|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۶۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
انصافا با شنیدن این نکات مشخص می شود که تیم مذاکره کننده قبلی بدون عقب نشینی نه تنها بیانیه نمی خوانده بلکه به معنای واقعی، مذاکره می‌‌کرده است. خوب است نحوه برخورد امروز آمریکا با تیم مذاکره کننده را با نحوه برخورد دیروزشان مقایسه کنیم.

گویا ارزیابی برجام در میان نمایندگانی که دائما از بررسی آن صحبت می کردند فراموش شده و جای آن را مقایسه دو تیم مذاکره قبلی و فعلی گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ پس از اظهارات دور از انتظار سعید جلیلی مبنی بر آنکه در برجام حداقل 100 حق مسلم ایران نادیده گرفته شده است، این بار نوبت اظهارات نه چندان ناآشنای حمید رسایی است. در یکی از جلسات کمیسیون بررسی برجام جلیلی به پیام جالبی از طرف اوباما اشاره کرد که وندی شرمن آن را در مذاکرات قرائت کرد. موضوع مربوط به مذاکرات استانبول2 (فروردین 91) است.

در این مذاکرات وندی شرمن درابتدای جلسه می گوید که «من نه تنها به نمایندگی ازطرف دولت آمریکا دراین مذاکرات، بلکه به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا این پیام رئیس جمهور را به شما که نماینده ایران ونماینده ولی فقیه ایران هستید اعلام میکنم.»جلیلی دوبخش ازاین پیام اوباما را درجلسه بیان کرد: «ماحق ایران را برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوبNPT شناسایی می کنیم؛ ما اینجانیستیم تا در مذاکرات ایران را مستثنی کنیم». جلیلی اشاره کرد که گزارش این پیام اوباما که توسط شرمن درمذاکرات قرائت شد، به صورت مفصل و مکتوب به مقامات عالی کشورمان ارائه شد و به عنوان سند رسمی درشورای عالی امنیت ملی موجود است.

انصافا با شنیدن این نکات مشخص می شود که تیم مذاکره کننده قبلی بدون عقب نشینی نه تنها بیانیه نمی خوانده بلکه به معنای واقعی، مذاکره می‌‌کرده است. خوب است نحوه برخورد امروز آمریکا با تیم مذاکره کننده را با نحوه برخورد دیروزشان مقایسه کنیم. عراقچی پذیرش حق غنی سازی را بزرگترین اقدام و گل زده می‌داند! درحالی که در مذاکرات قبلی خودشان این را پذیرفته بودند که البته  درمذاکرات برجام، این حق را بعد از 25 سال، بعداز بازرسیهای گسترده، بعداز بین بردن زیرساختها و البته با دوشرط به رسمیت میشناسند: ایران باید این اقدامات را بصورت کامل وموفقیت آمیز انجام دهد! در برجام و قطعنامه پذیرفته ایم که ایران مستثنی باشد! ایران شروطی را برخلاف قوانین بین الملل ومغایرNPT پذیرفته وبرای همین روسیه وقتی میبیند تیم ایرانی حاضر است مستثنی باشد، اصرار می‌کند که قید شود این روند قابل تسری به کشورهای دیگر نیست!

پذیرش استثنا بودن یعنی، پذیرش اینکه حقوقمان کمتر وتکالیفمان بیشتر باشد واستثنا نبودن یعنی حقوق و تکالیف ما مثل بقیه باشد.

آیا این نوع مذاکره دستآورد است یا آن شکل؟ آمریکا از روند تنازل وعقب نشینی و ضعف به برکت عقب نشینیهای صورت گرفته به تهاجم و نفوذ تغییر حالت داده است،  نکته مهمی که دربیانات رهبری موج می زند.

نکاتی که رسایی فراموش کرد

در مقابل اظهارات حمید رسایی تنها یک سوال به ذهن می رسد و آن اینکه آیا این نماینده مردم تهران معنای مذاکرات را درک کرده یا تنها از باب مخالفت است که او مجبور به بیان مطالبی بدون تامل قبلی می شود. البته هر فردی می داند اصل مذاکره بر پایه بده بستان است و اگر قرار بود این جدال تنها یک برنده داشته باشد چه نیازی به مذاکره بود ؟!

نکته دیگر آن است که باید از نماینده تهران پرسید ما حصل مذاکرات بهترین تیم مذاکره کننده چه بود؟! اگر 6 قطعنامه صادر شده در زمان جلیلی حسن محسوب می شود، چرا این نماینده دلواپس دائما پشت تریبون قرار می گرفت و دولت روحانی را بابت تاخیر در رفع تحریم ها مقصر می دانست؟! بد نیست حمید رسایی بار دیگر سوابق اعضای دو تیم را بررسی کند تا ببیند کدام یک دارای تخصص بیشتری هستند .

تیم مذاکره کننده قبلی

ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﺳﻌﯿﺪ ﺟﻠﯿﻠﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻗﺮﯼ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺎﺩﯼ ﺯﺍﻫﺪﯼ ﻭﻓﺎ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ

ﺻﺎﺩﻕ)

ﺗﯿﻢ مذاکره کننده ﻓﻌﻠﯽ؛

ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ:ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻇﺮﯾﻒ(ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﻧﻮﺭ/ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺮﺍﻗﭽﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﻨﺖ/ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ )

ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺠﯿﺪ ﺗﺨﺖ ﺭﻭﺍﻧﭽﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﯿﺎﺳﯽ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﻥ/ ﺳﻮﺋﯿﺲ )

سه عضو جدید:

ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﻤﺘﺎﺯ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﻯ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﻋﻤﻮﻣﻰ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﺎﺭﯾﺲ)

 ﺍﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﺰﺍﯾﯽ /ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ )

علی اکبر صالحی: (دکترای علوم فنی )MIT آمریکا 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
5
*
ضمن ادای احترام به همه؛

الحق والانصاف،

تیم مذاکره کننده ی قبلی

جهت آشنا کردن جوانانِ امروزِ کشور عزیزمان ایران
با دستاوردهای وزین انقلاب اسلامی و مسائل مرتبط
علی الخصوص در کاروان های مقدس راهیان نور
و جلسات مقدس حلقه های صالحین
(که بنده هم افتخار عضویت دارم)
خیلی به درد میخوردند/میخورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین