|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۷
اقتصاد ایران که در طول سالهای گذشته یک به یک سرمایه گذاران خارجی خود را از دست داده بود روزگار به سختی می گذراند و همین موضوع باعث شد تا توجه اقتصاد دانان و تولید کنندگان با شعار نگاه جدید به دنیا به سمت روحانی جلب شود و از این رو آرا این طیف نیز به سبد کاندیدای اعتدال ریخته شد.
شاید اگر چهار سال پیش کسی سخن از سفر های پی در پی  مقامات اروپایی به ایران به میان می آورد تنها پاسخش، لبخندی از روی ناباوری بود اما واقعیت این است که نگاه جهانیان نسبت به گذشته تغییر شگرفی داشته است.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، انتخابات ریاست جمهوری درحالی برگزار شد که مردم خود را سرگردان در میان وعده هایی می دیدند که از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می شد؛ به هر صورت مردم با وعده هایی که پیش از انتخابات داده می شد و پس از انتخابات به باد فراموشی سپرده می شد آشنایی چندین ساله دارند، اما آنچه موجب شد خرداد92 یکپارچه به صحنه بیایند و نتیجه انتخابات را به نفع اعتدالگرایان تغییر دهند صحبت های حسن روحانی در رابطه با چرخیدن چرخ سانتریفیوژها در کنار چرخیدن زندگی مردم بود.

 از سوی دیگر اقتصاد ایران که در طول سالهای گذشته یک به یک سرمایه گذاران خارجی خود را از دست داده بود روزگار به سختی می گذراند و همین موضوع باعث شد تا توجه اقتصاد دانان و تولید کنندگان با شعار نگاه جدید به دنیا به سمت روحانی جلب شود و از این رو آرا این طیف نیز به سبد کاندیدای اعتدال ریخته شد. 24 خرداد 92برای همیشه در تاریخ سیاسی ایران ثبت شد.

لباس اجرایی بر تن وعده های روحانی

مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته را می توان نقطه عطفی دانست که توانست کفه ترازوی روابط بین الملل را به نفع ایران سنگین کند. در طول هشت سال گذشته از یک سو تبلیغات گسترده علیه ایران و از سوی دیگر کند پیش رفتن مذاکرات هسته ای به گونه ای که مذاکره برای مذاکره را در ذهن تداعی می کرد موجب شد تا جبهه ای یکپارچه علیه ایران شکل بگیرد که بعد از انتخابات 94 و فاز جدید مذاکرات موجب شد تا نگاه ها به ایران تغییر کندو اتفاقا این دشمنان جمهوری اسلامی ایران بودند که از آن به بعد در لاک انزوای خود خزیدند و بعد از امضای مهمترین توافق ایران با قدرت های جهان، این کشورهای اروپایی هستند که ایران را فرصتی می دانند برای سرمایه گذاری و آغاز روابط تجاری ،از همین رو بود که بعد از 23 تیرماه مسیر ایران به راهی پر ترافیک برای سیاستمداران اروپایی تبدیل شد.

فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان و لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه از جمله مقاماتی هستند که راه ایران را در پیش گرفتند و حتی انگلستان که زمانی در صف اول مخالفت با ایران ایستاده بود بدون دریافت غرامتی همت به بازگشایی دوباره سفارت خود می کند.

سفر اولین رئیس جمهور اروپایی به ایران

وین شهری که نامش برای تک تک ایرانی ها بسیار آشناست و برای مقامات ایرانی حکایت از خاطره های بسیار از دوران گفت و گو های هسته ای دارد. حال بلند پایه ترین مقام کشوری که در طول مذاکرات هسته ای میزبان 7 کشور مذاکره کننده بود به دعوت حسن روحانی راهی تهران می شود.

هاینس فیشر در حالی راهی ایران می شود که هیچ مقامی از اتحادیه اروپا در این مرتبه طی 12 سال گذشته وارد تهران نشده است.  هر چند هیچگاه رابطه تهران و وین دچار مشکلات جدی نشد و تنها بر پایه قوانین رقم خورد، اما این حضور می تواند شروع  یک رابطه عمیق تر میان دوکشور باشد. مسئله ای که اهمیتی فزاینده دارد آن است که این سفر تنها به رئیس جمهور اتریش ختم نمی شود، بلکه هیئتی 200 نفره او را همراهی می کنند تا قراردادهای تجاری ماحصلی پررنگ تر از دیدارهای سیاسی برای دو کشور به ارمغان بیاورند.

همراهی همسر رئیس جمهور

نکته ای که می تواند این سفر را به یک سفر منحصر به فرد تبدیل کند حضور همسر هاینس فیشر است. رئیس جمهور اتریش که پیش از این اعلام کرده بود در سفر به ایران همسرش نیز او را همراهی می کند، نشان از ابتکار او برای القای این مطلب به رقیبان خود است که رابطه ایران و اتریش رابطه ای عمیق تر است که البته این موضوع به لحاظ فرهنگی برای ایران دارای اهمیت خواهد بود.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین