|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
محمدعلی نجفی - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که همراه هیأت رییس‌جمهور برای شرکت در شصت‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، در جریان این سفر، دیدارها و گفت‌وگوهایی با شخصیت‌ها، مراکز و نهادهای هنری، علمی و گردشگری آمریکا داشت و به توافق‌هایی نیز دست یافت.
نجفی در جریان دیدار با چند نفر از اعضای موسسه‌ی ایران‌شناسی آمریکا درباره‌ی مبادلات فرهنگی و نقش و اهمیت آن در تاریخ کشورها و ملت‌ها سخن گفت و اظهار کرد که برای جلوگیری از افراط و تفریط ها، معرفت و شناخت درست از فرهنگ و تاریخ کشورها لازم است.

او با تشریح سیاست‌های دولت ایران در حوزه‌ی فرهنگی و گردشگری، تصریح کرد: دولت یازدهم در حوزه‌ی داخلی و خارجی، رویکردهای سیاسی و فرهنگی جدیدی دارد.

وی تقویت دیپلماسی فرهنگی را از اولویت‌های این دولت دانست و آمادگی ایران را برای همکاری در این حوزه به طرف آمریکایی اعلام کرد.

مقامات موسسه‌ی ایران‌شناسی آمریکا نیز استقبال گرم از هیأت همراه دکتر نجفی و پیشنهادهای رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پیشنهادهایی برای تبادل استاد، دانشجو و محقق ارائه کردند. در این دیدار که حدود 12 نفر از استادان و ایران‌شناسان برجسته‌ی آمریکایی در آن حضور داشتند، دو طرف برای تبادل هیأت‌های فرهنگی و نیز تبادل برنامه‌ی پیشنهادی با یکدیگر به توافق‌هایی دست یافتند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه‌ی دیدارها و گفت‌وگوهای خود، در ضیافت ناهار رییس و مقامات موزه‌ی متروپولیتن در نیویورک نیز شرکت کرد و ضمن تشریح رویکردهای ایران در حوزه‌ی فرهنگی و مبادلات فرهنگی و هنری میان کشورها، بر نقش فرهنگ به‌عنوان چراغ ارتباطات میان کشورها و استفاده از آن برای مقابله با تشدید افراطی‌گری که خطر جدی برای کشورها به‌شمار می‌رود، تأکید کرد و گسترش و تعمیق رفت‌وآمدهای هیأت‌های متقابل و همکاری‌های دوجانبه میان موزه‌ی متروپولیتن و موزه‌های فرهنگی و هنری در آمریکا را به‌عنوان محورهای اصلی تعامل و همکاری دانست.

همچنین مقامات موزه‌ی متروپولیتن نیویورک با تأیید و استقبال از نقطه‌نظرات و پیشنهادات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به بخش‌های مختلف موزه‌ی مشهور نیویورک، بویژه بخش ایران و کشورهای اسلامی، تجربیات خود را در همکاری‌های فرهنگی و موزه‌یی با سایر کشورهای جهان به‌عنوان موضوعی مطرح کردند که می‌تواند برای پیشبرد همکاری با سازمان میراث فرهنگی ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد. در پایان این دیدار، از بخش‌های مختلف موزه‌ی متروپولیتن به‌شکل فشرده بازدیدی انجام شد.

نجفی - معاون رییس‌جمهور - در یکی از برنامه‌های فشرده خود در حاشیه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بیش از 40 نفر از ایرانیان فعال در زمینه‌ی گردشگری و موسسات گردشگری در آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست، نجفی ابتدا به معرفی بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و با تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینه‌ی گردشگری و جهانگردی در ایران، گفت: با وجود اقدامات انجام‌شده در سال‌های گذشته، مشکلات زیادی وجود دارد که در حال بررسی و حل آن‌ها هستیم.

وی افزود: با توجه به این‌که امروز رفت‌وآمد جهانگردان و گردشگران بهترین فعالیت فرهنگی برای معرفی کشورها است، این صنعت باید تقویت و شرایط و استعدادهای گردشگری ایران در منطقه‌ی آمریکای شمالی معرفی شود.

در این دیدار، هریک از مدیران و مسوولان موسسات و مراکز توریستی ضمن تشریح و بیان دیدگاه‌های خود در زمینه‌ی صنعت گردشگری، مشکلات فراروی آن‌ها در زمینه‌ی امکان فعالیت بیشتر در این عرصه را با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مطرح و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.

نجفی نیز بر ضرورت حفظ ارتباطات و تبادل نظرها در زمینه‌ی رفع مشکلات این صنعت در ایران با مسوولان موسسات گردشگری در آمریکا تأکید کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه‌ی دیدارهای خود با نهادهای فرهنگی و گردشگری آمریکا از دانشکده‌ی مهمانداری، گردشگری و مدیریت ورزشی دانشگاه نیویورک دیدن کرد و با رییس و چند نفر از اساتید این دانشکده به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

در این نشست، رییس دانشکده‌ی مهمانداری دانشگاه نیویورک ضمن تشریح بخش‌های مختلف و رشته‌های مختلف تحصیلی و این‌که بیش از 95 درصد دانشجویان این رشته جذب بازار کار می‌شوند، آمادگی خود را برای همکاری و مبادله‌ی استاد و دانشجو با مراکز مطالعاتی و دانشگاهی ایران در زمینه‌ی گردشگری و هتل‌داری اعلام کرد.

نجفی نیز با معرفی سازمان میراث فرهنگی، به تشریح تجربیات این سازمان در زمینه‌ی تربیت دانشجو در زمینه‌ی هتل‌داری و مدیریت گردشگری پرداخت و از پیشنهادات دانشگاه نیویورک در زمینه‌ی استمرار تماس‌های برای بررسی زمینه‌های همکاری متقابل استقبال کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جریان دیدار با برخی مدیران و اعضای موسسه‌ی مطالعات موسیقی شهر پیتسبورگ ایالت پینسلیوانیای آمریکا درباره‌ی مبادلات فرهنگی و نقش و اهمیت آن در تاریخ کشورها و ملت‌ها سخن گفت و بر آمادگی ایران برای پیشبرد سیاست‌های تبادل گروه‌های هنری تأکید کرد.

در این دیدار، در زمینه‌ی همکاری‌های مشترک از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در ایران و امریکا و نیز همکاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تأکید شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین