دلیل آلودگی هوا در شهر تهران آمار فزآینده‌ای دارد استفاده فردی از خودروی فرسوده مانند این است که با شمشیری در سطح شهر تهران جولان می‌دهد و باعث مرگ دیگران می‌شود. در این طرح حتی خودروی پراید نیز می‌تواند وارد محدوده شود مشروط بر اینکه بتواند گواهی معاینه فنی را دریافت کند. براین اساس مشکل اساسی خودروهای تولید کشور قبل از سال 82 هستند.

در اجرای طرح LEZ هیچ استثنائی بین خودروهای دولتی و خودروهای غیر دولتی نیست

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره وجود استثناء به ویژه برای خودروهای دولتی و خودروهایی که دارای پلاک نظامی هستند در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: در این طرح هیچ استثنایی دیده نشده و اتفاقاعقیده دارم که چه بهتر است این طرح از خودروهای دولتی آغاز شود.

همدانی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه طرح LEZ تنها تنها برای شهر تهران است و یا برای سایر شهرهای کشور نیز قابلیت اجرا دارد، گفت: مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خواست یک استان نیست و در حال حاضر در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنیم. اولویت با این سه شهر است که وضعیت طرح زوج و فرد را اصلاح کند و اگر سایر شهرستان‌ها تصمیم بر اجرای محدودیت گرفتند نیز می‌توانند از طرح محدوده کاهش آلودگی هوا با ضوابط تعیین شده استفاده کنند.

وی درباره تردد وسایط نقلیه عمومی فرسوده در طرح LEZ گفت: طبق بررسی انجام شده در تهران حدود 78 هزار تاکسی وجود دارد که قریب به 14 هزار دستگاه از این تاکسی‌ها فرسوده هستند و حدود 2200دستگاه تاکسی فرسوده در محدوده زوج و فرد تردد می‌کند. بر این اساس از شهرداری تهران انتظار می‌رود اگر در اجرای این طرح مصمم است، و می‌خواهد وزارت کشور را در اجرای آن همراهی کند، از نوسازی این 2200 دستگاه تاکسی فرسوده شروع کند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: در طرح LEZ هیچ تفاوتی میان تاکسی، اتوبوس و خودروی شخصی وجود ندارد؛ چراکه تاکسی‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا با توجه به پیمایش بیشترشان دارند. در سنوات گذشته به دلیل عدم تأمین منابع مالی لازم برای نوسازی تاکسی‌ها این نوسازی انجام نشده و در ابتدای اجرای این طرح باید شهرداری تهران به نوعی همت کند و با تأمین منابع مالی لازم نوسازی ناوگان تاکسیرانی را انجام دهد.

در طرح LEZ ملاک فرسودگی خودروها و معاینه فنی است

همدانی تاکید کرد: در طرح محدوده کاهش آلودگی هوا فعلا با استاندارد خودروها که ازآن با نام یورو تعبیر می‌شود، کاری نداریم و تنها ملاک فرسودگی خودروها و معاینه فنی است.

وی ادامه داد: این طرح در هنگام تشدید آلودگی هوا از درب منازل اجرا نمی‌شود و هنگامی که شاخص AQI به عدد 150 برسد و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد، محدوده زوج و فرد در همین مرزهای فعلی به اجرا در می‌آید.

بررسی کاهش عوارض خودروهای هیبریدی درهیات وزیران

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره قیمت بالای خودروهای هیبریدی و برقی در کشور نیز گفت: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. برای محقق شدن این امر استفاده از موتورهای برقی در خودروها یکی از راهکارهای موجود است. علاوه بر خودروهای هیبریدی امروز استفاده از خودروهای هیدروژنی به عنوان نسل بعدی خودروها مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که در ژاپن تکنولوژی هیبریدی منسوخ و استفاده از خودروهای هیدروژنی آغاز شده، ما نیز در کشورمان چاره‌ای جز استفاده از این تکنولوژی‌ها را نداریم. برای تسهیل شدن استفاده از این تکنولوژی‌ها در هیات وزیران، بحث کاهش عوارض این خودروها در حال بررسی است.

همدانی ادامه داد: باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که تولید این خودروها در کشور آغاز شود و مادامی که تکنولوژی تولید خودرو مربوط به دهه هشتاد میلادی باشد، قطعا با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم و تفاوت قیمت خودروهای هیدروژنی و خودروهای تولیدی امروز زیاد خواهد بود. البته اختلاف قیمت خودروهای هیبریدی و بنزینی در همه جای دنیا وجود دارد و خودروهای هیبریدی کمی گرانتر هستند.

وی درباره انجام کارهای کارشناسی بر روی طرح LEZ گفت: قبل از شروع بررسی این طرح گزارشاتی توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تهیه شد که این شرکت با استفاده از مشاوران خارجی خود و استفاده از تجربیات شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا، جوانب مختلف این طرح در کشورمان را مورد بررسی قرار داده بود و امیدواریم بتوانیم با اجرای تدریجی این طرح، وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها را بهبود دهیم.

طرح زوج و فرد به صورت دائمی در هیچ شهری از جهان اجرا نمی‌شود

مساحت محدوده زوج و فرد برابر با 2 شهر اراک و قزوین است

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تایید کرد: طرح زوج و فرد به صورت دائمی در هیچ شهری از جهان اجرا نمی‌شود؛ اما طرح LEZ تقریبا در تمام پایتخت‌های اروپایی در حال اجرا است. تمامی شهرهای اروپایی در اجرای طرح زوج و فرد به این نتیجه رسیده‌اند که اثربخشی این طرح در حد انتظار نبوده؛ به طوری که آتن در سال 1982 در محدوده 13 کیلومتر مربع این طرح را برای اولین بار اجرا کرد. در حالی که طرح زوج و فرد در تهران در محدوده 89 کیلومتر مربعی به اجرا در آمد یعنی مساحتی برابر با 2 شهر اراک و قزوین.

همدانی ادامه داد: بسیاری از شهرهای اروپایی از جمله مکزیکوسیتی و پاریس طرح زوج و فرد را برای یک روز در سال به اجرا گذاشته بودند و تهران تنها شهر جهان است که شهروندان آن سه روز در هفته و از سال 84 از ورود به محدوده منع شده‌اند. در حقیقت هیچ کجای دنیا مشابه طرح زوج و فرد تهران را ندارند.

اجرای طرح LEZ در پاییز فرصت مناسبی است

وی درباره انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران برای اجرای طرح LEZ در شهر تهران گفت: در زمستان حساسیت نسبت به آلودگی هوا بیشتر است و در زمانی که افراد جامعه نسبت به موضوعی حساسیت دارند فرصت مناسبی برای تصویب تثبیت طرح خواهد بود. همچنین مشکلات آلودگی هوا نسبت به صنوات گذشته نسبت به ارتقاء کیفیت سوخت کمتر شده، برهمین اساس اجرای این طرح در پاییز سال جاری فرصت مناسبی است.

پلیس متخلفان ورود به محدوده زوج و فرد را کنترل نمی‌کند

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به عدم کنترل محدوده زوج و فرد در شهر تهران افزود: در تهران از یک میلیون خودرویی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، 300 هزار دستگاه متخلف هستند ولی هیچ تخلفی توسط پلیس به ثبت نمی‌رسد. در حقیقت طرح زوج و فرد در تهران یک طرح سوری است که از زمانی که دوربین‌ها نصب شده‌اند، کنترلی روی آن وجود ندارد. در گذشته افسران پلیس این محدوده را کنترل می‌کردند؛ اما از زمانی که دوربین‌ها نصب شده پلیس مسئولیت جریمه‌ها را برعهده نگرفته و این طرح برای شهروندان تهرانی یک بار روانی دارد.

اجرای طرح LEZ بار روانی طرح زوج و فرد را از بین می‌برد

همدانی تاکید کرد: اگر محدوده زوج و فرد در تهران به صورت کامل کنترل شود باید روزی 300 هزار خودرو اعمال قانون شوند و این یعنی در یک ماه 9 میلیون برگه جریمه باید توسط پلیس صادر شود و تقریبا هر 10 روز یک بار به اندازه تمامی خودروهای درون شهر تهران باید برگه جریمه صادر شود. برهمین اساس می‌خواهیم یک طرحی که تنها بار روانی برای شهروندان دارد به طرحی درست کارشناسی شده که تجربه جهانی را نیز به همراه دارد، تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم کشورهایی که خودشان اتومبیل را اختراع کردند و ما از آنها این تکنولوژی را گرفته‌ایم، امروز برای مدیریت خودروها چه طرح‌هایی را استفاده می‌کنند ما نیز باید از این تجربیات استفاده کنیم.

افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ظرف یک ماه آینده

پلیس بانک‌های اطلاعاتی خود را به سرورهای وزارت کشور متصل کنند

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: با پلیس جلسات متعددی داشتیم تا بانک‌های اطلاعاتی خود را به سرورهای وزارت کشور متصل کنند که با انجام این کار این سامانه می‌تواند به صورت رسمی افتتاح شود.

ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی اعتماد را به شهروندان بازمی‌گرداند

همدانی افزود: موضوع معاینه فنی در سنوات گذشته در کشور ما دستخوش مشکلات بسیاری شده و برخی اظهارنظرهای مسئولان در گذشته باعث شده اعتماد عمومی نسبت به معاینه فنی در کشور کم شود. سعی کرده‌ایم با ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی این اعتماد را به شهروندان بازگردانیم، در حال حاضر نیز از 438 مرکز معاینه فنی حدود 398 مرکز به سامانه وصل شده‌اند و میان‌افزاری درسامانه طراحی شده که از هرگونه دخالت دستی جلوگیری می‌کند و نتایج به صورت سیستماتیک وارد سامانه می‌شود.

وی با تاکید بر کم شدن احتمال تخلف در نتایج معاینه فنی در سیستم یکپارچه معاینه فنی گفت: با این سیستم هیچ خودرویی نمی‌تواند بدون حضور فیزیکی گواهی معاینه فنی دریافت کند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور توجه به ارتقاء کیفیت سوخت دیزل را یکی دیگر از مشکلات آلودگی شهر تهران خواند و افزود: در دنیا به جای سوخت دیزل به سراغ ULST رفتند که مقدار گوگرد موجود در گازوئیل باید به کمتر از 10 PPM برسد. این در حالی است که در کشور فاصله زیادی با این استاندارد داریم و هنوز نتوانسته‌ایم کیفیت سوخت دیزل در کلانشهرها را به 50 PPM برسانیم. این در حالی است که مصوباتی داریم که باید گوگرد سوخت دیزل را به 40 PPM برسانیم.

همدانی ادامه داد: باید برای حل مشکل آلودگی هوا در شهر تهران نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی داشته باشیم. در این بخش سرمایه‌گذاری زیادی نشده است. در همه جای دنیا زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را دولت‌ها فراهم می‌کنند. در کشور ما از حدود 680 کیلومتر خط متروی مصوب در شهرهای بزرگ حدود یک سوم هنوز شروع به کار نکرده‌اند. پروژه مترو که از سال 1349 پایه‌گذاری شده است هنوز پس از گذشت 45 سال زیرساخت‌های مترو در کلانشهرها کامل نشده است.

به حمل و نقل غیرموتوری نگاه ویژه‌ای داشته باشیم

وی تاکید کرد: باید به حمل و نقل غیرموتوری نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و بحث پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را با اصول شهرسازی در کشورمان سازگار کنیم. متاسفانه به لحاظ فرهنگی و شهرسازی در کشور زمینه دوچرخه‌سواری وجود ندارد و همچنین پیاده‌راه‌های مناسب نیز در کلانشهرها ساخته نشده است. مترو در کشورمان در حالی ساخته شده که کمتر از 20 درصد آن دارای آسانسور هستند و این یعنی معلولان، جانبازان و مادرانی که با کالسکه قصد تردد دارند، نمی‌توانند از مترو استفاده کنند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به بخشنامه ابلاغی از سوی وزیر کشور به همه استان‌ها برای ایجاد پیاده‌راه و تبدیل برخی خیابان‌های شهر از سواره به پیاده گفت: در اجرای چنین بخشنامه‌هایی شاهد برخی مقاومت‌ها از سوی کسبه و مردم هستیم؛ چراکه در دوره‌ای کوتاه مدت کسب و کار افت می‌کند و برخی کسبه مخالف چنین طرح‌هایی هستند.

همدانی تاکید کرد: در تقویم بسیاری از کشورهای جهان روز بدون اتومبیل در روز 31 شهریورماه برای ارتقاء سطح فرهنگی شهروندان وجود دارد و در یک روز از سال محدودیت‌های خاصی برای استفاده از اتومبیل وضع می‌شود که از تجربیات موفق آن می‌توان به جاکارتا و آمستردام اشاره کرد؛ اما در کشور ما روز 26 آذر که روز حمل و نقل بود از سال 93 به بعد از تقویم حذف شد؛ البته با مکاتباتی که انجام دادیم، اعتراضات خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌ایم؛ اما این روز متاسفانه به تقویم بازنگشت. بی‌تردید برای بهبود کیفیت هوا، فرهنگ‌سازی بحث بسیار مهمی است و باید تک تک شهروندان بدانند که در این زمینه نقش موثری دارند. تشکیل کمپین‌های مختلف در این زمینه اثرات بسیار مثبتی دارد و امروز در شبکه‌های اجتماعی این اتفاق افتاده است.

پلیس باید در طرح LEZ مسئولیت‌پذیر باشد

پلیس نمی‌تواند برخی از مواد قانون را اجرا کند و برخی دیگر را اجرا نکند

وی با تاکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری پلیس راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: پلیس علاقه‌مند است مسئولیت کمتری برعهده داشته باشد، اما این امر نشدنی است. پلیس می‌خواهد جریمه کردن را به معاینه فنی متصل کند و معاینه فنی را به شهرداری‌ها مرتبط می‌داند تا از این طریق خود مستقیم خودروهای متخلف را تشخیص ندهد؛ اما ما اصرار داریم که پلیس باید تشخیص و جریمه متخلفان را خود برعهده بگیرد. قطعا پلیس نمی‌تواند برخی از مواد قانون را اجرا کند و برخی دیگر را اجرا نکند.

عدم همکاری پلیس طرح LEZ را ابتر می‌کند

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: نگرانی پلیس و شیوه‌ای که دنبال می‌کند با هدف بزرگی که ما در کاهش آلودگی هوا دنبال می‌کنیم سازگار نیست. پلیس باید مسئولیت خود را بپذیرد و این طرح را به عنوان یک پروژه برای خود در نظر بگیرد. قطعا اگر پلیس پای کار باشد، این طرح به خوبی اجرا می‌شود؛ ولی در صورت عدم همکاری پلیس این طرح یک طرح ناقص و ابتر خواهد بود.

همدانی ادامه داد: سردار مومنی جانشین فرمانده انتظامی کشور از این طرح استقبال بسیار خوبی کردند و همراهی خوبی داشتند همچنین سردار مهری فرماندهی پلیس راهور ناجا نیز همکاری و همراهی خوبی دارد، اما همراهی که در بدنه پلیس باید وجود داشته باشد، فعلا ایجاد نشده است.

وی درخصوص تاثیر اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا بر اشتغال و شهرسازی گفت: محدوده‌های دائمی مانند طرح ترافیک در دراز مدت روی اشتغال و شهرسازی تاثیر می‌گذارد؛ اما طرحی که ما دنبال می‌کنیم به دنبال اینکه گروه خاصی از خودروهای آلوده کننده را هدف قرار می‌دهد تبعات کمتری نسبت به محدوده‌های دائمی دارد، اما بی‌تردید تبعات شهرسازی و اجتماعی این طرح بر زندگی مردم قابل مشاهده است.

افزایش معافیت معاینه فنی خورودهای نو از اشتباه‌ترین مصوبات مجلس بود

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با انتقاد از افزایش معافیت معاینه فنی خودروهای صفر گفت: مساله معاینه فنی در سال‌های گذشته قربانی اختلاف دیدگاه‌های وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی شد. در مقطع زمانی سال 87 تا 89 این اختلاف دیدگاه‌ها باعث شد که در قانون معافیت خودروهای صفر از دو سال به پنج سال افزایش یابد که به نظر من از اشتباه‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی بود، چراکه حتی کشورهای تولیدکننده خودرو مانند ژاپن و آلمان معافیت معاینه فنی را برای خودروهای صفر سه سال اعلام کرده‌اند.

لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا هنوز در مجلس بررسی نشده است

همدانی تاکید کرد: دولت در سال گذشته لایحه‌ای با نام اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را به مجلس ارسال کرد که در آن پیشنهاد شده است که معافیت معاینه فنی خودروهای صفر از 5 به 3 سال کاهش یابد؛ اما تاکنون این لایحه در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی خطاب به همکاران خود در شوراهای ترافیک استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: شورای عالی در تمامی استان‌ها دبیرخانه دارد و مدیری تحت عنوان دبیر شورای استان مشغول انجام فعالیت‌ها در امر ترافیک استان‌ها است. ضمن اینکه در همه فرمانداری‌ها نیز دبیرخانه‌ای وجود دارد و فردی تحت عنوان دبیر شهرستان در آنجا کار می‌کند. انتظار من از همکارانم در استان‌ها و شهرستان‌ها این است که در چارچوب قانون کار کند و به وظیفه اصلی خود که ایجاد هماهنگی و سیاست‌گذاری است عمل کند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: باید همه کارهای انجام شده توسط این افراد در چارچوب سیاست‌های شورای عالی ترافیک باشد و انتظار می‌رود از برخورد سلیقه‌ای خودداری کند. همچنین باید در دخالت در کار دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها جدا خودداری کنند، چراکه وظیفه نداریم در کار شهرداری‌ها دخالت کنیم و حتی نظارتی هم که انجام می‌دهیم باید حتما در چارچوب قوانین باشد.

همدانی تاکید کرد: برهمین اساس در سال گذشته آیین‌نامه شوراهای ترافیک شهرستان‌ها را به هیات دولت ارسال کردیم که مورد تصویب قرار گرفت. در آیین‌نامه قبلی مصوب شده بود که فرمانداران در تمام کارهای شهرداری‌ها دخالت کند و این موضوع مشکلات بسیاری را به وجود آورده بود. در شهرها باید مشخص باشد که پاسخگو چه کسی است. اعتقاد داریم مسئولیت مشکلات ترافیکی شهرها را باید شهرداران برعهده بگیرند و پاسخگو باشند. برای محقق شدن این امر شهرداران باید از حمایت مدیران استانی برخوردار باشند.

ایسنا- میثاق اختر
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین