»
کد خبر: ۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران آماده مذاكره با گروه ۱+۵ تا رسيدن به نتيجه است، گفت: آماده‌ايم با چشم باز، با دقت و اصرار بر حقوق ملت خود وارد گفت‌وگو شويم و به دنبال مذاكره براي مذاكره نيستيم.
«محمدجواد ظريف» شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با بيان اينكه ايران براي مذاكره و پيشبرد آن آمادگي كامل دارد و به دنبال مذاكره براي مذاكره نيست، ابراز اميدواري كرد هر چه سريعتر اين گفت و گوها به نتيجه برسد.

وي درباره اهداف ديپلماسي ايران در نيويورك گفت: اعتقاد و اطمينان ما اين است كه جمهوري اسلامي ايران در مدت حضور در نيويورك توانست به طور فزاينده‌اي فضاي عمومي دنيا و آمريكا را تغيير دهد.

ظريف با تاكيد بر اينكه اين تغييرات هدفمند به نفع ملت ايران تمام شد، افزود: ايران توانست با ديپلماسي پويا و توانمند خود، توهمي كه از كشورمان به عنوان يك خطر ياد مي‌شد را از بين ببرد و نظر آمريكا و جهان را در جهت منافع ايران اسلامي تغيير دهد.

وزير امور خارجه در ادامه خاطرنشان كرد: ايران توانست تمام نقشه‌هاي رژيم صهيونيستي و لابي آنان در آمريكا را نقش بر آب كند.

** چهره جديدي از ايران به جهانيان ارايه شد

وي خاطرنشان كرد: نه تنها تصوير غيرواقعي از ايران در سفر رييس جمهوري به نيويورك شكسته شد بلكه دكتر روحاني توانست با روش گفتمان به مردم آمريكا و جهان اين پيام را برساند كه ايران از حق خود عدول نمي‌كند؛ ضمن آنكه كشورمان توانست با پرده برداشتن از سياه‌نمايي‌هاي رژيم صهيونيستي، نماي جديدي از ايران را به جهانيان ارايه كند.

ظريف در ادامه گفت: ديپلماسي ايران در سازمان ملل همچنين اجازه نداد نمايندگان رژيم صهيونيستي بار ديگر با مظلوم‌نمايي برخي از هيات‌هاي حاضر در اين سازمان را با خود همراه كند و اين بار ترفند رژيم صهيونيستي براي حاضران آشكار شد.

وي در اين رابطه توضيح داد: در آخرين ديدار خود با «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل، وي حضور جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل را ستود و گفت كه حضور هيات ايراني سبب شد تصوير جديدي از كشورمان در برابر دنيا پديدار شود.

وزير امور خارجه افزود: سفر هيات ايراني به نيويورك عامل تحقق حماسه سياسي و كامل شدن حماسه‌اي بود كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد داشتند.

ظريف با تاكيد بر اينكه صهيونيست‌ها نيز به دروغ پردازي‌هاي‌ نتانياهو اذعان دارند، گفت: در روزنامه نيويورك تايمز مقاله‎اي با تيتر «نتانياهو سياست‌هاي گذشته نخ‌نما شده است» به نگارش درآمد كه نشان از توفيق جمهوري اسلاي ايران در اين سفر است.

وي به تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي در سازمان ملل براي مقابله با ديپلماسي ايران اشاره كرد و گفت: نخست وزير رژيم صهيونيستي كه بزرگترين تهديد در منطقه است، تلاش كرد براي فرار از اصل موضوع اشغال‌گري و تجاوز به حقوق ملت فلسطين، فضا را به سمت و سوي ايران منحرف كند اما امسال توفيقي به دست نياورد.

** علاقه‌مندم ديدارهاي خود در سازمان ملل را مكتوب منتشر كنم

وزير امور خارجه حضور هيات ايران در سازمان ملل را حضور نمايندگان ملت حاضر در پاي صندوق‎هاي راي توصيف كرد و گفت: جمهوري اسلامي با حمايت مردم داراي قدرت است زيرا اصالت قدرت در توپ و تانك نيست.

وي افزود: با توجه به اين پشتوانه، در مقابل بزرگترين قدرت‌هاي جهان از مواضع به حق خود كوتاه نمي‌آييم.

ظريف گفت: علاقه‌مندم ديدار‌هايي را كه در آنجا به نمايندگي از مردم ايران داشتم منتشر كنم تا مردم متوجه شوند در آنجا چه گذشت.

وي با يادآوري اينكه ايران اسلامي منافع و آرمان‌هاي خود را در سلاح هسته‌اي نمي‌بيند، افزود: به آنها گفتيم كه بايد با احترام، حقوق ملت ايران را بپذيريد؛ ضمن آنكه تاكيد كرديم به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم و خود قرباني سلاح‌هاي كشتار جمعي هستيم؛ بنابراين نمي‌توانيد با تحريم و تهديد مردم ايران به خواسته‌هاي خود برسيد.

رييس دستگاه ديپلماسي خارجي ايران ادامه داد: امنيت جمهوري اسلامي از حضور هميشگي و شگفت‌انگيز مردم در انتخابات و عرصه‌هاي مختلف سياسي ناشي مي‎شود از اين رو ايران احتياج ندارند به كشور يا كسي امتياز بدهد؛ فقط بايد بتوانيم بهانه‌ها را از دست بدخواهان ايران اسلامي بگيريم.

** حسن نيت در مذاكرات فراموش نشود

وزير امور خارجه درباره محتواي مذاكرات نيز گفت: در روابط خارجي عرف بر اين است گفتمان جلسات ديپلماتيك مطرح نشود؛ فكر مي‎كنم اعتمادسازي از اين نقطه پديدار مي‌شود تا بتوانيم به صورت جدي مذاكره كنيم؛ هرچند در مذاكرات نبايد حسن نيت را فراموش كنيم.

وي افزود: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري، اعتمادي به طرف‌هاي مقابل نداريم اما در مجموع وزيران امور خارجه آمريكا و چين سخنان مثبتي مطرح كردند و حق ايران را در داشتن فناوري هسته‏اي به رسميت شناختند.

ظريف تاكيد كرد: آنها در سخنان خود نكاتي از غني‌سازي اورانيوم نيز مطرح كردند كه درست نيست بنده در يك بحث علني به آن اشاره كنم.

** نبايد كاري كنند كه اعتماد مردم ايران خدشه‌دار شود

رييس دستگاه ديپلماسي خارجي ايران خاطرنشان كرد: فشار لابي صهيونيست سبب ايجاد برخي تغييرات در نظرات هيات‏ها شد كه اين هم قابل درك است و هم قابل تاسف.
وي افزود: به طور كلي فضا در مذاكرات ۱+۵ بسيار مساعد بود؛ اما ذكر اين نكته ضروري است كه نبايد اقداماتي انجام شود كه اعتماد مردم ايران را خدشه‌دار كند؛ در واقع بايد اقدامات عملي در مسير اعتمادسازي صورت گيرد.

ظريف تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همانطوري كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، آماده است با چشم باز، با دقت و با اصرار بر حقوق حقه خود وارد مذاكره شود زيرا ما به توانمندي و حقانيت خود اعتقاد داريم.

** راه حلي كه حقوق مردم ايران را به رسميت نشناسد، باطل است

وي بار ديگر با تاكيد بر اينكه ايران اسلامي تلاش دارد در مذاكرات خود با ۱+۵ به يك راه حل مناسب دست يابد، تصريح كرد: راه حلي كه حقوق مردم ايران را به رسميت نشناسد، راه حل نيست؛ در واقع مسيري كه حقوق ملت ايران را زير پا بگذارد و به رسميت نشناسد، باطل و غيرقابل قبول است.

رييس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه ايران فناوري هسته‌اي صلح‌آميز خود را با كمك دانشمندان جوان و متخصص داخلي بومي و پيشرفت كرده است، افزود: قدرتي نمي‌تواند با تحريم، فشار و خيال‌بافي ايران را از ادامه برنامه‌هاي صلح آميز هسته‎اي‌اش ناكام كند.

ظريف ادامه داد: جهان بايد به دنبال آن باشد تا برنامه هسته‎اي صلح‌آميز ايران با نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي - كه همواره بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ما نظارت دارد - با شفافيت به پيش رفته و توليدات مورد نياز خود را تامين كند.

وي گفت: اميدواريم مسوولان آژانس با ديدگاه رسيدن به راه‌حل، وارد مذاكره شوند و از اين سازمان به عنوان ابزاري براي «اعتمادسازي استفاده شود، نه فشار».

** سعيد جليلي نيز با سران هيات آمريكايي ديدار دوجانبه داشت

رييس دستگاه ديپلماسي ايران با يادآوري اينكه وي نخستين مقام ايراني نيست كه در جريان مذاكرات با ۱+۵ با يك مسوول آمريكايي ديدار دوجانبه مي‌كند، گفت: پيش از اين نيز دكتر جليلي با آقاي ونس به عنوان رييس هيات آمريكايي در مذاكرات ۱+۵ ، ديدار دوجانبه داشت.

ظريف افزود: تفاوت اين دو ديدار آن است كه اين بار رييس هيات آمريكايي در سطح وزير بود؛ اين مهم در جلسات بين‌المللي امري طبيعي به شمار مي‎رود.

وي يادآورشد: وزير امور خارجه آمريكا شخصا درخواست كرد كه با من ديدار و گفت‌وگو داشته باشد، من نيز گفت‌وگوي مختصري در راهروي شوراي امنيت ملي سازمان ملل با وي داشتم.

به گفته وي، اتاقي كه در آن عكس ديدار با جان كري ديده مي‌شود اتاق غيررسمي شوراي امنيت ملي است كه در صورت نياز، سران هيات‌ها در آنجا با يكديگر ديدار مي‌كنند.

وزير امور خارجه ادامه داد: شوراي امنيت ملي داراي سالني بزرگ است كه در آن جلسات رسمي برگزار مي شود؛ اتاق كوچكي نيز كنار اين سالن وجود دارد كه به تازگي بازسازي شده و اعضاي شوراي امنيت مذاكرات غير رسمي خود را در آن انجام مي‌‌دهند.

وي گفت: صحبتي كه در ديدار دوجانبه مطرح شد، بي‌اعتمادي ريشه‌دار ميان دو كشور بود و اينكه بايد با اين بي‌اعتمادي برخورد شود؛ موضوعي كه جان كري نيز آن را تاييد كرد؛ بويژه عدم اعتمادي كه مردم ايران نسبت به رفتار و عملكرد آمريكا دارند.

ظريف ادامه داد: جان كري در نهايت گفت كه رييس جمهوري آمريكا خواستار حل اين مساله بين دو كشور است و اينكه در كوتاه مدت به دنبال راه‌حل و نتيجه هستيم.

** اجازه نمي‌دهيم نتانياهو دستور كار مذاكرات هسته‌اي را تعيين و تكليف كند

رييس دستگاه ديپلماسي خارجي كشور درباره تغيير مواضع سران آمريكايي عليه كشورمان بعد از ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران بايد كاري كند كه شكاف ميان تندروها و كساني كه به دنبال منافع دولت آمريكا هستند بيشتر شود زيرا مانع از اجراي سياست‌هاي ديكته شده تندروها توسط دولت مي‌شود.

وي افزود: نبايد كاري كرد كه اين دو گروه به هم نزديك شوند زيرا تندروها از اقدامات خود دست نخواهند كشيد؛ آنها فكر مي‌كنند با اعمال فشار و ارعاب مي‌توانند اهداف خود را پيش ببرند.

ظريف با يادآوري نشست مشترك دولتمردان آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي و مطالب مطرح شده درباره ايران نيز خاطرنشان كرد: بعد از اظهارات مطرح شده عليه كشورمان به سرعت نسبت به آن واكنش نشان داده و موضع‌گيري كردم كه «با اين حركات زيگزاگي و پشتك وارو زدن، نمي‌توانيد اعتماد جلب كنيد و تحريم مردم نيز موثر نيست بلكه بايد به ملت ايران احترام بگذاريد؛ اين رويكرد با سخنان شما مبني بر اينكه سياستتان مبتني بر احترام متقابل است، مغايرت كامل دارد.»

وي خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستي بيش از ۲۲ سال است با عوام فريبي و طرح ادعاهاي تكراري فرصت ۶ ماهه ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي، سياست‎هاي تجاوزكارانه خود در فلسطين اشغالي را ادامه مي‌دهد و ضروري است كه جلوي اين اقدامات گرفته شود.

رييس دستگاه ديپلماسي خارجي ادامه داد: ۶ ماه، ۶ سال و ۶۰ سال ديگر هم صبر كنيد ايران به دنبال سلاح هسته‎اي نيست؛ سياست، ديدگاه و اعتقادات ايران در اين زمينه بارها تكرار و تاكيد شده كه مخالف هرگونه سلاح هسته‌اي است و براين اساس دروغ‌گويي نتانياهو بايد افشا شود.

ظريف افزود: نبايد اجازه دهيم نخست وزير رژيم صهيونيستي با ادامه روش مظلوم‌نمايي سياست‏هاي خود را به دنيا تحميل و باج‌گيري كند؛ نبايد اجازه دهيم وي دستور كار مذاكرات هسته‌اي ما را تعيين و تكليف كند.

وي با تاكيد براينكه رژيم صهيونيستي بزرگترين تهديد براي جهان است، افزود: اين رژيم ۲۰۰ كلاهك هسته‌اي و برنامه مخفي توليد كلاهك هسته‌اي بزرگتر را دارد؛ چگونه ممكن است به اين رژيم اجازه داد كه مدعي جهان عاري از سلاح هسته‌اي باشد در حالي كه جهان و منطقه را ناامن كرده است.

** تصور بازي برد – باخت اشتباه است

وزير امور خارجه در ادامه با تاكيد بر اينكه اكنون شرايط بين‌المللي تغيير كرده و تصور بازي برد ـ باخت اشتباه است، گفت: چنين تصوري در نتيجه منزوي كردن بازيگران جدي صحنه بين‌المللي به نتيجه باخت_ باخت منجر مي‌شود.

ظريف افزود: قدرتي كه مي‌توانست به قيمت ناامني ساير ملت‌ها، امنيت خود را تامين كند آمريكا بود اما يك هفته پس از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر، ناامني را در چهره مردم آمريكا ديدم؛ از اين رو نمي‌شود به قيمت ناامني ديگران، امنيت را براي خود كسب كرد زيرا مرزها به شدت كاهش يافته و ديگر بازي برد_ باخت وجود ندارد.

وي به بي‌اثر بودن تحريم‌هاي اعمال شده عليه كشورمان اشاره و خاطرنشان كرد: كشورهاي غربي با برقراري تحريم‌ها و فشار عليه كشورمان چه سودي بردند؟ اگر فشار و تحريم‌هاي آنها موثر بود اكنون شمار سانتريفيوژهاي ايران كه پيش از تحريم چند صد عدد بود، به ۱۸ هزار عدد نمي‌رسيد.

وزير امور خارجه گفت: اكنون با توجه به اين مسايل، پذرفتن حق غني‌سازي ايران و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي مي‌تواند بازي را براي دو طرف برد ـ برد كند؛ در واقع غرب بايد توهم اينكه مي‌تواند عليه ايران فشار و تحميلي را اعمال كند، كنار بگذارد.
منبع: ایرنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین