|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
منصوری در ادامه افزود: آمانو بسیاری از بحث های مطرح در این موضوعات را رد کرد و درباره موضوع تحت تأثیر بودن آژانس از سوی برخی قدرت ها نیز گفت: آژانس یک سازمان مستقل است و کاملا فنی و کارشناسی عمل می کند.
عضو کمیسیون برجام با اشاره به عملکرد کمیسیون برجام بیان کرد هفته آینده گزارش کمیسیون به صحن ارائه خواهد شد. وی همچنین در رابطه با جزئیات جلسه با رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی  تصریح کرده است که مذاکرات جلیلی و عباسی یک دور بی نهایت بوده است.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،در رابطه با عملکرد کمیسیون برجام گفت: مهم ،تدوین گزارش است و مهم آن است که اجماع در تدوین این گزارش لحاظ شود؛ اگر دیدگاه های هر 15 نفر لحاظ شود می توان گفت عملکرد کمیسیون موفقیت آمیز بوده است؛ اما چنانچه منتهی شود به رویارویی دو گروه به نظرم عملکرد کمیسیون ناموفق بوده است و به هر حال الان زود است و من نمی توانم پیش بینی کنم.

 وی در پاسخ به این سوال که دعوت های اخیر انجام شده از سوی کمیسیون برجام بر چه اساسی است گفت: دعوت ها اگر در یک چارچوبی باشد بسیار خوب است ،مهم این است که قرار است خروجی این دعوتها چه باشد و هدف از این دعوت ها چیست و قرار است به کجا برسیم اگر قرار باشد در چارچوب ها حرکت کنیم به نظرم می تواند مفید باشد؛ وی در رابطه با دعوت از آمانو نیز ما نگرانی هایی داشتیم که آنها را به آمانو منتقل کردیم.

 وی در رابطه با جزئیات جلسه با آمانو گفت: نمایندگان درباره مسائل مختلف از وی پرسیدند؛ البته از قبل با قید قرعه مشخص شده بود که چه کسی از وی سؤال داشته باشد و طبق قرار، کسی خارج از مباحث دیپلماتیک سؤالی از وی نکرد.وی  ادامه داد:  پرسش های نمایندگان پیرامون فعالیت های آژانس بود و نمایندگان در خصوص تحت تأثیر بودن آژانس از آمریکا، درز اطلاعات محرمانه از طریق آژانس و همچنین برخی موضع گیری های غیر کارشناسی آژانس سؤالاتی پرسیدند.

منصوری در ادامه افزود: آمانو بسیاری از بحث های مطرح در این موضوعات را رد کرد و درباره موضوع تحت تأثیر بودن آژانس از سوی برخی قدرت ها نیز گفت: آژانس یک سازمان مستقل است و کاملا فنی و کارشناسی عمل می کند.

 وی درباره موضوع مریوان گفت: گزارش هایی به ما می رسد و ما در باره آن توضیح می خواهیم؛ اما این به معنای آن نیست که درباره آن نتیجه گیری بکنیم، بلکه این روال کار است.نماینده آران و بیدگل همچنین افزود: آمانو درباره دور قبل نیز گفت، روال مذاکرات در زمان جلیلی پایان نداشت و مذاکرات رو به بی نهایت بود، ولی بعدا سازمان دهی و وارد دور جدید شد. در واقع صحبت های بین جلیلی و عباسی به یک دور بی نهایت افتاده بود و تمامی نداشت؛ اما اکنون همه اراده کردیم تا پایان سال میلادی موضوع تمام شود.

عضو کمیسیون برجام در رابطه با مسئله درز اطلاعات نیز بیان داشت: آمانو درباره درز اطلاعات نیز گفت، 120 کشور عضو آژانس هستند و من نمی توانم بگویم که می توانیم 100درصد همه اطلاعات را حفظ کنیم و ممکن است در بعضی از جاها این اطلاعات درز کند. نمی شود تضمینی بر این موضوع داد ولی اکنون اوضاع بهتر است و حفاظت اطلاعات به خوبی انجام می شود.

 این نماینده در رابطه با این موضوع که آیا این جلسه حاشیه ای هم داشت یا خیر گفت : موضوع شهدای هسته ای مطرح شد و برخی از آقایان آن را منتسب به آژانس کردند، که این موضوع  باعث شد آمانو به آن واکنش نشان دهد و به شدت آن را رد کرد و گفت: یک بار دیگر نیز این موضوع در جلسه ای از سوی فریدون عباسی مطرح شد و من به وی گفتم: شما باید سند داشته باشید و نمی شود بدون سند در این باره این موضوعات صحبت کرد.

 منصوری افزود: یوکیو آمانو در خصوص سوخت 20 درصد راکتور تهران نیز گفت: آژانس در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام داد؛ اما متأسفانه این توافق بموقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم. باید تأکید کنم، کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد. امیدوارم بعد از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری‌های فنی صورت بگیرد. آرانی در پایان بیان کرد هفته آینده گزارش کمیسیون برجام به صحن ارائه خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین