|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۶۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
ذوالفقارنسب که همچنان به کارلوس کروش انتقاد دارد ، اخیرا درباره او گفته بود که چون مدام خارج از ایران است ، شرایط کشور ما را درک نمی کند.
وقتی مردم زیادی داریم که یک کیلو گوشت برای خوردن ندارند ،چطور می توانیم انتظار هزینه میلیاردی برای تیم ملی فوتبال داشته باشیم؟» این جدیدترین اظهار نظر بیژن ذوالفقارنسب است درباره تیم ملی فوتبال.

 بیژن ذوالفقارنسب ؛ او بی شک یکی از اصلی ترین منتقدان این روزهای کارلوس کروش است. دکتر که روزگاری در فوتبال مربی سرشناسی بوده و سابقه مربیگری در تیم ملی ف قهرمانی با سایپا در لیگ برتر و البته بردن استقلال به عنوان یک پرسپولیسی در لیگی عجیب به دسته 3 باشگاه های کشور را دارد ، فارغ از سابقه فوتبالی اش دکتری فیزیولوژی ورزش از بلژیک دارد و حتی خود را یکی از گزینه های مطرح برای وزارت ورزش می دانست . او در بعد فنی از کارلوس تعریف می کند اما همچنان انتقادهای زیادی به این مربی دارد که بخش هایی از آنها را در ادامه می خوانید:

تیم ملی نسبت به گذشته جوان شده . این یکی از ایرادهایی بود که همیشه از کارلوس کروش داشتید؟

بله این کار قابل احترام است . همان طور که می دانید ما یکی از مسن ترین تیم های جام جهانی بودیم و میانگین سنی مان بین 32 تیم شاید تیم سی ام بود . شاید این جوانگرایی اجتناب ناپذیر بود و سرمربی تیم ملی می توانست قبل از جام جهانی هم تعدادی از این جوانان را وارد چرخه تیم کند. اما به هر حال این اتفاق که تیم جوان شده جای خوشحالی دارد .

ولی این تیم برآیند لیگ ماست و اگر 2 سال قبل هم مربیان لیگی بازیکنان جوان را به کار می گرفتند الان جوان های بیشتری بودند که سابقه بازی ملی داشتند؟

این ویژگی های لیگ های سنتی است. لیگ ما یک لیگ سنتی است ، هیچ مکانیزم علمی در آن وجود ندارد. این باعث می شود که مربیان ریسک نکنند. لیگ زیاد تعطیل می شود ، در پاره ای از اوقات زیاد فشرده می شود و چون توزیع نرمالی ندارد و این نتیجه گرایی در آن بیداد می کند ، چاره ای نیست و مربیان هم اهل ریسک نیستند و به بازیکن جوان بازی نمی دهند. البته از سال قبل قانونی تصویب شد برای استفاده از بازیکنان جوان بیشتر که کمک خوبی بود به تیم ها برای حوانگرایی و جوان های خوبی را به لیگ مان معرفی کرد و به تیم ملی رساند. به هر حال خیلی از تیم های ملی دنیا و در لیگ ها و باشگاه ها از تیم ها و بازیکنان تیم دوم شان هم استفاده می کنند اما این چیزها در لیگ ما وجود ندارد. این مسادل باعث می شود مربیان ریسک نکنند. ولی حالا به هر دلیلی که هست ، جوانگرایی اتفاق افتاده و باید آن را به فال نیک گرفت. باید از این جوانگرایی حمایت کرد.

یکی از اتفاقاتی که به این جوانگرایی کمک می کند ، تغییرات در تقویم آسیاست چون حالا تیم ها یک مرحله کمتر بازی های انتخابی دارند و برای تیم ملی ایران که ر سال های اخیر در جمع 8 تیم برتر آسیا حذف شده ، دیگر در کوران بازی های نهایی انتخابی جام جهانی معضل بازی های انتخابی جام ملتها را نداشته باشد و این سبک شدن تقویم ، فرصت استفاده زودهنگام از جوان ها را می دهد اما ذوالفقار نسب می گوید:«سال قبل از جام جهانی باز هم فشار روی تیم ملی زیاد می شود ، سال سختی خواهد بود اما این جوانگرایی پیش از موعد یکی از حسن هایش این است که بازیکنان دعوت شده در این مرحله ساده تر و کم فشار تر در اردوهای تیم برای سال انتخابی جام جهانی تجربه پیدا می کنند و می توانند موثر باشند.کادرفنی تیم ملی زمان مناسبی را برای دگرگون سازی ترکیب تیم انتخاب کرده و باید این تغییرات را ادامه هم بدهد.»

ذوالفقارنسب که همچنان به کارلوس کروش انتقاد دارد ، اخیرا درباره او گفته بود که چون مدام خارج از ایران است ، شرایط کشور ما را درک نمی کند. او در توضیح این گفته اش ، می گوید:«ببینید من یک صحبت کلی در این باره داشتم به حرفم هم اعتقاد دارم. من بحث هایی که کارلوس کروش در مصاحبه های متوالی انجام می دهد را در حیطه و شرح وظایف او نمی دانم و به نظرم درست نیست که سرمربی تیم ملی که یک خارجی هم هست ، علیه وزیر ورزش کشور سخن بگوید.خود من وزارت ورزش را تائید نمی کنم و ایرادهای بسیاری را به کار این سیستم وارد می دانم اما به صالح نمی دانم یک خارجی چنین درباره وزیرمان صحبت کند. به هیچ وجه نباید سرمربی تیم ملی به شخص وزیر ورزش ، حالا هر کس که می خواهد باشد ، بی احترامی کند. من می گویم این مسله مثل یک دعوای زن و شوهری است و نقش کارلوس کروش مثل یک فامیل بیرون از خانه است که در دعوای زن و شوهر دخالت کند. این رفتار تنها مشکلات را بیشتر می کند.»

اما بخش عمده ای از ایرادهایی که کارلوس کروش به تیم ملی می گیرد ، درباره فقر امکانات تیم ملی است. ذوالفقارنسب اما با شنیدن این نکته ، می گوید:«در شرایط سختی که این روزها داریم ، وقتی 70 درصد کارخانه ها تعطیلند و بیش از 40 درصد آمار بیکاری مان بوده ،اگر بودجه ای در کشور باشد باید خرج اردوهای میلیاردی تیم ملی شود یا خرج کسانی که نان شب ندارند تا بخورند؟او مدام می گوید عرضه حمایت از تیم ملی را ندارند اما انگار اصلا در این کشور نیست و شرایط کشور و مردمی که دوستش دارند را درک نمی کند. من می گویم ایشان مشکلات و تورم ما را نمی داند. شاید این مسائل خیلی دور از فوتبال باشد اما در این سال ها ما خانواده های زیادی را دیدیم که در ماه که یک کیلو گوشت نمی توانند بخرند . در این شرایط آیا می توان انتظار داشت برای اردوهای تیم ملی هزینه های میلیاردی شود؟ من هم قبول دارم که باید برای فوتبال بیشتر از والیبال و کشتی هزینه کرد اما باید پولی باشد که هزینه کرد. نه اینکه از بودجه بیت المال این ارقام پرداخت شوند. وقتی کارکنان اداره ورزش و جوانان یک استان دو ماه است حقوق نگرفتند ، اولویت با مردم است. این حرف ها را که می شنوی نباید توقع داشته باشی که همه چیز در حد عالی در اختیارت باشد آقای عزیز.»
این حرف ها در شرایطی از سوی ذوالفقارنسب زده می شود که سرمربی تیم ملی شرایطش را با تیم ملی امید مقایسه می کند. تیمی که اردو ، پشت اردو خارج از ایران است و هزینه های زیادی برایش می شود. این مدیرعالی ورزش وزارت نفت درباره تیم امید هم می گوید:« آنجا که بودجه دولتی نیست. آقای کاشانی دارد از این طرف و آن طرف پول می آورد. از روابطش در شورا خرج می کند و از این و آن برای تیم امید پول می گیرد. من نمی گویم درست است یا غلط اما برای تیم امید از بودجه فدراسیون ریالی هزینه نمی شود . من اما ایرادم با نوع حرف های کارلوس کروش است این زیبنده سرمربی تیم ملی نیست که بگوید تاجرانی را می شناسد که حاضرند به تیم ملی کمک کنند. او چرا باید با تاجران ایرانی برای کمک به تیم ملی ارتباط بگیرد؟ این اشتباه است وگرنه کار فنی او که قابل کتمان نیست. کارش را بلد است و خوب پیش می رود اما باید ابن مسائلش را مدیریت کنند که وارد این حیطه ها نشود.»

او در پایان اوج این مشکلات را ناتوانی فدراسیون فوتبال دانست و گفت:«من تیم ملی را دوست دارم و مسائل فنی کارلوس کروش را تائید می کنم اما بی عرضگی فدراسیون فوتبال است که نمی تواند او را مدیریت می کند. وقتی هم کارلوس مدیریت نشود ، ببیند مشکلات وجود دارند ، خودش اقدام می کند و این رفتار زیبنده ای نیست.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین