|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
به نظر می رسد مخالفت ها در کنگره به جهت ایجاد یک بازی سیاسی باشد تا بدین وسیله جمهوری اسلامی ایران را مجاب کنند که این توافق در آمریکا مخالفانی دارد و از این طریق ایران را نیز به سمت مخالفت تحریک کند تا تبعات مخالفت با برجام متوجه ایران شود.
مجید صفاتاج  در رابطه با مخالفت کنگره و موافقت سنا با برجام گفت : این یک بازی سیاسی برای تحت تاثیر قرار دادن ایران است. وی تاکید کرد : کنگره مخالفت کرد تا ایران را به سمت مخالفت تحریک نماید.

مجتبی صفاتاج در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در رابطه با رد و تصویب برجام در آمریکا گفت : برنامه جامع مشترک یا همان برجام که توسط 1+5 و جمهوری اسلامی ایران جمع بندی شده و هنوز به توافق نهایی تبدیل نشده است، این روزها با اما و اگرهایی مواجه شده است.

 وی ادامه داد: محتوا و ماهیت  برجام به صورت نسبی برنامه هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است و تاحدودی تحریم های ایران را رفع خواهد کرد، در این راستا محافل داخلی آمریکا و لابی های صهیونیستی همواره با این موضوع مخالف بوده‌اند که این موضوع به خوی استکباری آنها باز می گردد .

وی افزود:  از سوی دیگر این نگرانی برای آنها وجود دارد که با افزایش قدرت ایران میزان تاثیر گذاری ان در معدلات سیاسی در منطقه نیز افزایش خواهد یافت که این مسئله منجر به تضعیف اسرائیل و هم پیمانان او در منطقه خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان داشت:  لذا از آنجایی که ممکن است در آینده توسعه اقتصادی ایران موجب تقویت  نقش محوری این کشور در منطقه شود، از این رو آمریکایی ها بنای مخالفت را آغاز کردند؛ در مرحله اول مجلس سنا تصمیم گیری کرد که با توجه به پیش بینی هایی که می شد به ویژه در مورد بده و بستان های میان دموکراتها و جمهوری خواهان برای مخالفت با برجام، نقشی متفاوت ایفا کند و از این رو اعلام در مقابل طرح مخالفت با برجام این سند را تصویب کرد که با این تصمیم از یک سو به نظر می رسد برجام تا اخر اجرایی خواهد شد و از سوی دیگر طرف آمریکایی منتظر است ببیند در ایران این توافق تنها در شورای عالی امنیت ملی تائید خواهد شد یا در مجلس شورای اسلامی هم مورد تصویب قرار می گیرد.

 مجید صفاتاج تاکید کرد : به نظر می رسد مخالفت ها در کنگره به جهت ایجاد یک بازی سیاسی باشد تا بدین وسیله جمهوری اسلامی ایران را مجاب کنند که این توافق در آمریکا مخالفانی دارد و از این طریق ایران را نیز به سمت مخالفت تحریک کند تا تبعات مخالفت با برجام متوجه ایران شود.

 وی ادامه داد: طبیعی است که ایران دارای یک سیستم سیاسی مستقل و بر پایه ی مردم سالاری است که مقهور چنین فضاسازی ها نمی شود و آنچه را که به مصلحت است انتخاب خواهد کرد؛ لذا در یک جمله می توان گفت این طبیعی بود که کنگره با برجام مخالفت کند تا این بازی سیاسی ادامه پیدا کند تا با تائید یا رد برجام توسط ایران آمریکایی ها بتوانند با دست باز بیشتری تصمیم خود را اتخاذ کنند.

وی در پایان اظهار داشت : آمریکایی ها به قصد تاثیر گذاری بر تصمیم ایران وارد این بازی سیاسی شده اند، اما جمهوری اسلامی ایران تا کنون نشان داده است متاثر از بازی دیگر کشورها نبوده است و تنها مصالح خود را در اولویت قرار دهند از این رو هرچند آمریکایی ها می خواهند ایران بر اساس رویکرد انها  تصمیم بگیرند، اما ایران قطعا تصمیم درستی خواهد گرفت که تنها منافع خویش را  مد نظر دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین