|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
کد خبر: ۶۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
آیا تشکیل صف استیضاح وزرا به دلایل واهی، آن هم عمدتا وزرای اقتصادی و نیز وزرایی که با قشرهای تاثیرگذاری از جامعه مانند دانشجویان در ارتباطند، در سالی که قرار است انتخابات مجلس برگزار شود، شائبه انتخاباتی بودن آنها را پررنگ تر نمی کند؟
هفته آخر بهارستان در حالی سپری شد که چند استیضاح روی میز قرار گرفته و بررسی آنها به بعد از تعطیلات تابستانی موکول شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، گویا نقطه تلاقی دو قوه مقننه  مجریه بار دیگر به اوج می رسد؛ از یک سو دسته خاصی از نمایندگان مدعی هستند انتظارات برآورده نشده است و از سوی دیگر دولتی ها از کمبود منابع و مشکلات فراوانی که از گذشته به آنها به ارث رسیده است سخن به میان می آورند.

عزم برخی نمایندگان برای استیضاح طیب نیا و زنگنه

در دو سال گذشته مجموعه دولت تمام تلاش خود را به کار بست تا موتور محرکه کشور که اقتصاد پویا است از حالت اغما خارج شود و بار دیگر رونق بگیرد.

قطعا کنترل تورم و تلاش برای خروج کشور از رکود از مهمترین فعالیت های دولت بوده اما گویا این تلاش ها برخی نمایندگان همیشه ناراضی را نتوانسته است راضی کند و در این مسیر عزمی جدی برای استیضاح وزیری که در زمان رای اعتماد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد شکل گرفته است.

هرچند تجربه استیضاح فرجی دانا اثبات کرد که استیضاح وزیر و برکناری آن تنها امور را با مشکلات بیشتری مواجه می کنند اما به نظر می رسد این دسته از نمایندگان تنها ابزار استیضاح را برای پیشبرد مقاصد خود می شناسند.

البته در این راه هیئت رئیسه مجلس نیز تلاش می کند تا اختلافات نمایندگان با وزیر اقتصاد به صورت مسالمت آمیز حل شود به گونه ای که شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز عنوان می کند: در حال حاضر رئیس هیئت و  رئیسه مجلس در تلاش‌اند تا استیضاح وزیر اقتصاد را از دستور کار مجلس خارج کنند، بنابراین بنده بعید می‌دانیم استیضاح وزیر اقتصاد به جایی  برسد.

این روزها اختلافات به وزارت نفت نیز رسیده است و نمایندگان خیز برداشته اند برای استیضاح وزیر نفت موضوعی که امیر عباس سلطانی نماینده مردم بروجن آن را اشتباه می داند و باید دید تعمالات مجلس و دولت عاقبت این استیضاح ها را به کجا می رساند.

سرنوشت فرجی دانا برای فرهادی؟!

در ماراتن سوال و استیضاح بهارستانی ها نام یک وزارتخانه تمام توجهات را به خود جلب می کند و آن وزرات علوم است؛ وزارتخانه ای که یک بار بهترین وزیرش را در اثر کشمکش های سیاسی از دست داد.

رضا فرجی دانا که در 23 مرداد ماه 93 در یک استیضاح کماملا سیاسی از قطار تدبیر و امید پیاده شد و پس از آن محمد فرهادی پس از دو وزیر توانست اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند با گذشت یک سال بار دیگر به نقطه اختلاف میان پاستور و بهارستان تبدیل شده است و بار دیگر استیضاح وزیر علوم قوت می گیرد.

در این راستا اسداله حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید براینکه طرح استیضاح وزیر علوم اولین هفته کاری بعد از تعطیلات مجلس به هیات رئیسه مجلس تحویل داده می‌شود٬ افزود: عدم نظارت در مراکز آموزش عالی، تبعیض بین دانشگاه‌ها، ‌ تبعیض بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از جمله موارد استیضاح وزیر علوم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدقولی وزیر در به‌کارگیری نیروهای سابقه‌دار سیاسی در وزارت علوم، ‌بکارگیری نیروهای مسئله‌دار، ‌ضعف شدید علمی ایران در دنیا، بی‌اعتنایی وزیر در ورود به مجلس و شرکت در جلسات کمیسیون تخصصی مجلس از جمله مسائلی است که باعث استیضاح وزیر شده است.

هدف از استیضاح ها چیست؟

سوالی که در خصوص علکرد تندرروها در مجلس مطر می شود این است که هدف از استیضاح ها و سوالات متعدد از وزرا چیست؟ طبیعی است که این حق نمایندگان است، اما آیا بهانه جویی از عملکرد وزرا، و قانع نشدن از پاسخ های منطقی آنان، شبهات غیرفنی بودن این سوالات و استیضاح ها را مطرح نمی کند؟

آیا تشکیل صف استیضاح وزرا به دلایل واهی، آن هم عمدتا وزرای اقتصادی و نیز وزرایی که با قشرهای تاثیرگذاری از جامعه مانند دانشجویان در ارتباطند، در سالی که قرار است انتخابات مجلس برگزار شود، شائبه انتخاباتی بودن آنها را پررنگ تر نمی کند؟

البته این استیضاح ها، از سوی تندروهای مخالف دولت تدبیر و امید راهبری می شود که اکثریت مجلس را تشکیل نمی دهند، با این وجود در مواردی موفق به کسب همراهی سایر نمایندگان نیز شده اند؛ آیا اکثریت نمایندگان راه خود را از این تندروها جدا می کنند؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین