|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۶۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
دکتر رندال اجل از دانشگاه سنت لوییس آمریکا گفت: خطر بروز سکته مغزی در زنان به علت بیماری های ژنتیک، موارد هورمونی، مصرف برخی داروها و پیامدهای ناشی از زایمان بیشتر از مردان است.
دکتر رندال اجل (Dr. Randall C. Edgell) از دانشگاه سنت لوییس آمریکا روز چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی در ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتلای زنان به سکته مغزی به ویژه در سالهایی که در سن مولد جامعه قرار دارند یک زنگ خطر برای جامعه پزشکی به ویژه در کشورهای صنعتی است و می طلبد تا در این زمینه با بررسی راهکارها و رهیافت های علمی زمینه پیشگیری از بروز این بیماری فراهم شود.

وی با بیان اینکه در آمریکا نیز ابتلا به سکته مغزی شایع است و فراوانی بالایی دارد گفت: در سالهای اخیر دانشگاههای بزرگ برای پیشگیری از بروز این بیماری قدم های موثری برداشته اند اما این کافی نیست، ما همچنان در نقطه ای قرار داریم که سکته مغزی نیروهایی مولد را از جامعه میگیرد و فنا می سازد یا آنان را از عرصه کار و تلاش دور میکند.

این استاد دانشگاه با برشمردن علل بروز سکته مغزی گفت: ترومبوز، آمبولی و خونریزی از دلایل سکته های مغزی هستند، ترومبوز در سنین بالای 55 سالگی شایع است، در این زمینه دانشگاهها باید بیشتر به پژوهش و جمع آوری یافته های علمی کنند.

وی در توضیح این عامل ابتلا به سکته گفت: ترومبوز گرفتگی رگ است، آمبولی حرکت لخته خون از عروق گردن به مغز است که منجر به گرفتگی و محروم کردن آن بافت از اکسیژن و قند می شود که برای مغز حیاتی است، خونریزی نیز در پی پاره شدن رگ ها ایجاد می شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ترومبوز شایع ترین علت سکته های مغزی است که بر اثر گرفتگی شریان ها ایجاد می شود و ارتباط زیادی با سن، فشار خون، قند، مصرف سیگار، چربی بالا، بی تحرکی، چاقی و استفاده از مواد مخدر دارد.

رندال اجل افراد میان سال را به تحرک بدنی بیشتر دعوت کرد و گفت: تحرک بدنی، رژیم غذایی مناسب و استفاده بیشتر از سبزیجات به جای نشاسته و گوشت باعث می شود که ما بتوانیم ریسک در ابتلا به سکته را به تاخیر بیندازیم.

هشتمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی در ایران روز چهارشنبه با حضور متخصصانی از کشورهای اروپایی و آمریکا و دانشمندان علوم پزشکی از دانشگاههای کشورمان در شیراز گشایش یافت و به مدت سه روز ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین