|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
وزیر کار و رفاه اجتماعی:
کد خبر: ۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شورای ملی سالمندان گفت: این شورا نقش سیاستگذاری،‌ هماهنگی و نظارت را دارد که متاسفانه به شکل تعطیل در آمده است و در اولین گام فکر می‌کنم ظرف ماه آینده این شورا راه اندازی می‌شود.
علی ربیعی در همایش بزرگ خانواده سالمندان با اشاره به تاکیدات رییس‌جمهور در حوزه سالمندان و همچنین راه اندازی شورای ملی سالمندان ، افزود: سند ملی برنامه‌های راهبردی سالمندان کشور را باید تصویب کنیم. در برنامه‌هایی که در نظر داریم اول این است که آمارها را دقیق و طبقه بندی کنیم و بر اساس نیازمندی‌ها کارها را انجام دهیم. باید با شهرداری در این زمینه مذاکراتی داشته باشیم و یکدیگر را در این زمینه کمک کنیم.

وی با تاکید بر نقش سالمندان در محیط خانواده گفت: دوست دارم از تعبیر رنگین‌کمان برای سالمند در خانواده استفاده کنم.

به اعتقاد ربیعی، جامعه هوشیار یعنی جامعه‌ای که می‌خواهد بنیان‌های زندگی سالم را برای نسل‌های خود بر جای بگذارد، باید سالمند را به عنوان استوانه بنیان عاطفی و اجتماعتی تقویت خانواده ببیند.

وی افزود: بنیانی ترین نهاد اجتماعی جامعه خانواده است؛ اگر خانواده کارکرد درستی داشته باشد همه چیز درست می‌شود. اگر خانواده این نهاد اساسی بتواند کارکرد درست خود را داشته باشد، تبدیل به یک جامعه سالم می‌شود.

بزرگترین اشتباه این است که سالمند را در آینه سن مشاهده کنیم

وی با بیان اینکه خیلی وقت‌ها جامعه بی رحم می‌شود و چیزهایی را نمی‌بیند افزود: سالمند رنگین کمان خانواده است واقعیت این است که این رنگین کمان وجود دارد، ممکن است گاهی بعضی آن را نبینند ولی رنگ از بین نمی‌رود. هر رنگی نقش خود را در پدید آوردن زیبایی کل خانواده را دارد.

ربیعی در این همایش که همزمان با نهم مهرماه روز جهانی سالمند برگزار می‌شد، گفت: بزرگترین اشتباه این است که سالمند را در آینه سن مشاهده کنیم، اصلا سالمند را نباید با سن و توانمندی جسمی دید. سالمند گنجینه دانش و هنر و یک اسطوره برای جامعه است با توجه به زیبایی‌هایی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف به وجود بیاورند.

بنای دولت و شخص رییس جمهور این است که در حوزه سالمندان کاری بتوان انجام داد

وی با تاکید بر اینکه بنای دولت و شخص رییس جمهور این است که در حوزه سالمندان کاری بتوان انجام داد گفت: امیدواریم به لطف خدا دست دولت باز شود تا بتوانیم برای سالمند کار بیشتری انجام دهیم.

ربیعی افزود: مربوط به سالهای خیر دور نیست، سالمندان محل حل و فصل مسائل خانواده‌ها بودند، وقتی سایه سالمند در خانواده بود طلاق و نزاع کمتر بود. متاسفانه جوامعی که در حال گذار هستند سبک زندگی در آنها عوض می‌شومد؛ تغییرات سبک زندگی الزاماتی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: جامعه امروزمان که در حال گذار بوده آمادگی ورود به سن سالمندی را در افراد به وجود نیاورده است. جوانان امروز یاد نمی‌گیرند که چگونه پا به عرصه سالمندی بگذارند. یکی از مباحث اصلی کار این است که جامعه را باید آماده کنیم. سالمندان می‌توانند ارزشها و شیوه زندگی در جامعه را در خانواده به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

وی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری برای انجام کارهای بیشتر در خصوص سالمندان گفت: با این اعتقاد که نگاه به دوران سالمندی از هم اکنون برای جوانان شروع شود و حتی کودکان یاد بگیرند که دوره سالمندی چیست و با این اعتقاد که برای پویا شدن جامعه باید به سمت مناسبت‌ها برگردیم، مناسبتی که در آن باید سایه پدر بزرگ و مادر بزرگ بر سر خانه باشد باید سعی کنیم سایه پربرکت سالمندان را بر سر خود حفظ کنیم.

همچنین در این مراسم همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن تبریک روز سالمند به همه سالمندان کشور گفت: سال گذشته در همین ایام قولی به هنرمندان دادیم که خانه هنر را که مجتمعی از خدمات نوین توان بخشی و پزشکی باشد، برای سالمندان این عرصه ایجاد کنیم که این اتفاق خوب روز گذشته -سه‌شنبه 8 مهر ماه- رقم خورد.

وی افزود: آقای وزیر دستور داده‌اند که این کار را توسعه دهیم، اعتقاد دارم این کار باید برای همه اقشار جمعیتی در قالب بنیادهای فرهنگی به صورت مجتمع‌های جامع اجرا شود. من این نوید را می‌دهم که با دعای خیر شما عزیزان و پشتیبانی بزرگان این اتفاق انشالله در همین سال رقم بخورد.

دبیر شورای ملی سالمندان ادامه داد: به صورت آبشاری یک اتفاق خوب را شاهد هستیم و آن افزایش تعداد سالمندان کشور است. دانشمندان گفته‌اند در افق 1404 بیش از 15 میلیون سالمند خواهیم داشت.

وی افزود: این رقم نشان می‌دهد کارهای بهداشتی و ارتقای سطح سلامت روان و جسم در کشور به خوبی رخ داده است و امید به زندگی زیاد شده و در نتیجه سالمند هم خواهیم داشت. باید در این خصوص شکر الهی کنیم و در کنار این ساختار و شرایط را آماده کنیم.

هاشمی ادامه داد: باید شرایط نوینی را در کشور رقم بزنیم و این امر وظیفه وزارت رفاه است. من به نیابت از این مجموعه عظیم به عنوان رییس سازمان بهزیستی و دبیر شورای ملی سالمند قول می دهم حرکت خوب و پرشتابی را شروع کنیم. امیدوارم برای سالمندان که ذخایر این مملکت هستند قدمهای محکمی را برداریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین