|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه سیاست وزارت نیرو حمایت از شرکت های خصوصی در شرایط پساتحریم است، گفت: حضور شرکت های خارجی در بازار ایران تنها در صورت مشارکت با بخش خصوصی کشور میسر می شود.
حمیدرضا جانباز در نشست هم اندیشی 'چشم انداز فرصت های مشارکت بخش خصوصی در مدیریت آب و فاضلاب' در حاشیه دومین روز برپایی یازدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور، اظهار داشت: طی سال های گذشته با اتکاء به توان تولید داخلی، استفاده از متخصصان در بخش های مختلف و حمایت های وزارت نیرو از بخش خصوصی، توانمندی خوبی در موضوع تجهیزات مورد نیاز تاسیسات آب و فاضلاب حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بجز اقلام معدودی در تصفیه خانه های آب و فاضلاب، بخش عمده تجهیزات این بخش در داخل کشور تولید می شود و حتی در زمان اعمال تحریم های ظالمانه مشکل جدی در خدمات رسانی به مردم پیش نیامد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تصریح کرد: سیاست وزارت نیرو حمایت از شرکت های خصوصی در شرایط پساتحریم است و حتی شرایط حضور شرکت های خارجی در بازار ایران زمانی میسر است که با بخش خصوصی کشور مشارکت داشته باشند.

وی گفت: تامین وام، تسهیلات، فاینانس و هزینه های اجرای پروژه ها از سوی شرکت های خصوصی در زمان تحریم ها به دشواری انجام می شد و امروز نوبت دولت است تا با حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به یاری بخش خصوصی بشتابد.

جانباز تاکید کرد: اگر می خواهیم بخش خصوصی توانایی رقابت با خارجی ها را داشته باشد، باید شرکت ها و فعالان اقتصادی این بخش یکدیگر را تقویت کنند و در این زمینه وزارت نیرو اصرار و تاکید بر ایجاد 'شرکت های پروژه' و تعریف اهداف فرامرزی از سوی آنها دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک سهم مناسبی از اعتبارات صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی تخصیص یابد.

این مقام مسؤول با اشاره به لزوم حرکت به سمت استفاده از فناوری های نوین در صنعت آب و فاضلاب بخصوص در راستای مدیریت مصرف، افزود: کم کم باید استفاده از تجهیزات با کیفیت و با راندمان بالا را در دستور کار قرار داده، مصارف بالای انرژی و تجهیزات انرژی بر را حذف کنیم و به سوی استفاده از تجهیزات مدرن روی آوریم.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تشخیص صلاحیت شرکت هایی که درگیر تامین کالاها و خدمات هستند را به خودشان واگذار کنیم و هدف نخست در این زمینه، ایجاد انجمن های صنفی به منظور جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت به بازار است.

جانباز همچنین گلایه شرکت های خصوصی از انعقاد قراردادهای یکطرفه از سوی شرکت های آب و فاضلاب با آنها را کاملا بجا و منطقی ذکر و تصریح کرد: تعداد زیادی از شرکت های بزرگ کشور به دلیل همین قراردادها، هم اینک با توقف در خطوط تولید شان مواجه شده اند.

وی تاکید کرد: از شرکت های آب و فاضلاب درخواست داریم بر اساس استنباط منطقی از وضعیت درآمدهای اختصاصی خود و با عنایت به میزان اعتبارات دولتی شان، بر اساس واقعیات بودجه ای تعهد ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان بار دیگر اضافه کرد: در شرایط پساتحریم با عنایت به تجارب 50 سال اخیر کشور، قطعا به سمت و سوی حمایت از تولیدکنندگان و صنایع داخلی حرکت خواهیم کرد.

شایان ذکر است؛ رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا دیگر سخنران این نشست تخصصی بود.

گفتنی است؛ تمایل برخی شرکت های خارجی برای فعالیت مجدد در ایران، لزوم حمایت از تولیدات داخلی، گلایه از تعویق مطالبات دولتی شرکت های خصوصی ، لزوم حمایت از تکنولوژی های برتر از سوی دولت، لزوم رتبه بندی شرکت ها، لزوم برنامه ریزی برای حضور در بازار چند صد میلیون نفری خاورمیانه و آسیای میانه، استفاده از سرمایه گذاری خارجی در اجرای پروژه ها، گلایه از بی مهری نسبت به لوله سازان داخلی و گلایه از انعقاد قراردادهای یکطرفه از سوی شرکت های آب و فاضلاب، بخشی از دغدغه های تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی حاضر در این نشست بود.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با حضور بیش از 270 شرکت داخلی و 51 شرکت خارجی تا روز سه شنبه هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برقرار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین