|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
امروز ترویج ازدواج آسان بر سر زبان همه مسئولان و خانواده‌ها است اما پای عمل که می‌رسد همان‌ها که شعار از ترویج آن می‌دادند پا پس می‌کشند و اینگونه تحقق ازدواج‌های آسان دیروز، امروز رویای دست نیافتی برای جوانان شده است.
نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد، علی(ع) پیشوای پارسایان با فاطمه(ع) برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.

 برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی علیهاالسلام داده اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند به همین مناسبت در خراسان جنوبی در مزار شهدای باقریه جشن ازدواج آسان 22 زوج جوان به میزبانی اداره کل اوقاف برگزار می‌شود.

ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبر در آن در پیشرفت یا انحطاط جامعه تاثیر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج بسیاری است؛ از جمله: تولید و بقای نسل، تکمیل و تکامل انسان، آرامش و سکون، پاک دامنی و عفاف و نتایج متعدد دیگر.

ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری آن بر اساس مقررات، آداب و رسوم صورت می‌گیرد.

البته شکی نیست که در انتخاب همسر باید راهی اندیشید تا زندگی زناشویی دچار نابسامانی نشده و کودکان پای به جهان نهاده حاصل آن دچار افسردگی و ماتم نشوند. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند با شناخت دو طرف مشکلات بعد از ازدواج را تا حد امکان کاهش دهد.

مشاوره قبل ازدواج  گامی برای کاهش مشکلات بعد از ادواج

صغری حجی‌پور مشاور و کارشناس خانواده در خراسان جنوبی در این زمینه می‌گوید: مسئله مشاوره قبل از ازدواج ضروری و مهم است مشاور با تجربه و دانش خود از افقی به مسئله ازدواج نگاه می‌کند که تخصصی تر است و به مسایلی دقت می کند که دو طرف به آنها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد:  یک مشاور طی گفتگو با طرفین و در صورت تشخیص انجام تست‌های لازم به شناختی از شخصیت دو طرف می‌رسد و این اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

حجی‌پور تصریح کرد: مشاور بعد از انجام مشاوره و رسیدن به شناختی نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام اطلاعات لازم را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا با نگاهی که به دو طرف قبل از شروع زندگی می‌دهد با بینش و آگاهی بیشتر و دقیقتر نسبت به هم وارد زندگی شوند و با شناخت از خصوصیات هم و رعایت آن در زندگی، به آرامش که هدف از ازدواج است برسند.

مریم محمدی کارمند 25 ساله‌ای که دوران عقد را پشت سر می‌گذارد، می‌گوید: من از مشاوره قبل از ازدواج استفاده نکردم و با اینکه با همسرم نسبت فامیلی نداشتیم تحقیقات را به طور کامل انجام ندادم و قضاوت را بنا بر ظاهر مناسب همسرم قرار دادم  متاسفانه بعد از دوهفته متوجه اعتیاد همسرم شدم در حال حاضر وی با سوء استفاده از  صداقتم دو ملاک اصلی مرا برای ازدواج  که احترام به اعتقادات مذهبی و عدم اعتیاد وی بود؛ نادیده گرفته است و با دادن جواب‌های غیر منطقی حاضر به حل مشکل نیست.

وی که در آستانه جدا شدن از همسرش است، بیان کرد: بر اساس اعتماد به ظاهر طرف مقابل جلو رفتم و همسرم با پنهان کردن چهره حقیقی خود اعتماد مرا از خود سلب کرده است.

علاقه قبل از ازدواج بسیاری از جوانان با افکار از پیش ساخته و اندیشه های رؤیایی وارد زندگی زناشویی می شوند در حالی که تن دادن به ازدواج بدون هدف و روش سنجیده همانند قرار دادن اساس ساختمان بر روی زمینی سست و لرزان است که محلی برای زندگی اطمینان بخش نخواهد بود.

حجی‌پور در این زمینه با تاکید بر اینکه در دوران بلوغ گذرا و مقطعی است و نمی‌توان بر اساس آن یک زندگی تشکیل داد، بیان داشت: تصمیم گیری بر پایه احساسات تصمیم گیری بیشتر در بین دانشجویان و دانش آموزان مقطع دبیرستان دیده می شود.

همسرم بابت ارتباط در گذشته سرزنشم می‌کند

زهرا احمدی 26 ساله دانشجوی رشته حقوق در این زمینه می‌گوید: من با همسرم سه سال با وجود مخالفت خانوادهها رابطه دوستی داشتیم  اکنون که چهار سال از ازدواجمان می گذرد همسرم به علت ارتباط در گذشته مرا سرزنش می کند.

وی ادامه داد: خانواده من و همسرم هنوز با این مسئله کنار نیامدند و به همین علت مجبور شدیم به شهری دیگری برای زندگی مهاجرت کنیم.

 مشاور و کارشناس خانواده در این باره معتقد است: در این مواقع خانواده باید همراه وهمدم فرزندان باشند و به صورت فوری و مستقیم خواستار قطع این رابطه نباشند بلکه با مدیریت درست به فرزندان خود نقاط ضعف و قوت طرف مقابل را نشان دهند با همدل و همراه شدن می شود احساسات فرزندان  را مدیریت کرد و باید دراین مسیر همراه فرزندان شوند تا اینکه از نقطه مقابل فرزندان در آیند.

حجی‌پور با تاکید بر اینکه سن ازدواج باید مبتنی بر سه اصل بلوغ جسمانی، بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی باشد، عنوان کرد: فرد باید از لحاظ شخصیتی، توانمندی، پختگی و رشد به مرحله ‌ای برسد كه نه تنها نسبت به خود شناخت كافی پیدا ‌کند بلكه نسبت به فردی كه در نظر دارد با او ازدواج كند نیز شناخت كافی به ‌دست آورد.

 به اعتقاد این مشاور و کارشناس خانواده نسخه کلی برای سن ازدواج نیست برای خانمها از 18 تا 25 و آقایان 24 تا 30 مناسب است.

 وی ازدواج در سنین پایین را بهتر می داند ولی باید بر اساس عواطف کاذبی که نسبت به جنس مخالف معمولا در دوران دبیرستان شکل می گیرد؛ نباشد.

وی علاوه بر بلوغ فکری فرد برای پسرها استقلال مالی و مسئولیت پذیری و در دختران علاوه برمسئولیت پذیریی رشد عقلانی و احساسات در کنار یکدیگر و عدم وابستگی افراطی به خانواده را نشان از زمان مناسب برای رسیدن به سن ازدواج عنوان می کند.

به گفته وی با توجه به اینکه ازدواجها به سمتی پیش می رود که سن خانمها در بعضی مواقع از آقایان بالاتر است اگر دوطرف این مسئله را از روی عقل و منطق قبول کنند نمی تواند مشکل ساز شود.

حجی پور بیان داشت: خیلی وقت ها در نظر گرفتن موضوع سن منجر به هدر دادن زندگی دو جوان می شود.

اهمیت تحقیق قبل از ازدواج / عوامل مهم برای انتخاب همسر

مسأله‌ تحقیق‌ و شناخت‌ پیش‌ از ازدواج‌ از مسائل‌ بسیار مهم‌ و دارای‌ نقش‌ سرنوشت‌ ساز برای‌ خانواده‌هاست‌ در تحقیق امکان شناخت کامل و دقیق از طرف مقابل نیست چه‌ بسا کسانی‌ سال‌ها با یکدیگر زندگی‌ کرده‌ و هنوز شناخت‌ دقیقی‌از هم‌ ندارند تحقیق صحیح، موجب‌ کاسته‌ شدن‌ اختلافات‌ خانوادگی‌ ناشی‌ از عدم‌ شناخت‌ می ‌شود.

روش تحقیق، بستگی به‌ شخص‌ تحقیق کننده‌ و چگونگی‌ به‌ کارگیری‌ آن‌ نیز دارد؛ انجام تحقیق باید با فراست و مهارت همراه باشد تا موثر واقع شود.

حجی پور نزدیک بودن افکار دو طرف را در مسایل اعتقادی، اقتصادی و  حتی ویژگی های شخصیتی و سطح فرهنگ خانوادهها را مهم می‌داند.

خانواده قداست دارد

 نوشین مالکی وکیل خانواده در مورد سطح فرهنگ خانوادهها معتقد است: افرادی که از سطح فرهنگ بالایی برخوردار هستند کمتر دچار بحران خانوادگی می‌شوند زیرا فرهنگ بالا به انسان یاد می دهد که به اختلاف و نظرات طرف مخالف احترام بگذارند و همدیگر را با تفاوت‌هایشان بپذیرند.

به گفته مالکی عوامل موثر در ازدواج موفق ریشه ای است و به دوران کودکی بر می گردد، خانوادهها مسئولیت پذیری را به فرزندان یاد دهند.

وی عنوان کرد: والدین به فرزندان یاد دهند که خانواده قداست دارد، دوستی ها قداست دارد.

وی می گوید: از همان درورا ن کودکی به فرزندان بیاموزند که به جنس مخالف درابتدا به چشم یک انسان نگاه کنند نه به عنوان جنس دختر یا پسر تا آینده  زمانی که در دانشگاه کنار یکدیگر قرار می گیرند به شخصیت انسانی هم احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: وقتی دو جوان ازدواج می کنند و با حضور درجامعه، ارتباط با جنس مخالف در حد و عرف و شرع دین باشد زن به مرد و مرد به همسرش به عنوان یک فرد قابل احترام  و دارای حقوق و ارزش انسانی نگاه کند.

 وی معتقد است: ما فرزندان مان را برای همسر شدن تربیت نمی کنیم آمادگی برای ازدواج و تشکیل یک خانواده یک مقوله طولانی است و باید از همان دوران بچگی آغاز شود.

این وکیل پایه یک دادگستری و خانواده بیان داشت: والدین به علت مشغله های زیاد نمی توانند برای تربیت فرزندان  وقت بگذارند.

مشکلات در خانواده  و توقعات بالای جوانان


مالکی بیشترین مراجعه را به دادگاه خانواده به علت مشکل فساد اخلاقی و خیانت در خانواده، اعتیاد و عدم مسئولیت پذیری دانست و گفت: امروزه به علت مشکلات مالی و نبود شغل مناسب با موقیعت اجتماعی بعضی از آقایان حاضر به کار با درآمد پایین نمی شوند و به همین راحتی یک خانواده از هم می پاشد.

 این وکیل خانواده بیشترین مراجعه کننده به دادگاه خانواده را در دوران عقد دانست و گفت: افراد مراجعه کننده به دفتر وکلا نمی تواند آمار مناسبی باشد چه بسیار زن ومردی که به علت گذشت چند سال از زندگی مشترک با وجود طلاق عاطفی و سختیهای موجود مجبورند در سکوت زندگی کنند و بسوزند و بسازند.

به گفته وی با اهمیتی که اسلام برای زن قائل شده است ولی متاسفانه در قانون خانواده در کشور ما از زن حمایتی نمی شود علی رغم اینکه احترام به زن دستور دین اسلام است.

 مالکی معتقد است در گذشته اگر اسم طلاق در خانواده ای برده می شد به عنوان یک فاجعه به آن نگاه می کردند ولی متاسفانه امروزه زشتی طلاق در خانواده کم رنگ شده است باید با بررسی ریشه ای جلوی این اتفاق منفور و ناپسند را گرفت.

حجی پور مشاور خانواده در خراسان جنوبی موانع ازدواج را انتظارات و توقعات بالا دانست و افزود: این عوامل باعث می شود بهترین ایام از زندگی یک فرد که سن مناسب برای ازدواج است را از دست بدهند.

وی با آرزوی خوشبختی برای جوانان گفت: با تعدیل انتظارات و توکل به خداوند و کمک خواستن از خداوند به بهانه های کم اهمیت فرصت ازدواج را در سن مناسب از خود نگیرند.

ثبت 4600 واقعه ازدواج در خراسان جنوبی / کاهش ازدواج در استان

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به تعداد ازدواج‌ها در شش ماه اول سال جاری می‌گوید: چهار هزار و 671 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 10.5درصد کاهش داشته است.

علی پورحسین عنوان کرد: بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی 20 – 24 و زنان بین گروه سنی 15- 19 سال در شش ماه اول سال جاری در خراسان جنوبی بوده است.

وی افزود: 432 واقعه طلاق از ابتدای امسال تاکنون به ثبت رسیده است که به علت کاهش ازدواج تعداد طلاقها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی بیشترین طلاق ثبت شده مردان را در گروه سنی 25- 29 سال و زنان را در گروه سنی 20 - 24 سال دانست.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: از هر 10 ازدواج یکی در استان به طلاق منجر می شود.     
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین