|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۶۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
غرضی ادامه داد: به طور کلی این حرکت ها و رفت و آمد ها بسیار مثبت است، چرا که از این رفت و آمدها قطعا ایران بی نصیب نخواهد بود. وی تاکید کرد: البته در اینجا دولت تکلیفی دارد که لازم است به گونه ای عمل کند تا منافع بسیاری نیز نصیب ایران شود.
سید محمد غرضی  در رابطه با حضور هیئت های اروپایی در ایران گفت : ایران یک قدرت سیاسی و اقتصادی است که اروپا می خواهد از این ظرفیت ها استفاده کند. وی همچنین اشاره کرد : دولت روحانی باید دقت کند و از روش های گذشته استفاده نکند.

محمد غرضی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، گفت: ایران یک قدرت اقتصادی و یک قدرت سیاسی و یک قدرت بلا رقیب غرب آسیا هست. در واقع ایران جمعیتی 80 میلیونی در 1.7 میلیون کیلومتر مربع که به اندازه تمام اروپای غربی است، یعنی مساحت کل اروپای غربی که انگلیس و المان و اتریش و فرانسه را تشکلیل می دهد به اندازه ایران نیست.

 وزیر نفت سابق بیان کرد: ایران دارای امکانات زیادی می باشد هرچند نفت آن بسیار معروف شده است اما از امکانات دیگری نیز همچون معادن بسیار بهره مند است. وی ادامه داد: به نظر من بیشترین حرکتی که غرب انجام می دهد در رابطه با قدرت سیاسی ایران است که در منطقه حرف اول را می زند و آنها می دانند این قدرت سیاسی حذف شدنی نیست؛ لذا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از اتحادیه اروپا علاقه خود را برای هکاری با ایران اعلام کرد.

 وی افزود: از این جهت است که با کشف این استعداد که برای دیگر کشورها مسجل شده بود تجار ، سرمایه گذاران و ... راهی ایران می شوند تا از این ظرفیت یعنی نیروی انسانی کافی و بازارهای وسیع ایران استفاده کنند. کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:  طبیعی است طرف اروپایی تلاش می کند تا پیش از آنکه آمریکا و دیگر کشورها بتوانند موانعی برای همکاری با ایران را ایجاد کنند به رابطه خود با ایران استحکام بخشند.

  غرضی ادامه داد:  به طور کلی این حرکت ها و رفت و آمد ها بسیار مثبت است، چرا که از این رفت و آمدها قطعا ایران بی نصیب نخواهد بود.  وی تاکید کرد: البته در اینجا دولت تکلیفی دارد که لازم است به گونه ای عمل کند تا منافع بسیاری نیز نصیب ایران شود.

محمد غرضی در پاسخ به این سوال که چقدر دولت یازدهم و توافق هسته توانسته است در پررنگ تر شدن این رفت و آمدها موثر باشد افزود : همانطور که گفتم ایران در این مدت به خوبی توانسته است به صورت یک قدرت سیاسی ظاهر شود و در مقابل یک قدرت سیاسی دیگر قرار گرفته است و چون انسجام داخلی در ایران وجود دارد، اعتماد آنها به این قدرت سیاسی بسیار بالاست؛ یعنی مطمئن هستند که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور و تداوم دارد.

 البته لازم است اشاره شود پیش از این و حتی در زمانی که مسئولیت به عهده داشتم  حضور اروپایی ها در ایران زیاد بود، اما باید گفت امروز به لحاظ کیفیت این حضور تغییر کرده است. وی در رابطه با این موضوع که برخی تولید کنندگان نگرانی هایی دارند که مبادا این رفت و آمدها به واردات تبدیل شود و تولیدکنندگان آسیب ببینند گفت : تولید در ایران همیشه مورد بی توجهی قرار گرفته است و زمانی تولید پا می گیرد و بعد از مدتی از بین می رود؛ درواقع تولید به علت تورم بالا شکل نمی گیرد و نسل بعدی تولید از بین خواهد رفت که ریشه این آسیب را می توان در رفتار دولتها پیگیری کرد.

 غرضی ادامه داد:  دولت ها در ابتدا شعار رفاه می دهند اما از آنجایی که نمی توانند تولیدات داخل را پا به پای شعار پیش ببرند اقدام به واردات می کنند. برای مثال در دولت نهم و دهم مشاهده شد 35 تن سنگ پا وارد شده است یا گفتند 80 میلیون دلار هزینه صرف واردات چوب بستنی شده است؛ بنابراین دولتهایی که با شعار رفاه وارد میدان می شوند و نهایتا به سمت واردات می روند موجب می شوند تا تولید در کشور پا نگیرد؛ لذا لازم است دولت یازدهم در این عرصه دقت بسیار به خرج دهد.

محمد غرضی در پاسخ به این سوال که دولت روحانی باید چه تدبیری بیاندیشد که هم از امتیاز حضور اروپایی ها سود ببرد و هم مانع متضرر شدن تولیدات داخلی شود گفت : به حمد الله مردم به دولت روحانی رای داده اند و پشت او ایستاده اند به این دلیل که جامعه آرامش نسبی را نسبت به گذشته به ویژه دولت نهم و دهم پیدا کرده است و این امتیازی است که مردم به دولت یازدهم داده اند.

 اتفاقی که می افتد آن است که دولت آقای روحانی باید از روش های قبلی پرهیز کند برای مثال برخی معتقدند باید تعرفه ها در حمایت از تولیدات داخلی افزایش پیدا کند در حالی که در گذشته چنین روشی موجب افزایش قاچاق شد به گونه ای که دیگر چهره پنهانی ندارد؛ لذا باید ساماندهی تولیدات مورد توجه قرار گیرد، بنابراین امیدوارم دولت روحانی از روش های گذشته استفاده نکند چرا که این روش ها یک بار مورد آزمون قرار گرفته است و نا کارآمدی اش مشخص شده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
1
درود بر شما.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین