کد خبر: ۶۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
تلاش به منظور کسب اعتبار برای کمیسیون ویژه هر چند با درهای بسته ای روبه رو شد اما قطع نشد؛ چرا که بعد از بی نتیجه ماندن دعوت از ولایتی و آمانو این بار نامه زاکانی به آدرس سازمان انرژی اتمی ارسال شد تا علی اکبر صالحی مورد خطاب قرار گیرد.
انتقادات به کمیسیون برجام کم نبوده و نیست و از آنجایی که ترکیب اعضای این کمیسیون از نمایندگانی تشکیل شده است که اغلب در صف مخالفان مذاکرات و توافق دیده می شدند، ماهیت بررسی های کمیسیون در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، از همان روزی که تصمیم گرفته شد به جای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،کمیسیون ویژه به موضوع برجام رسیدگی کند این شائبه پیش آمد که شاید این بررسی ها همراه با سوگیری های جناحی همراه شود؛ مسئله ای که بعد از دعوت از تیم مذاکره کننده قبلی و مناظره های غیر مستقیمی که در این راستا شکل گرفت کم کم پررنگ تر شد و بازی صدا و سیما در این میدان کمی کفه ترازو را به نفع مخالفان سنگین تر کرد و در این راستا آنچنان برای خود وزن قائل شدند که علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام حاضر نشد با بعیدی نژاد در یک برنامه زنده حضور پیدا کند.

 هر چند وی گفت  تصویب کرده ایم مناظره در مورد برجام ممنوع است اما با تکذیب دیگر اعضای کمیسیون در مورد چنین ماده ای مشخص شد زاکانی  مقام خود را در حد کارشناس ندانسته و معتقد بوده چون من رئیس کمیسیون هستم فرد مقابل یا باید عراقچی باشد و یا ظریف .

کسب اعتبار برای کمیسیون

انتقادات، هر روز بیشتر و بیشتر شد به طوری که دامنه این انتقادات به اعضای داخلی برجام هم رسید و ابوترابی نارضایتی خود را علاوه بر عملکرد صدا و سیما گاهی نیز متوجه نوع مباحث در داخل کمیسیون کرد، به هر صورت صدای مخالفت ها نسبت به رویکرد کمیسیون ویژه موجب شد تا زاکانی به دنبال کسب اعتبار برای کمیسیون باشد. بعد از آنکه دعوت زاکانی از ولایتی برای حضور در برجام بی پاسخ ماند و علی اکبر ولایتی ترجیح داد به امور دیگر بپردازد تا حضور در این کمیسیون، هیئت رئیسه تصمیم گرفت تا از ولایتی هم عبور کند و آمانو را به کمیسیون بیاورد؛ دعوتی که اگر به آن پاسخ مثبت داده می شد قطعا در تغییر وزن کمیسیون تاثیری شگرف داشت از اینرو زاکانی طی نامه ای از ظریف خواست تا آمانو را برای حضور در کمیسیون دعوت کند نامه ای که هیچگاه از سوی ظریف به آن پاسخ داده نشد .

بررسی توافق محرمانه

تلاش به منظور کسب اعتبار برای کمیسیون ویژه هر چند با درهای بسته ای روبه رو شد اما قطع نشد؛ چرا که بعد از بی نتیجه ماندن دعوت از ولایتی و آمانو این بار نامه زاکانی به آدرس سازمان انرژی اتمی ارسال شد تا علی اکبر صالحی مورد خطاب قرار گیرد. ابراهیم کارخانه ای در خبری گفت : "رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس در نامه‌ای خطاب به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درخواست کرده تا اسناد محرمانه مربوط به توافق ایران با 1+5 به این کمیسیون ارائه شود.

 وی ادامه داد: این اقدام در راستای بررسی‌های دقیق‌تر برجام انجام شده تا وکلای ملت پس از آگاهی از تمامی ابعاد توافق با دقت بیشتری ابعاد برجام را مورد بررسی قرار دهند تا مبادا لایه‌های پنهان این توافق تعهدات مضاعفی را برای کشورمان ایجاد کند." پیش از این نیز حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس اعلام کرده بود که این کمیسیون قصد دارد تا علاوه بر برجام، اسناد محرمانه توافق را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین