کد خبر: ۶۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
فاش شدن ماهیت گروهای خرابکار و تروریست و نیز برملا شدن طرح های کشورهای غربی برای منطقه و همچنین فرسایش ائتلاف های سیاسی سنتی ، کشورها را بر آن داشته است تا در برقراری روابط سیاسی خود با دیگر کشورهایی که در ثبات و امنیت آنها نقش دارند ، بازنگری کنند.
پایگاه خبری الوقت در مقاله ای در این باره نوشت: نشانه هایی از این گونه روابط را می توان در روابط بین مصر و سوریه مشاهده کرد. البته باید دانست هرگونه روابط مصر و سوریه بدون رایزنی با روسیه و ایران حاصل نمی شود،دوکشوری که به عنوان حامیان پایداری ملت سوریه در تحمل مشقات شناخته می شوند.
برای درک این موضوع باید توجه داشت که این هم همگرایی سیاسی چگونه است و انگیزه ها و دلایل واقعی پشت پرده این رخداد چیست؟
نشانه های همگرایی دو کشور مصر و سوریه:
1.سخنان اخیر «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب مبنی بر آمادگی وی برای گفت و گو با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در هر زمان، خود نشانه بسیار واضح و آشکاری است که همگرایی سیاسی این دوکشور را نشان می دهد، به ویژه آن که نبیل العربی که خود مصری است، هرگز بدون هماهنگی با مقام های مصری چنین سخنی بر زبان نمی آورد .
الوقت نوشت:این سخنان پس از آن مطرح شد که دبیرکل اتحادیه عرب عنوان کرده بود: سوریه عضوی از اتحادیه عرب است و عضویت آن در این اتحادیه لغو نشده ، بلکه مشارکت این کشور در نشست های این اتحادیه پس از سال ها تحریم این کشور به حالت تعلیق آمده است.
وی همچنین به تمایل مصر و برخی کشورهای عربی برای نزدیک شدن به سوریه اشاره کرد و گفت که این کشورها در خصوص گروه های مخرب دیدگاهی نزدیک به سوریه دارند .
2.استقبال ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از هیات رسانه ای مصر که برای دیدن اوضاع در سوریه به دمشق آمده بودند تا اوضاع سوریه را از نزدیک ببینند و گزارشی از مقاومت ملت سوریه در برابر اقدامات خرابکارانه ای که محصول وجود گروه های تروریستی است را به ثبت رسانند.
وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با هیات رسانه ای مصر تاکید کرد که همکاری و هماهنگی های امنیتی بین مصر و سوریه برای مقابله با گروه های تکفیری باید افزایش یابد.
علاوه بر این برخی گزارش ها حاکی از این است که مصر قصد دارد فرستاده ای برای افزایش هماهنگی و همکاری در این زمینه ها به سوریه اعزام کند.
3.سخنرانی اخیر بشار اسد رییس جمهوری سوریه که بر ضرورت نقش آفرینی کشورهای همسایه برای مقابله با تفکر خرابکارانه ای که گروه های تروریستی در پیش گرفته اند، تاکید کرد؛ بشار اسد گفت: حمایت از این گروه ها در حقیقت به معنای آب به آسیاب کشورهای استعمارگر غربی ریختن است و آسیب آن دامن همه منطقه را می گیرد.
وی افزود: سوریه در سنگری واحد هم دوش با ارتش مصر و ملت این کشور در برابر گروههای خرابکار درحال جنگ است.
وی همچنین گفت: سوریه حتی در دوران محمد مرسی رییس جمهوری برکنارشده این کشور نیز با وجود همه اهانت هایی که رییس جمهوری مصر به ملت و دولت سوریه می کرد ، تمایل داشت که با مصر روابط حسنه ای داشته باشد.
اسد با یادآوری اینکه روابط دوکشور قطع نشده است، افزود: با توجه به تاریخ بسیار غنی و عمیق مصر، سوریه از این کشور می خواهد که نقش یک دولت تأثیر گذار را بازی کند و به همه کشورهای عربی کمک کند.

انگیزه های همگرایی مصر و سوریه
1.رهبران مصر به دنبال بهبود روابط خود با طرف هایی هستند که درسایه آن بتوانند در منطقه تأثیر گذار باشند. این امر به ویژه پس از حوادثی که به بهار عربی شهرت یافته و هم پیمانی های سیاسی قدیمی را بر هم زد ، اهمیت خاصی دارد .
رهبران کنونی مصر به این نتیجه رسیده اند که با عادی سازی روابط با سوریه و بهبود آن ، می توانند با روسیه که نقشی کلیدی در منطقه بازی می کند و در شورای امینت حق وتو دارد، روابط بهتری داشته باشند و با استفاده از نفوذ مسکو، خواسته های سیاسی خود در منطقه را پیش ببرند.
الوقت نوشت:از سوی دیگر مقام های مصری مشاهده می کنند که سوریه و همپیمانش روسیه برخلاف دیگر کشورها،هیچ گونه دخالتی در امور داخلی مصر به ویژه در مورد صدور حکم اعدام اعضای اخوان المسلمین نمی کنند و این گونه، رهبران مصر این رفتار سیاسی روسیه و سوریه در این مسایل را به نوعی اعلام همبستگی این کشورها با مصر می دانند .
2.سیاست های آمریکا درقبال مصر و روابط دو کشور که به نوعی شاهد رخوت بوده است. بارزترین نشانه آن را می توان در سخنان مقام های آمریکایی دید که بخش اعظم کمک های نظامی را به مصر به حالت تعلیق درآوردند. افزون بر این، آمریکا رزمایش خود را با ارتش مصر تحت عنوان «ستاره درخشان» لغو کرد.
این امر سبب شد که رهبران مصر به این فکر بیافتند تا از طریق همگرایی با سوریه و درنتیجه روسیه قادر خواهند بودد گزینه های سیاسی خود و نیز استراتژی که در پیش گرفته اند را تقویت کنند این درحالی است که کارآیی رزمی مصر در سال های گذشته در درجه اول بر پایه سلاح های غربی استوار بوده است.
3. رهبران مصر و سوریه درخصوص گروه های افراطی و خرابکار دیدگاه مشترکی دارند و این دو کشور به این نتیجه رسیده اند که باید یک رویکرد جدی را درپیش بگیرند تا بتوانند با این گروه ها مقابله کنند، به ویژه این که منطقه سینا واقع در شمال مصر هر روز شاهد حملات تروریستی و افزایش موج انفجارات و حمله به ملت و ارتش مصر است.
الوقت نوشت:سردمداران مصر به این نتیجه رسیده اند که اگر کاری در این خصوص انجام ندهند و نتوانند به کشورهایی چون سوریه نزدیک شوند، کشوری که اخیرا در برابر گروه های تروریستی ایستاده و تجارب زیادی در مقابله با این گروه ها دارد،این امر سبب افزایش اقدامات
تروریستی در آینده خواهد شد. افزون بر اینکه رهبران دو کشور درخصوص کشورهای حامی گروه اخوان المسلمین و همچنین گروه های تروریستی در سوریه و عراق دیدگاه مشترکی دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین