کد خبر: ۶۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
برخي رسانه‌هاي خاص اما پس از ماجراي دست دادن ظريف و اوباما با تمركز دوچندان روي اين موضوع بخش عمده‌اي از توليد محتواي خود در آخر هفته را معطوف به اين موضوع کردند.
آن سوي آتلانتيك، فرسنگ‌ها آن‌طرف‌تر، در قلب بزرگترين سازه شهري نظام سرمايه‌داري در كانون گردهمايي سران دنيا، ايران در كانون توجهات جهاني است. عالي‌ترين ديپلمات‌هاي كشورهاي مختلف جهان به ديدار وي می‌آيند تا از بسط و تعميق روابط و گسترش همكاري‌ها در دوران پساتحريم بگويند تا مبادا از مسير شتابان تغيير معادلات و ارتقاي جايگاه ايران در فضاي پسا توافق باز بمانند، همان چيزي كه خشم و ناراحتي نتانياهو را در پي داشته و سخنراني وي در مجمع عمومي اذعاني آشكار به شكست طرح انزواي ايران و يأس و نااميدي رژيم صهيونيستي از عدم توجه جهاني به وي و اقبال به سمت و سوي طرف ايراني بود اما كمي آن‌طرف‌تر از دفتر كارش در تهران و در برابر مجلس شوراي اسلامي جمعي چند ده نفره خود را نماينده بي‌چون و چراي مردم ايران جا می‌زنند و از عدم لغو تحريم‌ها بر اساس برجام سخن می‌گويند و با همين پيش فرض حكم به ابطال برجام می‌دهند بي‌آنكه بگويند اين ادعاها چه مبنا و پشتوانه حقوقي دارد و در كجاي برجام عدم لغو تحريم‌ها آمده است! پلاكارد نصب كرده و معترض هستند كه چرا پس از دو سال مذاكره تحريم‌ها لغو نشده است! كه به صراحت چندين و چند بند برجام و مفاد قطعنامه 2231 اين امر در فرآيندي مشخص و در چارچوب فرآيند اقدام متقابل انجام می‌پذيرد اما همين طيف آن هنگام كه قطعنامه‌هاي متعدد و مكرر و بي‌سابقه تصويب و تحريم‌هاي ظالمانه به كشور تحميل شد و عده‌اي آن را كاغذپاره خواندند هيچ صدايي به اعتراض نگشودند و حال مدعي برجام شده‌اند؛ برجامي كه محتويات و مفاد مشخصي دارد و به‌وضوح داده‌ها و ستاندهاي دو طرف در آن تشريح و تبيين شده اما دلواپسان موج واكنش خود را روي فركانس ديگري تنظيم كرده‌اند. همزمان در روزهايي كه برجام در آستانه تعيين تكليف نهايي است، كماكان موج حملات به ظريف به بهانه دست‌دادنش با اوباما در راهروي ساختمان ملل، در رسانه‌هاي جريان منتقد تنور داغي دارد و مطابق پيش‌بيني‌ها فرصتي براي تسويه حساب‌هاي سياسي شده است، همچنين قرار است وزير خارجه پس از بازگشت به تهران سه شنبه به كميسيون امنيت ملي مجلس برود تا يكبار ديگر پاسخگوي سوالات 10تن ازنمايندگان باشد، نمايندگاني كه در صدر فهرست آنان بازهم نام كريمي قدوسي به چشم می‌خورد.

 تعامل جهاني با ايران اعتدالي

حصول توافق هسته‌اي و نتيجه‌بخشي مذاكرات 12ساله در ماراتني پيچيده و سخت، اتفاقي سترگ در عرصه معادلات جهاني و گامي بلند در مسير عبور كشور از يك چالش درازمدت و نقطه عزيمت براي حركت در مسير پيشرفت در عرصه هاي مختلف است اما برجام با همه بزرگي و اهميت آن تنها يك متن شامل بر كلمات و واژگان است كه بايد به منصه ظهور عيني و عملي رهنمون شود و در اين مسير علاوه بر فراهم آوردن بستر و زمينه اجرايي شدن برجام در قالب همكاري كشورهاي دخيل در مذاكرات، طرف ايراني باید با بهره‌گيري از فضاي ايجاد شده روابط اقتصادي و سياسي خود با دولت‌های مختلف را به عنوان ضمانت مستحكم تحكيم و تثبيت برجام بسط و تعميق دهد. بنابراین در آخر هفته گذشته و در قالب رايزني‌هاي فشرده، در حالي كه در تهران هياهو پيرامون ديدار چند لحظه‌اي ظريف و اوباما بالا گرفته بود، وزير خارجه بي‌توجه به حواشي در ديدار با همتايان خارجي وظايف محوله را با جديت دو چندان پي گرفت. محمدجواد ظریف در ديدار با وزير خارجه پاكستان علاوه بر رايزني در خصوص مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌اي و جهاني بر گسترش مبادلات تجاري به خصوص در بخش انرژي و صادرات ايران به پاكستان و توسعه روابط اقتصادي به گفت‌وگو با يكديگر پرداختند. موضوع آوارگان سوري و كمك به حل مناقشه در اين كشور يكي از مهم‌ترين محورهاي مباحث مطروحه در اجلاس هفتادم مجمع عمومي ملل متحد بود و ظريف در گفت‌وگو باوزير خارجه قبرس با وي به رايزني در اين زمينه پرداخت. موضوع نفت و تثبيت قيمت‌ها و همكاري در اين حوزه راهبردي از جمله مهم‌ترين مباحث مورد گفت‌‌وگو ميان ظريف و وزير خارجه الجزاير بود. در ديدار با وليد معلم وزير خارجه سوريه، ظريف بر ضرورت تداوم مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه بویژه سوریه تاکید کرد. در ديدار با وزير خارجه كره‌جنوبي «يونگ بيونگ سه» نیز وزیر خارجه این کشور تاكيد كرد كه با توجه به توافق هسته‌اي، سئول خواستار گسترش همکاری‌ها با تهران در همه‌زمینه‌هاست. ظریف نيز بر گسترش همكاري‌ها و استقبال از اين رويكرد طرف كره‌اي و خاطره خوش ايراني‌ها از همكاري اقتصادي دو طرف گفت. وزراي خارجه مکزیک، اتریش، سوئیس، لوکزامبورگ و اروگوئه نيز در دیدار با ظریف درخصوص گسترش همكاري‌هاي دوجانبه با توجه به حصول توافق هسته‌اي و نيز حل‌وفصل بحران‌هاي منطقه‌اي با نقش‌آفريني ايران و همكاري دو طرف در اين زمينه تاكيد كردند.

 حملات رگباري عليه وزير خارجه

برخي رسانه‌هاي خاص اما پس از ماجراي دست دادن ظريف و اوباما با تمركز دوچندان روي اين موضوع بخش عمده‌اي از توليد محتواي خود در آخر هفته را معطوف به اين موضوع کردند. اين رسانه‌ها به سراغ نمايندگان نام آشناي منتقد دولت رفته و از زبان آنان به وزير خارجه تاختند. محمد سليماني وزير دولت نهم و نماينده مجلس، دست دادن ظريف و اوباما را نه اتفاقي كه اقدامي سازماندهي‌شده دانست و با تاكيد بر اينكه دست دادن با آمریکایی‌ها دست دادن با یک فرد نجس است و نباید مسئولان ایرانی به این نجاست نزدیک می‌شدند، خواستار عذرخواهي ظريف از ملت ايران شد تا اين لكه ننگ پاك شود. ابراهيم آقامحمدي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نیز مدعي شد كه ظريف بايد به جاي ماندن در نيويورك و دست دادن با اوباما به تهران می‌آمد و پيگير حادثه منا می‌شد، وي کوتاهی و مماشات ظریف را عامل گستاخي دولت سعودي اعلام كرد. اين در حالي است كه ظريف در نيويورك و با حضور وزراي خارجه كشورهاي اسلامي در آن مكان و دسترسي سهل و آسان‌تر، در تمامي ديدارهاي خود موضوع منا را مطرح و به رايزني با وزراي كشورهاي اسلامي پرداخت. فاطمه آليا ديگر عضو جبهه پايداري نيز دست دادن ظريف و اوباما را به حادثه منا ربط داده و گفت: در روزهای عزاداری ملت برای حجاج دست دادن با حامیان عربستان چه معنایی دارد. اين رسانه‌ها البته علاوه بر مصاحبه با نمايندگان منتقد مجلس در گفت‌‌وگو با چهره‌هاي ناشناخته تحت عنوان مسئولان تشكل‌هاي مردمي خط هجمه به وزير خارجه را مصرانه پي گرفتند.

 در نهايت...

همزمان با فعاليت‌هاي خستگي‌ناپذير ظريف در نيويورك و انتقادات رسانه‌هاي تندرو عليه وزير خارجه، تجمع‌هاي دلواپسان نيز سر و شكل تازه و جالبي به خود گرفته و در اجتماع چند ده نفره مقابل مجلس به سبك و سياق اعتراضات غربی‌ها، چادرهاي متحصنين مقابل مجلس افراشته شده است. جالب آنكه برخي چهره‌هاي اين جريان نيز با حضور تبليغاتي و شبانه در جمع متحصنين به سخنراني در اين جمع می‌پردازند. حسين شريعتمداري مديرمسئول كيهان ضمن حضور در اين جمع و ابراز اميدواري به اینکه مجلس برجام را یکجا رد کند، گفت: بهترين گزينه رد برجام است و اگر می‌دانیم که برجام برای ما فاجعه‌آفرین است باید آن را دربست رد کنیم و مطمئن هم باشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پيرو همين واكنش‌ها و سخنان، متحصنين با صدور بيانيه‌اي خواستار رد برجام از سوي مجلس شده و مدعي شدند كه هیچ‌کدام از تحریم‌های اصلی ظالمانه شبکه استکباری علیه ملت ایران، پس از اجرایی شدن برجام لغو نمي‌شود. آنان برجام را توافق نابرابري خواندند که هیچ‌یک از خطوط قرمز در آن رعایت نشده است. اظهاراتي كه مشخص نيست مبناي آن كجاست و با آنچه در برجام آمده سنخيتي ندارد و از طرف ديگر معلوم نيست آنان كه در پلاكاردهاي خود معترض به عدم لغو تحريم‌ها هستند چرا همواره عليه مذاكرات كه لغو تحريم‌ها از اهداف آن بوده، موضع داشتند و به هنگام تصويب قطعنامه‌هاي تحريم آن را فاقد ارزش می‌خواندند و بر مواضع تحديد و تهديدافزا تاكيد می‌كردند.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین