کد خبر: ۶۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
این روزها که به روزهای پر رفت و امد ایران تبدیل شده است ،حضور مقامات دیگر کشورها که در صدر آنها دولت های اروپایی قرار دارند بسیار به چشم می خورد رفت و امدهایی که قطعا منافعی دو سویه در ان نهفته است. اما شاید بد نباشد نگاهی به حضور این مقامات داشت.
قریب به یک دهه فاصله میان ایران و کشورهای اروپایی نیاز به یک جرقه داشت تا بار دیگر روابط سرد شده از سر گرفته شود؛ حال توافق هسته ای حکم همان جرقه ای را پیدا می کند که تجار و سرمایه گذاران خارجی و داخلی منتظر آن بودند.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ پس از 23 تیر ماه و با حاصل شدن یک تفاهم بین المللی میان ایران و شش قدرت جهان فصل جدیدی در روابط ایران و دیگر کشورها باز شد. در این سالها که هرروز قطعنامه ای جدید علیه این مرزو بوم صادر می شد ،تنها ایران نبود که از وجود آن متضرر می گشت ،بلکه کشورهای اروپایی نیز یک موقعیت ویژه برای سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل هایی که در ایران وجود دارد را از دست داده بودند.

خیز اروپاییان برای رابطه با ایران

حصول یک توافق کافی بود تا کاروان های اروپایی را به سمت ایران روانه کند، از مقامات بلند پایه گرفته تا هیئت های تجاری و سرمایه گذاری همه در صف ورود به ایران قرار گرفتند. موضوعی که تا حدود بسیاری نگرانی رقبای ایران در منطقه را افزایش داد، چرا که این امر قطعا موجب خواهد شد بر قدرت ایران در منطقه اضافه شود و حال آنها منافع خود در خطر می بینند. به هر صورت ایران کشوری است که در میان کشورهای خاورمیانه علاوه بر آنکه منبع انرژی است، دارای ثبات و امنیت نیز می باشد؛ یعنی به لحاظ اقتصادی مهمترین پارادایم ها برای یک رابطه تجاری دارا می باشد و همین موضوع موجب شده است تا نگاه ویژه اروپا متوجه این کشور شود.

فشار اقتصادی برای حل اختلافات سیاسی

طی دو سال گذشته،تلاش های بی دریغ دولت یازدهم برای رفع موانع سیاسی بر سر راه اقتصاد و همچنین حل موضوع هسته ای پیش درآمدی بود تا کشورهایی که زمانی روابط تجاری با ایران را تحریم کرده بودند این بار برای از سر گیری روابط صف ببندند و حتی به دولت های خود برای تسریع روند آن فشار وارد کنند؛ موضوعی که به خوبی فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان در آستانه بازگشایی این سفارت به آن اشاره می کند و می گوید دولت انگلستان از سوی فعالین اقتصادی خود برای بازگشایی سفارت در ایران تحت فشار است.

این امر نشان می دهد که موضوع سرمایه گذاری و ورود به بازارهای ایران تبدیل به یک میدان رقابت برای کشورهای اروپایی شده است و مسلم است که هیچ کدام نمی خواهند در این عرصه از دیگری عقب بمانند.

چه کسانی به ایران آمدند؟

این روزها که به روزهای پر رفت و امد ایران تبدیل شده است ،حضور مقامات دیگر کشورها که در صدر آنها دولت های اروپایی قرار دارند بسیار به چشم می خورد رفت و امدهایی که قطعا منافعی دو سویه در ان نهفته است. اما شاید بد نباشد نگاهی به حضور این مقامات داشت.
 
«زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز به شمار می رود، تنها چند روز پس از توافق هسته یی وین روز یکشنبه بیست و هشتم تیرماه 1394 به عنوان نخستین سیاستمدار برجسته ی اروپایی، در صدر یک هیات سیاسی- تجاری وارد تهران شد.

وی پس از ترک تهران سفری هم به اصفهان داشت. یک گروه ٦٠ نفره ی صنعتی- تجاری وی را در این سفر همراهی کردند.

«ایو رسیه» جانشین وزیر امور خارجه ی سوییس سی ام تیرماه امسال به ایران سفر کرد و با وزیر امور خارجه و دیگر مقام های کشورمان در زمینه ی مسایل منطقه یی، بین المللی و اقتصادی دیدار و گفت وگو کرد .

«فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده ی سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا و «هلگا اشمید» معاون وی روز سه شنبه ششم مردادماه با حضور در تهران با مقام های عالی رتبه کشورمان به رایزنی نشستند. موگرینی نخستین مذاکره کننده ی هسته یی با ایران بود که نزدیک به 2 هفته پس از توافق وین راهی تهران شد.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه ی فرانسه صبح روز چهارشنبه هفتم مردادماه به همراه یک گروه اقتصادی بزرگ برای دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری و وزیران سیاسی و اقتصادی ایران وارد تهران شد.

پس از این سفر قرار شد هیاتی متشکل از نزدیک به یکصد تن از رییسان شرکت ها و کارخانه های فرانسه به همراه وزیر کشاورزی و وزیر مشاور در امور تجارت خارجی این کشور در ماه سپتامبر (شهریور) راهی ایران شوند.

**«ایویتسا داچیچ» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه ی جمهوری صربستان روز یکشنبه دوازدهم مرداد به تهران آمد. ارزیابی مناسبات سیاسی و بررسی وضعیت کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی از جمله موضوع های مطرح در دیدارهای این مقام صربستانی با مسوولان کشورمان بود.

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه ی اقتصادی ایتالیا سیزدهم مردادماه با همراهی جمعی از صاحبان صنایع و مدیران ارشد مهمترین موسسه ها و شرکت های اقتصادی دولتی و خصوصی این کشور وارد تهران شدند.

«فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه ی انگلیس در نخستین روز شهریور در صدر هیاتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. وی در این سفر ضمن بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، در زمینه ی مسایل سیاسی و اقتصادی با مقام های ایران دیدار و گفت وگو کرد.

«لویومیر زائورالک» وزیر امور خارجه ی جمهوری چک به همراه یک هیات بلندپایه ی اقتصادی جمعه سیزدهم شهریورماه به کشورمان سفر کرد. وی دیدار خود از ایران را با حضور در اصفهان آغاز کرد. هیات همراه وی جمعی 70 نفری از بازرگانان و فعالان اقتصادی این کشور بودند.

«نیلز اشمید» وزیر اقتصاد و دارایی ایالت «بادن وورتمبرگ» آلمان به رهبری یک هیات اقتصادی 68 نفری یازدهم شهریورماه به ایران آمد. مدیران چند اتحادیه ی صنعتی جنوب غرب آلمان نیز در این هیات حضور داشتند. ایالت بادن وورتنبرگ با داشتن بیش از 25 ابرشرکت از جمله «دایملر بنز» و صدها شرکت مهم ثروتمندترین منطقه ی آلمان به شمار می رود و به همین خاطر در اقتصاد این کشور جایگاهی ویژه دارد.

«خوزه مانوئل گارسیا مارگویا» وزیر امور خارجه ی اسپانیا پانزدهم شهریورماه در صدر یک هیات بزرگ سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. «آنا پاستور» وزیر عمران، «خوزه مانویل سوریا» وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا و مدیران بیش از 40 شرکت و صنایع بزرگ اسپانیایی وزیر امور خارجه این کشور را در تهران همراهی کردند. هیات اسپانیایی پس از ترک تهران، سفر خود را در اصفهان ادامه داد.

«هاینس فیشر» رییس جمهوری اتریش نخستین رهبر اروپایی بود که شانزدهم شهریور برای دیدار رسمی سه روزه به ایران سفر کرد. فیشر با رهبری هیاتی افرون بر 200 نفر از شخصیت های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی و فرهنگی این کشور وارد تهران شد.

برنامه ای برای پسا تحریم

مسلم است که امروز نقطه آغاز دوران پسا تحریم می باشد؛ دورانی که ایران باید تمام تلاش خود را به کار بندد با استفاده از ظرفیت های موجود راه را برای پیشرفت و حضوری مقتدرانه در عرصه جهانی باز کند تا دیگر امکان باز گشت به دوران تحریم وجود نداشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین