کد خبر: ۶۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
هرچند صدا و سیما خود را از رفتار دوگانه مبرا می داند و موضوع کمیسیون ویژه سکوت را در مقابل انتقادات شکست، اما نگاهی به گذشته و مستنداتی که تا کنون از این رسانه در رابطه با مسئله هسته ای پخش کرده است خلاف ادعای صدا و سیما را به اثبات می رساند.
چند سالی است که انتقادات نسبت به رویکرد صدا و سیما افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که برخی معتقتند رسانه ملی به یک رسانه میلی تبدیل شده است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عملکرد صدا و سیما در رابطه نحوه پوشش جلسات کمیسیون برجام خارج از اصول بی طرفانه بوده است و همین امر انتقادات زیادی را روانه خیابان جام جم کرد. هرچند پیش از این نیز برخورد رسانه ملی با موضوع توافق هسته ای و مذاکرات چندان خالی از ایراد نبود و گویا عزم برای تخریب مذاکرات از رسانه ملی دیده می‌شد، اما در این مدت که کمیسیون ویژه مجلس با حضور اهالی تیم مذاکره کننده قبلی به بررسی برجام می پردازد رفتار دوگانه این سازمان بیشتر به چشم خورده است و این رفتار دوگانه کار را تا بدانجا رساند که تصمیم گرفته شد از ورود دوربین های رکن چهارم دموکراسی به جلسات کمیسیون جلوگیری شود و حتی نمایندگانی مانند عوض حیدر پور عنوان کردند اگر قرار است برخورد برخوردی دوگانه و جهت دار باشد همان بهتر که دوربینهای صدا و سیما در این جلسات حضور نداشته باشد.

پاسخ صدا و سیما به انتقادات

با شدت گرفتن انتقادات نسبت به عملکرد صدا و سیما روابط عمومی این ساتزمان سکوت را جایز ندانست و برای تبرئه خود بیانیه ای صادر کرد. روابط عمومی سازمان صداوسیما در بیانیه ای اعلام کرد: از آنجا که رسانه ملی ملتزم به اطلاع رسانی دقیق و شفاف و حرفه ای است مشروح مذاکرات کمیسیون برجام به جز موارد بسیار خاص که به امنیت و اسرار ملی مربوط می شد و در مجموع چند دقیقه بیشتر نبود، بدون دخل و تصرف پخش شده است؛ لذا ادعاهای مبنی بر پخش گزینشی جلسات و اظهارات مطرح شده در آن نادرست و غیردقیق است.

طبیعی است رسانه ملی در راستای اطلاع رسانی شفاف، حرفه ای و دقیق و آگاه سازی افکار عمومی، ضمن در نظر گرفتن مصالح ملی و مسئولیت اجتماعی به هیچ وجه تحت تأثیر فضاسازی ها و اظهارات غیرمنصفانه و رفتارهای منفعت طلبانه قرار نخواهد گرفت. یادآور می شود سازمان صدا و سیما بر اساس رسالت و وظیفه ذاتی خود در طول 6 ماه گذشته؛ قبل و بعد از اعلام جمع بندی هسته ای همه ظرفیت های ممکن را در اختیار تیم محترم مذاکره کننده قرار داده و مسئولان محترم در برنامه های مختلف و متعدد اعم از اخبار و گفتگوهای خبری و برنامه های تحلیلی گزارش ها و تحلیل‌ها و دیدگاه‌های خود را با استفاده از این فرصت‌ها به مدت 1911 دقیقه بیان کرده‌اند که 644 دقیقه آن در قالب استفاده از فرصت برنامه‌های گفت‌وگو محور رسانه ملی و مابقی بالغ بر 1267 دقیقه در قالب پخش سخنان ایشان در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مجلس شامل، کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و کمیسیون برجام و نیز شورای راهبردی روابط خارجی بوده است.  یادآور می‌شود کمیسیون برجام طی 4 جلسه در مجموع 893 دقیقه به تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای و طی 3 جلسه در مجموع 856 دقیقه  به تیم سابق مذاکره کننده فرصت داده که کلیه این جلسات از شبکه خبر پخش شده است. به آگاهی می‌رساند، براساس برنامه از قبل اعلام شده کمیسیون ویژه برجام ، ضبط و پخش کامل جلسات کمیسیون با تیم‌های مذاکره ‌کننده فعلی و قبلی برای آگاهی کامل افکار عمومی تا آخرین جلسه برگزار شده با تیم مذاکره‌کننده  انجام شد و بدیهی است در صورت ادامه جلسات کمیسیون ویژه برجام با تیم محترم مذاکره کننده، کماکان ضبط و پخش کامل جلسات پس از هماهنگی با کمیسیون مذکور ادامه خواهد یافت.

مستندهایی که پخش شد

هرچند صدا و سیما خود را از رفتار دوگانه مبرا می داند و موضوع کمیسیون ویژه سکوت را در مقابل انتقادات شکست، اما نگاهی به گذشته و مستنداتی که تا کنون از این رسانه در رابطه با مسئله هسته ای پخش کرده است خلاف ادعای صدا و سیما را به اثبات می رساند و حتب در برخی موارد واکنش اعضای تیم مذاکره کننده را نیز به دنبال داشته است مانند مستند "تا ثریا" بعد از پخش این مستند حمید بعیدی‌نژاد با درج پیامی در صفحه اینستاگرام خود روایت‌های ساخته و پرداخته شده‌ای که از تریبون رسانه ملی تحت برنامه ای با عنوان «تا ثریا» با هدف دیده‌بانی برای پیشرفت ایران پخش می‌شود را خلافگویی با آنچه در مسیر مذاکره با قدرت‌های بزرگ رخ می‌دهد، دانست. حمید بعیدی نژاد با واکنش به این مستند هسته ای که در پاسخ به نظرات یکی از کاربران در اینستاگرام گفت که مستند هسته ای صداوسیما باعث عصبانیت مردم شده است.

البته مستند های صدا و سیما تنها به " تا ثریا " ختم نشد؛ پس از مذاکرات لوزان، هنگامی که موضوع انتشار فکت شیت یا گزاره برگ‌ها به یکی از موضوعات خبرساز در محافل سیاسی تبدیل شد، صدا و سیما بخش زیادی از برنامه‌های پرسش و پاسخ خود با حضور تیم مذاکره کننده کشور را به این موضوع اختصاص داد تا جایی که بخش قابل توجهی از مناظره‌های هسته‌ای تلویزیون میان میهمانان که از طیف‌های مختلف سیاسی انتخاب شده بودند، با محور قرار دادن موضوع فکت شیت‌ها سؤالاتی جدی در ذهن مخاطب ایجاد کرد.

 حال آنکه مقامات مذاکره کننده کشورمان در واکنش به این دست برنامه‌ها با تأکید بر اینکه «در فضای رسانه‌ای مذاکره‌ نمی‌کنند» تلاش کردند تا دلواپسان و منتقدان را متوجه این نکته کنند که منطق دفاع یا رد دستاوردهای لوزان به روایت‌های ضد و نقیض غربی‌ها گره نخورد و منافع ملی بازیچه نگاه سیاسی و جناحی به مذاکرات هسته‌ای نشود. پس از ماجرای فکت شیت‌ها، رسانه ملی پخش مستندهای دنباله‌داری را کلید زد که به نوعی در تعارض با روندی است که اعضای مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفته‌اند.

 
مستندهایی تحت عناوین «از هیروشیما تا لوزان»، «شطرنج با گرگ‌ها»، «از ژنو تا وین»، «اعتراض» و «نظارت فقط متعارف» برنامه‌هایی هستند که به ترتیب از رسانه ملی پخش شد و این شائبه را ایجاد کرد که مذاکرات هسته‌ای، خلاف منافع ملی است و دورنمایی مثبت برای آن متصور نیست. برنامه‌سازان در مستند «از ژنو تا وین» با استناد به برخی اظهار نظرهای مقامات غربی و گزارش‌ شبکه‌های خارجی همچون «بی‌بی‌سی» و «صدای امریکا» بدون توجه به مواضع مقامات ایرانی ،تلاش کردند این گونه القا کنند که مذاکرات راه به جایی نخواهد برد.

حال باید دید آیا رسانه ملی برای رفتار گذشته خود نیز توضیح و توجیهی دارد؟!

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
3
*
گرچه،
بواسطه ی پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی و ...
طبیعتاً
انتظار هم بر این بود که؛

همگام/همزمان با توسعه و گسترش شبکه ها و فضاهای مجازی/اینترنت/ اینترانت/کانال های ماهواره ای/ و امثالهم،

سهم صداوسیما
(مخصوصاً در ایران؛ بواسطه ی بافت اجتماعیِ ویژه،
و ارائه ی کارهای /صرفاً/ سفارشی و مافیایی! و ...)،

تنزّل/افتِ قابل ملاحظه ای را تجربه کند!
(ظاهراً آقای "وینستون چرچیل" اینجاشو پیش بینی نکرده بوده!)

امّا،

متأسّفانه یا خوشبختانه!

ماحصل و خروجیِ عملکردِ "صداوسیما ی ج اا"
علی الخصوص در حوزه ی روابط عمومی؛ اطّلاع رسانی/ اخبار و ...

حاکی از آن است که؛

ملّت فهیم و بیدار ایران
عملاً/دیگر
به شبکه ها/کانال ها/امواج/... "صداوسیما ی ج اا"
به چشمِ بنگاه های شایعه-پراکنی!
-که مزدور یک جریان/طیف خاصّ می باشند!-

نگاه می کنند!!!

.It is all over with I.R.I.B
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
2
*
البتّه،
اشکال از برخی سیاست-گذاری هاست.

و اِلّا

اغلبِ گویندگان خبر مثل

سرکار خانم رزمجو

سرکار خانم احمدی

جناب آقای بیگلو

و ...

Number one هستند

و در صورت مراقبت!

میتوانند 3، 4 دهه موفّق ظاهر بشوند

إن شاءالله تعالی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین